Rajtállásban a prommerek
Ha július harmadik péntekje, akkor hosszú évek óta garantáltan kezdetét veszi a világ leggrandiózusabb zenei fesztiválja, a Proms. A 115. idényébe lépett eseménysorozatra döntően az állóhelyekkel együtt több mint 5500 nézőt befogadni képes Royal Albert Hallban kerül sor. De kitűnő akusztikával várja a zenebarátokat az intimebb Cadogan Hall koncertterem is, míg a világhírű Last Night of the Proms klasszikus esztrádműsor számos szabadtéri helyszíne közé tartozik a Hyde Park, Glasgow, Swansea és Salford is.
Július második felétől szeptember közepéig lényegében a Proms biztosítja az egyetlen nívós klasszikus zenei kínálatot a brit fővárosban. A felfokozott várakozások miatt nem csoda, hogy a program összeállításáért idén másodszor felelős Roger Wright, egy személyben a komolyzenére szakosodott BBC Radio 3 intendánsa, már az első taktusok felcsendülése előtt megkapta a magáét az ítészektől.
A rangos program degradálásával, a nívó csökkentésével vádolják, amiért például augusztus 16-án egész napra Bollywooddá változtatja a koncerttermet. Számos indiai zenei és táncegyüttest hívott meg, és a pódiumra lép Shaan, az elsősorban playback énekesként számon tartott előadó és filmsztár is. Korábban, augusztus 1-jén a John Wilson Zenekar hangversenyén az MGM stúdióban készült filmek dallamai csendülnek fel, köztük az Óz, a csodák csodája és az Ének az esőben örökzöld slágerei. Elsőként mutatkozik be a Promson a brit Ukulele Zenekar, amely Beethoven IX. szimfóniájának és Wagner Valkűrök lovaglásának "áthangolását" nem csekély merészséggel a Sex Pistols Anarchy in the UK albumának feldolgozásával párosítja össze.
A Proms idei, szeptember 12-én befejeződő műsorán minden korábbinál több, kereken száz koncert szerepel. A mottó változatlanul a minőség és a hozzáférhetőség. Naponta 1400 állóhelyre árusítanak ötfontos belépőket, de a legelszántabb, az egész évadra szóló bérletet váltó "prommerek" csak 2,20 fontot fizetnek, ami történetesen ugyanannyi, mint ameny-nyiért egy hangverseny-látogató a 2. zónából metróval eljut a Royal Albert Hallhoz legközelebbi South Kensington állomásra. Az 1895-ben alapított és csak a háborús években szünetelő Proms idei klasszikus szenzációi közé tartozik, hogy bemutatásra kerül Sztravinszkij összes, tizenegy balettzenéje, míg Csajkovszkij mind a négy zongoraversenyét a brit Stephen Hough adja elő.
A fellépő zenekarok közül külön említést érdemel a West-Eastern Divan visszatérése, szellemi és zenei atyja, Daniel Barenboim vezényletével. A maestro által "a felvilágosulatlansággal szembeszálló együttesnek" nevezett, fiatal izraeli és palesztin művészekből álló zenekar fennállásának tizedik évfordulóját ünnepli. Ebből az alkalomból háromszor lép fel, augusztus 21-én Liszt Les préludes-je és Berlioz Fantasztikus szimfóniája csendül fel, ugyanaznap késő este kamarazenei felkészültségét csillantja fel, míg egy nappal később, újabb kihívásként Beethoven teljes Fidelióját játssza el.
Jubileumokról szólva, a fesztivál megemlékezik a jeles 1934-es évről, amikor két neves brit kortárs zeneszerző, Harrison Birtwistle és a jelenlegi "királyi komponista", Peter Maxwell Davies világra jött, olyan géniuszok viszont, mint Edward Elgar, Gustav Holst és Frederick Delius meghaltak.
Az egyedülálló hangulata miatt a zenészek és zeneszeretők szívéhez egyaránt közel álló Promson a nagy brit "csapatok" mellett fellépnek a Bécsi Filharmonikusok, az amszterdami Royal Concertgebouw, a zürichi Tonhalle és augusztus 18-án a londoni közönség régi kedvence, a Budapest Fesztiválzenekar, Fischer Iván vezényletével. A műsorban Bartók Leonidas Kavakos által játszott II. hegedűversenyét Dvorák londoni rendelésre készült és itt bemutatott VII. szimfóniája követi.