Utaznak a kultúrára
Statisztikák természetesen még nincsenek, de merik remélni, hogy a kulturális turizmus éve című megaprojekt az általános és igen mély recesszió ellenére - vagyis a körülményekhez képest - sikeres lesz. E reményhez tápot ad, hogy egy tavalyi közvélemény-kutatás szerint a honi közönség 45,7 százaléka vett részt valamilyen kulturális célú utazáson, ami meglehetősen imponáló szám - és az még csak a vizek éve volt, nem a kultúráé. Arra persze kár volna számítani, hogy nagyon megugranak a százalékok, de néhány tizednyi plusz is azt jelezné, érdemes volt 2009-et a kultúra évévé avatni - mondja a program ernyőszervezeteként, koordinátoraként és legfőbb népszerűsítőjeként működő Magyar Turizmus (MT) Zrt. elnöke, Niklai Ákos.
A tematikus év elindításához a fent ismertetett, igen biztató számarány adott bátorságot, amelyet egy másik, már ez év eleji közvélemény-kutatás utóbb megerősített; a válaszok pozitívak voltak, az indító kampány a jelek szerint megmozgatta az embereket. Erről tanúskodik a társaság honlapjának milliós látogatottsága is. A zrt.-nél mindemellett hiszik és vallják, hogy az ország kulturális felhozatala van olyan nagy, színes és eredeti, hogy akár egy egész évet is bazírozni lehet rá - és ebben a felhozatalban szépen elfér egymás mellett a csikós-gulyás-magyarnóta hagyománykör és a magas kultúra: buták lennénk, ha veszni hagynánk a népszerű tradícióinkat - vallja Niklai.
A zrt. eddig több mint kétezer különféle programot kezdeményezett, bátorított és népszerűsített, azzal a praktikus céllal, hogy a kultúra adottságait, vonzrejét kihasználva legalább egy éjszakára az adott helyszínre csábítsa az utazókat - egy koncertre, egy kiállításra, egy előadásra. Eredetileg a honi közönségre kalibrálták a tematikus éveket, a promóció azonban az évek során egyre jobban kezdett átcsúszni az országhatáron. A zrt. által (is) népszerűsített rendezvényeken egyre több a külföldi - van például olyan német és osztrák utazási iroda, amely kifejezetten itteni koncertekre szervez túrákat az erre fogékonyaknak.
Januárban és februárban a honi élő hagyományokat megelevenítő rendezvényeket és a gasztronómiát tették a fókuszba, márciusban főleg városlátogatásokra, és a tavaszi fesztiválokra, áprilisban a vallási emlékhelyek, májusban a múzeumok felkeresésére buzdították a publikumot, sok egyéb mellett olyan eszközökkel, mint a rendkívül népszerű Torkos Csütörtök, a Vendégbarát Múzeum című pályázat, vagy a Menetrend című tévés ajánló. Júniusban a várak és a kastélyok, júliusban a világörökségi helyszínek, végiglátogatására csábítják az érdeklődőket, augusztusban különféle tematikus utakat, azaz helyi hagyományokat, programokat népszerűsítenek, szeptemberben - nyilván - a borturizmusé lesz a főszerep. Október az építészet hónapja, de ekkor lesz a dizájnhét és az Őszi Fesztivál is, novemberben megint csak a városlátogatásokra teszik a hangsúlyt, decemberben pedig természetesen a karácsonyra, a vásárokra és az ajándékozási kultúrára.
Niklai Ákos szerint eddig nagyjából minden olajozottan ment, amiért a közreműködő cégeknek, intézményeknek és önkormányzatoknak is köszönet. Az elnök egyetlen kínos közjátékra emlékszik csak: az egyik, valamely helyi attrakció örvén melegen ajánlott városban hiába rázták az utazók a Tourinform-iroda kilincsét, az ajtó kérlelhetetlenül zárva maradt.