Holt-tengeri dinnyetekercs
- A XX. század régészeti szenzációja a holt-tengeri tekercslelet, amely ősi héber nyelven írt bibliatöredékeket is tartalmaz, és amelynek egyik részlete most Budapesten látható. Azt gondolnánk, az Izrael Múzeum kétezer éves kincsének utaztatása tabu.
- Több éve pihent vaksötétben, most kapott néhány hónap kimenőt. A Jeruzsálemben kiállított darabokat is háromhavonta cseréljük. Restaurátorok felügyelik a pergamen és az írás állapotát, előfordult, hogy a függőleges vitrinpozíciótól némelyikükről lepotyogtak a tintával felrajzolt betűk, ezeket is ők "ragasztották" vissza. A most bemutatott kollekcióból az egyetlen műtárgy, amely még sosem hagyta el az országot, a Nimród-szobor.
- De hisz ő csak hetvenéves.
- Jichak Danziger homokkő- szobra az izraeli művészet szimbólumává vált. Nimród, a nagy vadász, aki lázadóként a Bábel tornyának ötletgazdája az 1940-es években, Izrael megalapításának idején a Szentföldet hazájukként értelmező, fiatal értelmiségiek ikonja lett. A szobor kultikus vonzerővel bírt születésekor, a jeruzsálemi galéria üvege minden reggel megtelt vörös rúzsnyomokkal.
- A tárlat merítése roppant széles, a kilencezer éves maszktól eljutunk Rembrandton, Chagallon át egészen a kortárs munkákig, mint a Holt-tengeren ringatózó, kötélre felfűzött ötszáz dinnye letekeredését követő videóig.
- A kurátori szándék az ősrégi kultúrák és a Szentföldön megalapított, három monoteista vallás, a keresztény, a zsidó, és az iszlám találkozásainak, metszéspontjainak keresése, és összefésülése.
- Az Izrael Múzeum két éve tartó átalakítása idején, világszerte kiállítások sora bizonyította: döbbenetes gyűjteményt halmozott fel az Izrael államának megalapítása után létrehozott, 44 éves múzeum.
- Az intézmény alapjai éppen egyidősek a Szépművészeti Múzeuméval. 1906-ban, az orosz származású szobrász, Boris Schatz szellemi központot teremtett művészeti egyetemmel, múzeummal. Az 1965-től Izrael Múzeum néven ismert kollekció ma - a külföldi magánadományoknak, alapítványi támogatásnak hála - félmillió műtárgyat számlál.
- A New York-i MoMA-ban XIX. századra specializált művészettörténészként, majd vezetőként eltöltött huszonkét éve után, 1996-ban hívták meg Jeruzsálembe főigazgatónak. Azonnal csomagolt?
- Gondolkodás nélkül. Ebben az inspiráló, spirituális környezetben szerettem volna közösségi hellyé, kulturális agórává változtatni a múzeumot. A tematikus kínai kiállításhoz kapcsolódóan például taj- csiórákat vehettek a látogatók, kóstolhattak kínai ételt, hallgathattak kínai operát. A vizualitás élménye mellett több érzékszervet ostromoltunk.
- A terv bevált: évente 880 ezren váltanak belépőt. A komolyan előre tervező mamutmúzeum életében játszik bármiféle szerepet a politikai helyzet alakulása?
- Az ezredfordulós intifádák idején felére csappant a látogatók száma. De az embernek alkalmazkodnia kell és újraépülnie.
- A szépművészeti tárlata egy kívánságfával zárul, amely később Yoko Ono izlandi birtokára kerül: ide most mindenki felakaszthat egy gondolatot. Mit írna a cetlire?
- Hogy képes legyek édesapám tanácsát követni. Képes legyek a dolgokat tökéletesre igazítani.