Frissen dizájnolt hungarikum
Az, hogy most Prague van ráírva vagy Budapest, igazán nem számít. Ezen kíván változtatni a Folqa Collection-t létrehozó magyar vállalkozás, a Souvenir Brands kft. Céljuk, hogy olyan ajándéktárgyat hozzanak létre, ami valóban mond valamit Magyarországról, de a hagyományőrzés mellett a modern kor emberének is megfelel, és hazaérve talán kikerül a nappali könyvespolcára, a padlás helyett.
Ráadásul a tervezők nem csak a turistákban gondolkodnak, hisznek abban, hogy egy jó minőségű és megfizethető árú dizájntermék a magyar háztartásokban is megállja a helyét.
A Folqa babák műgyantából öntött figurák, és egy-egy tradicionális magyar foglalkozást mutatnak be, mint például a csikós vagy a fazekas, a jellemző népi hímzések motívumaival díszítve. A teljes gyártási folyamat Magyarországon zajlik, a különleges anyag és az igényes kivitelezés fő szempont volt a Folqa létrehozásakor.
A csomagolás része egy kísérőkártya is, amelyen magyar, angol és német nyelven is bemutatják az adott foglalkozást néhány szóban, ráadásul mindegyik figura rendelkezik egy állandó jelzővel is (igazságos betyár, kitartó gulyás stb.), ami szintén arra hivatott, hogy megismertesse a külföldieket a magyar értékekkel. A hagyományőrzés része tehát egyértelmű a dolognak, a forma pedig friss és ötletes, de felmerül a kérdés, hogy hol jelennek meg a modern jellemzők, amelyek a huszadik, sőt! a huszonegyedik század Magyarországát képviselik. A design persze vitathatatlanul mai, és hírét viszi a magyar grafikusoknak, képzőművészeknek, ami örvendetes tény. De valóban nem tettünk le az asztalra semmit a nádtetőkészítésen és a fazekasságon kívül? Úgy tűnik, még mindig túl merész lépésnek számítana eltávolodni a gulyás-puli-matyóhímzés bevált hármasától, nincs B-tervünk arra vonatkozóan, hogy mit szeretnénk elmondani magunkról a nagyvilágnak.
Külföldön már komoly hagyománya van a régi és az új ötvözésének a dísztárgyak esetében, a szuvenír nem feltétlenül kell, hogy ízléstelen, ámde drága porfogó legyen. A Folqa babák először a WAMP dizájnvásáron lépnek a nagyérdemű elé, megálmodóik pedig remélik, hogy valóban helye van a modern dizájnnak a népművészetben. És az emberek is nyitottak lesznek az újításra.