Koncertek, csak a promóció kedvéért

A Billboard magazin nemrég közétette a zenészek turnébevételeinek toplistáját: tavaly a Bon Jovi Lost Highway című koncertkörútja hozta a legtöbbet: 221 millió dollárt, a 99 koncertre 2,1 millióan váltottak jegyet világszerte. Bruce Springsteen 205 millióval szorult a második helyre, százmillió fölött keresett Madonna és a The Police.

A Billboard magazin nemrég közétette a zenészek turnébevételeinek toplistáját: tavaly a Bon Jovi Lost Highway című koncertkörútja hozta a legtöbbet: 221 millió dollárt, a 99 koncertre 2,1 millióan váltottak jegyet világszerte. Bruce Springsteen 205 millióval szorult a második helyre, százmillió fölött keresett Madonna és a The Police.

Itthon nincs hasonló lista, igaz, turnék se nagyon, hiszen kicsi az ország: a koncertek között a zenészek általában hazautaznak, vagyis nincsenek folyamatosan úton. Nem kedvez nekik az sem, hogy kevés a fellépésre alkalmas helyszín, rendezvény. Így turné helyett inkább lemezbemutató koncertek sorozatáról beszélhetünk, de erről is csak néhány zenész esetében - mondja Czutor Zoltán zenész, a Magyar Könnyűzeneszerzők és Szövegírók Egyesületének elnöke.

Szerinte ezeket a koncerteket is inkább promóciós céllal adják a zenekarok, nem a bevételért. Ma már ugyanis inkább a fix tiszteletdíjas fellépéseket vállalják el az előadók, fesztiválokon, rendezvényeken játszanak. Itt ugyan nemcsak a saját rajongóiknak zenélnek, de legalább nem kell a szervezéssel bajlódniuk. Klasszikus koncertek esetében ellenben az előadónak kell kibérelnie egy helyszínt, megszerveznie az eseményt, gondoskodni a technikai háttérről, bevételt pedig csak az eladott jegyek árából remélhet. Mivel azonban megcsappant a koncertlátogató közönség (egy vidéki nagyvárosban is alig ötvenen-százan váltanak belépőt), a zenekarok nagy része felhagyott ezzel.

Természetesen vannak kivételek. Ilyen például Kovács Ákos, aki húsz éve turnézik, legutóbb negyvenedik születésnapja alkalmából adott tizennégy koncertet országszerte. Azt mondja, a turné rengeteg kockázattal jár, itthon nem lehet biztosra menni: támogató hiányában nagyot lehet bukni még komoly érdeklődés esetén is. Ritka a stabil közönség, amely képes kifizetni a valós költségeket fedező jegyárakat. Nehezebb ma eljuttatni egy koncert hírét az érdeklődőhöz, mint tizenöt évvel ezelőtt. Ákos ugyanolyan nagy stábbal, technikai felszereléssel turnézik, mint egy átlagos nemzetközi produkció: a legutóbbi, Ákos 40 című turnén, amelyet egy évvel korábban kezdtek el szervezni, 63 fős személyzet dolgozott, minden helyszínre teherautókkal és buszokkal szállították a saját díszletet, a komplett technikát és a stábot. Néhány új építésű helytől eltekintve (a debreceni Főnix Csarnok, a Kölcsey Központ, a szombathelyi Arena Savaria) általában rossz állapotú sportcsarnokokkal találkoznak. - Idén folytatjuk a jubileumi akusztikus turnét Ákos 40+1 címmel. Több város is van, ahova szívesen menne az ember, de ehhez az elegánsabb előadáshoz nincs mindenhol megfelelő helyszín - mondja.

Czutor szerint kivételt jelentenek azok a koncertek, ahol különleges esemény várja a nézőket - egy szimpla koncert már nem éri el a tömegek megemelkedett ingerküszöbét. Több nézőt vonzanak mostanában azok a turnék, amikor néhány hasonló stílusú zenekar közösen indul koncertsorozatra. És természetesen kivételt jelentenek a "nagy öregek" is: Presser Gábor, a Kispál és a Borz vagy a Tankcsapda koncertjei, koncertsorozatai mindig több embert vonzanak, de az utóbbi tizenöt évben indult zenekaroknak nem sikerült olyan stabil rajongói bázist létrehozniuk, amelyre turnékat lehetne alapozni.

Tankcsapda
Tankcsapda
Tankcsapda
Tankcsapda
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.