Vadászbaleset az ebédlőben

Ha hiszik, ha nem, a fenti cím Pjotr Csajkovszkij Anyeginjára utal, és nem is nagyon erős túlzás. Az előadásban, amelynek felvételét az Arany Prága televíziós fesztiválon láttam, egyetlen nagy teremben játszódik, előbb Larinék valószerűtlenül hosszú, fabarna ebédlőasztala mellett, majd Gremin herceg vörös-fehér eleganciájú bútorai között. Így a párbaj is az ebédlőben zajlik le, úgy, hogy Anyegin és Lenszkij huzakodik egy duplacsövű vadászpuskával, amely véletlenül elsül.

A felvétel nem valamely elvetemült német operaházban készült, hanem a moszkvai Nagy Színház, a patinás Bolsoj produkcióját mutatja. Igaz, más is ez a korszerűsködő hatásvadászat. Tatyjána magában fogalmazza levelét, miközben székeket borogat, fölugrál az asztalra, szenvedélye tetőfokán pedig szélvihar rázza a függönyöket, s mintha a levélpapírt is a lég fújta volna be, amelyre írni kezd végre az ifjú hölgy. A németes operajátszást ezúttal Robert Schumann egyetlen operájának, a Genovevának zürichi felvétele mutatta. Egyetlen hosszú hófehér fal volt a díszlet, fehér ajtóval, mellette fehér mosdóval, s mindez a történet során átvérzett, bemocskolódott. Brutális egyszerűséggel megfogalmazott brutális üzenet.

A fődíjas film, A szisztéma egyik jelenete
A fődíjas film, A szisztéma egyik jelenete

De ez már alighanem elavult. Néhány éve még a stuttgarti operában A Rajna kincse úgy kezdődött, hogy egy bank vagy egyéb hivatal aulájában a díszkút körül incselkedtek joggingos titkárnőszerű nők Alberichhel, majd erőszakos üzletemberek és -asszonyok folytattak le kemény, néha tettlegességig fajuló tárgyalásokat, szellemesen karikírozva és korunkra találóan áttéve Wagner szellemét. Most egy nemrég Valenciában készült felvételen a sellők a színpadba süllyesztett hatalmas haltartályokból bukkantak föl, és az énekesnők hol nyakig, hol derékig vízben énekeltek. Aztán a tartályok felemelkedtek, és a gonosz törpe leengedte a vizet, így szerezve meg a Rajna aranyát, a szerencsétlenül járt vízi tündéreket pedig mint kifogott halakat, hálókban cipelték ki a színről. A továbbiakban meg a gyerekcsatornákon látható külsőségek közepette bonyolították le az istenek huzakodását, hatalmas szerkezeteken precíz dolgozók tologatták, röpítették az énekeseket. Mindez semmit nem ad hozzá a történethez, a pénz és a technika puszta fitogtatása, legfeljebb az ifjabb korosztályok megnyerésének szándékára lehet hivatkozni.

Habár ez alighanem jogosabb volna a zürichi főpályaudvaron előadott Traviata esetében, legalábbis ami a televíziós közvetítést illeti. Hogy a vonatra váró ténfergők körében milyen hatást érhetett el a produkció, azt természetesen a megszólaltatott nézőktől sem tudhattuk meg hitelesen, de mint tévéműsor pompás szakmunka volt az egyenes adás. Az energikus, de csöppet sem tolakvón fürge műsorvezető hölgy (Sandra Studer) mindenről tudósított, mindenkit megkérdezett, a karmester (Paolo Carignani) egyebek közt a hangosítás technikai rejtelmeibe avatta be a nézőket, a rendező (Adrian Marthaler) az előkészületekről beszélt, ahogy illik, nyilatkoztak a szereplők is, mégpedig nem esetlenül, hanem természetes esetlegességgel. Mindez fantasztikus ritmusban történt, és magától értetődőn illeszkedett bele az is, hogy a műsorvezető minden felvonás előtt röviden elmondta, mi fog történni. Teljes joggal nyert ez a produkció két díjat is.

Itt jegyzendő meg, hogy a Magyar Televíziót a Mezzo TV szegedi operaversenyén bemutatott A salemi boszorkányok képviselte, pedig a Magyar Állami Operaházban is történtek érdekes dolgok az utóbbi időben. Operaházunk főzeneigazgatójáról, Fischer Ádámról azonban egy dán film nyújtott izgalmas és elragadó portrét abból az alkalomból, hogy Koppenhágában egy Mozart-szimfónia lemezfelvételét készítette.

A fődíjat A szisztéma című német dokumentumfilm nyerte el, amely egy zenei nevelési csodát mutatott be. Miképpen változtatta meg egy zenetanár nyomorban született, elvadult gyerekek ezreinek életét, és miképpen lett sokukból élvonalbeli zenész. A tanárt Jose Antonio Abreunak hívják, és a csoda Venezuelában történt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.