Válság: zene, tánc, büfé...
A harmincas évek világválsága alatt a vidám, táncos-zenés filmek mentették meg a nagy amerikai filmstúdiókat, mert az emberek szórakozásra, felhőtlen kikapcsolódásra vágytak, nem komoly, elgondolkodtató műalkotásokra. Vannak, akik szerint most is hasonló folyamat zajlik, csak épp napjainkban elsősorban a nagyszabású könnyűzenei produkciók, a látványos show-műsorok vonzzák az embereket.
- Valóban, tavaly ősz óta még nagyobb az érdeklődés a nagyszabású produkciók iránt. Akkor jöttünk rá, hogy az emberek szeretnék jól érezni magukat, szeretnének legalább néha kikapcsolódni a mindennapokból - mondja Márkus Éva, a koncerteket, kiállításokat szervező Live Nation Hungary marketingigazgatója. Az utóbbi hetekben-hónapokban pedig érdekes tendenciára figyeltek fel: a legdrágább jegyek napok alatt elfogynak, míg az olcsóbb (és ebből következően a színpadtól valamivel távolabbi) jegyek többnyire még a koncert napján is beszerezhetők. Így van ez például a Madonna-koncert esetében: a 20-30 ezer forint feletti, a legjobb helyekre szóló belépőket és a több mint 100 ezer forintos VIP-jegyek nagy részét hamar eladták.
Hasonló tapasztalatai vannak Brády Mártonnak, a ShowtimeBudapest vezetőjének is: ők is úgy tapasztalják, az emberek igénylik a búfelejtést. Év elején még egy előadást kellett tartani az ABBA - The Show című produkcióból, telt házas volt a Budapesten nem először fellépő Pink koncertje is - bár ezekre a jegyek nagy részét karácsonyi ajándékként vették az emberek. De semmi köze nincs a karácsonyhoz Leonard Cohen közelgő koncertjének, amelyre már eladták a legdrágább, 50 ezer forintos jegyeket, vagy Eros Ramazotti őszi koncertjének, amelyre a legdrágább, 25 ezer forintos jegyekből már szintén csak mutatóba akad néhány.
Nem írható a karácsony számlájára a szenzációs, víz alatti látványvilágot ígérő hétvégi Sensation White-party sem, amelyre a tavalyi évvel ellentétben elkelt az összes, 1,2-2 millió forintba kerülő VIP-terasz, és jóval több fogyott a 25-30 ezer forintos deluxe jegyekből is. Brády Márton szerint itthon ugyan (megfelelő luxushelyszín hiányában) nem lehet megtenni azt, ami külföldön egyre népszerűbb, vagyis hogy egy kis, exkluzív helyen tartanak koncertet méregdrága belépőkkel. De a szervezők itthon is nyitnak a VIP felé, mert ez biztosabb, magasabb bevételt jelent. Ők egyelőre szélesítették a jegyárak skáláját, egy-egy rendezvényükre öt-hét árkategóriájú belépőt árulnak.
A következő hetek-hónapok kínálata is azt látszik alátámasztani, hogy az emberek egyre jobban igénylik a látványos, könnyed kikapcsolódást. A Depeche Mode rajongótábora mindig is nagy volt Magyarországon, de azért az meglepő, hogy a válság kellős közepén a zenekar ismét dupláz: nyári, a Puskás Ferenc Stadionban tartandó koncertjük már rég telt házas, és az újabb, 2010 januárjára az Arénába meghirdetett ráadásra is szép ütemben fogynak a jegyek.
Különleges show-műsorban amúgy sincs hiány így, a válság idején. Nemrég tartottak több előadást a High School Musical on Ice című produkcióból az Arénában. Hat előadást terveznek a Séta a dinoszauruszokkal című előadásból 2010 áprilisában: valós méretű, élethű, üvöltő dínókkal, neves látványtervezők segítségével mutatják be a kihalt állatok életét. Nem kevésbé jelentős alkotói gárda dolgozott a Ben Hur show-műsorrá alakításán: a legendás film legfontosabb jeleneteit egy 2500 négyzetméteres színpadkép, 400 színész és 100 állatszereplő, valamint különleges effektek segítségével elevenítik meg idén két decemberi estén is az Arénában.