Pityergő eszkimó

A falon egy Good bye feliratú búcsúfreskóval zárt be tavaly az ötvenegy éves, belvárosi Dorottya Galéria. Átmenetileg. Néhány hete ezzel nyitott ki újra. Átmenetileg.

Kérem, küldje el munkahelyi székét, hogy azt néhány hétig a Dorottya Galéria nyitókiállításán műtárgyként felhasználhassam! - szólt a képzőművész Menesi Attila levele a Műcsarnokot igazgató Petrányi Zsolthoz, az Oktatási és Kulturális Minisztériumban dolgozó Schneider Mártához, a Belváros-Lipótváros önkormányzatát képviselő Rogán Antalhoz és a galéria szomszédságában épülő Palazzo Dorottya építésvezetőjéhez. Az átmeneti kellemetlenségekért elnézést kérő művész biztosította továbbá az intézmény sorsáért felelős illetékeseket, hogy a május-júniust érintő időszakra a galériát üzemeltető Műcsarnok csereszéket biztosít.

Nem kizárt, hogy bezárt
Nem kizárt, hogy bezárt

A Dorottya Galéria ügyében fenntartóként, tulajdonosként, bérlőként megszólított személyek közül többen "a széktulajdonlást elidegeníthetetlen személyes jogként" értékelték, így a májusban nyíló, Köztes idő című kiállítás szimbolikus tárgyalóasztal-installációjánál eredetik mellett pótszékek is sorakoznak. A látogató helyet foglalhat, és böngészheti a Menesi-féle szöveggyűjteményt: a galéria jövőjét érintő levelekkel.

A brosúrákból apránként összeáll a mozaik: A Vörösmarty tér tőszomszédságában, a Nemzeti Parasztpárt "Sarló" könyvesboltjának szánt helyiségébe 1957-ben rendezkedett be a Kulturális Kapcsolatok Intézetének kiállítóterme. A baráti országok kötelező kűrjei mellett néhány neoavantgárd ínyencséget is bemutató tér a kortárs magyar képző- és iparművészet egyik legprogresszívebb helyszínévé vált. A Dorottya Utcai Kiállítóteremmé, majd Dorottya Galériává keresztelt, 93 négyzetméteren vendégeskedett mások mellett Bálint Endre, Lakner László, Lucien Hervé, Klimó Károly; kolumbiai, portugál és néhány kortárs eszkimó is. Éveken át karácsonyi művészeti vásár várta a közönséget, amelybe beletartozott a budapesti látogatása apropóján betérő Ho Si Minh vietnami nagyvezér is.

Az alapítása óta a Műcsarnokhoz tartozó - az ezredfordulón öt évre az Ernst Múzeumhoz csatolt - intézmény éppen egy éve, átmenetileg bezárt. A tervek szerint együtt újult volna meg az óriás bérház emeletein működő Oktatási és Kutatásfejlesztési Intézettel. Noha a művészek csak egy időre temették el a kultikus helyet, májusban megújult kiállítótér helyett sétánynak feltúrt Dorottya utca, a jövőt illetően komoly aggályok várták a kurátorokat. Az állami tulajdonban lévő épület ingatlancsere folytán 2009. januárban, Dorottyástul a belvárosi-lipótvárosi önkormányzaté lett, a tulaj, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. a ház jövő januári kiürítését és átadását ígérte.

- A Dorottya Galéria inkább eszme, mint fizikai tér - mondja a Műcsarnokot igazgató Petrányi Zsolt, azt sejtetve, hogy foglalkoznak a költözés gondolatával. Ha az önkormányzat kiadná a helyiséget, újra kibérelnék, ha a hetvenezres "rezsiköltségük" nem szökne az égbe. Ha a luxuskörnyéken nem lesz maradásuk, és cserealapnak belvárosi lakást kapnának, ehhez igazítanák a mostani projekt-tér tárlatait.

Noha Puskás András, a kerületi alpolgármester egyelőre nem zárja ki, hogy a kortárs telephely maradhat a helyén, félő, a januárig kitolt, öt állomásos, túlélési kiállítószezon után szedniük kell a sátorfát. Akkor történelmi értékké válik Nemes Csaba Lappangó című galériaportréja, amelyet Angel Judit kurátor rendelt a bizonytalanság érzetét sugalló, jelenlegi kiállításra.

Esti pillanatban, olajjal megörökített üvegportál és a teret lesötétítő, vaskos brokátfüggöny. Januárra talán ennyi marad a régi Dorottyából.

Amin az egykori vendégeszkimó is elpityeredne.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.