A nap kritikája (MGP): Bánk ebihal-szereposztásban

Alföldi Róbert pályakezdő fiatalokkal bemutatta a Szentendrei Művészet Malom udvarán Katona Bánk bánját. Alföldi ötlet-dús rendező. Kezdéskor székek, dobfelszerelés, sötét falak között a dombérozó királyi udvar gránit tányérokat tart maguk elé, abból kanalazzák az esti pempőt.

Lakoma helyett közétkeztetés. Tehát nem történelmi olajnyomatban lesz részünk, fiatalos frivolitással oldják meg nemzeti tragédiánkat. Közhelyszaggató előadás lesz. Kilép az üres szavalósdiból. Pedagógiai gyakorlatot látunk a történelmi élőképek méltóságteljes festőiségének és operaiságának összezúzásával. Közelíteni akar a köznapi viselkedés természetességéhez. A szereplők néha a szín közepén álló mikrofonba beszélnek.

Ez nem túl sikeres. Más akusztikai minőséget ad, bár előnye, hogy bensőséges középhangú közléseket nyer az előadás. A halk közlés dramaturgiailag nem igazán indokolt. Nem emel ki gondolatokat. Nem súlyosítja a közlést. Akusztikus cifrázat csupán, ahogy a cintányérpergetés, vagy a groteszkül beillesztett és néha kínosan felhangzó dalok.

A rendezés - Daróczi Sándor díszletében és köznapi viseleteivel - megszabadítani igyekszik Katona József tragédiáját a színjátszási ballasztoktól, a fentebb dagálytól, az üresen döngő szavalósditól. A főszereplők fontos drámai jelenetekben háttal fordulnak a közönséggel. Fehér Tibor hátat fordítva ugyanolyan kifejező, mint szemközt álló, égő tekintetű, fiúhangú nádorként. Belső feszültsége meggyőz a rája szakadt felelősség őszinte drámai erejéről. Belülről sugárzó dinamikája nyílegyenesen kergeti végig elrendelt útján.

Földi Ádám Biberach, a lézengő ritter. Kibújik a szerep áskálódó intrikai közhelyei alól. Könnyed, színészi lazasággal végzi cselvetéseit. Ármányos gonosztévő helyett a cseljátékot élvezettel bonyolítja. Bízik magában, hogy előrelátóbban okosabb az udvar embereinél.

Átlátszó úszómedence az előszínpad. Mutatós rendezői-tervezői ötlet. Mivel azonban nem a dráma központi eszmerendszeréből fakad a víz, csupán formalista rendezői rátét, több figyelmet von magára, mint amennyi haszna van. Kinek-kinek bele kell esnie, ugrania, ploccsannia. A medencéből kikászálódva hosszan csöpögnek a tragédia szereplői. Kevesen ússzák meg szárazon. Melinda fekete törölközője bennmarad a bazin fenekén. Izeg-mozog. Mozgatja a víz. Néha cápauszonynak látszik. Eleven főszereplő. Az üvegtárló felett könnyedén sikló stég. Sok mutatós mozgásra szolgál alkalmatosságul. A vízi revünél értékesebb látnivaló, ha jut idő színészetre.

A színháztörténet zömében a színészi pillanat mindig érdekesebb a technikánál. Amikor a sötétben ólálkodók jelenetének végén, a szín baloldalán Fehér Tibor nádorának teste kifeszül a székek fölött, ereje átlósan keresztülszeli a teret, a jobb felső sarokban megtorpantja a felhevülten kirontani készülő Petur bánt: nagy és lényeget sugárzó drámai kép. Talán az előadás legerősebb látványa. A megmerevedő Makranczi Zalán itt - háttal a közönségnek - a legjobb. Feledteti a jól beszélő színész forszírozott deklamálását és a szöveget érthetetlenné kásásító hangoskodását. Makranczi dikciója képviseli azt az ómódi színjátszást, ami ellen fordul elméletileg a rendezés. Mintha a rendezői utasítás kritikai idézőjelbe tenné Petur heveskedéseit. Ezzel csökkenti a Bánk és Petur közötti drámai harcot.

Melindaként Radnay Csilla jól ússza mellen a hosszakat. Igazán megnyerő víz alatti tempózása, ha nem is győz meg úszógyakorlatainak ismétlődő drámai szükségességéről. Bánfalvi Eszter királynéja polgárian lefokozott. Indulatosan jobbra rúgja a színen felhalmozódó ülőalkalmatosságot, újabb nekilendülésével balra is kitakarítja székektől a teret. A kiürült szín közepére akaratosan lecövekel egy irodai széket, trón gyanánt. Keresztterpesztett lábbal az ülés hátára pattan (Sally Bowles a Kabaréból).

Stork Natasa Bendeleiben Izidóra, turingiai leány szerepének erősen megstuccolt maradékában álmélkodva lábatlankodik a királyi őrültekházában.
Szabó Kimmel Tamás, mint előtte két évszázada színháztörténetünkben oly sokan áldozata lett II. Endre kókadt kódaként értelmezés nélküli szerepének, ahelyett, hogy a Nagy Megalkuvás, a nemzeti Kiegyezést testesítené meg.

Szatory Dávid elmosódott Mikhálja, Mátyássy Bence kiérlelten mozgó, verekedő, gyorsúszó, tesze-tosza Ottója, mellett László Attila Solom mestere mintha a királyi palota villanyszerelője volna: teng-leng a térben, bár intenzív tekintetével, szerves figyelemmel mindvégig bekapcsolódik a történésekbe, csakúgy, mint Orth Péter Simon bánja. Farkas Dénes kiéhezetten vékonyka Tiborca nylonzacskókba gyűjti az ételmaradékokat. Miután a felhevült Bánk a medencébe dobja kisgyermeke babakocsiját, Tiborc a gépileg remekül rívó bábút a nádor utasítására megmenti. Az előszínpadon úgy tologatja a babakocsit, mint a Három nővér Ferapont, elöljárósági szolgája Natasa kisdedét.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.