Írás – Művészet

Kinek mutassuk be ezeken az oldalakon Márton László­ írásművészetét? Azoknak, akik eddig még csak nem is hallottak hasonló nevű író létezéséről vagy azoknak, akik nagyon is meg tudják különböztetni a nála idősebb és Párizsból visszatért ex-szabadkőműves Márton Lászlótól?

És egyáltalán: nem túl elidegenítő-e rögtön az „írásművészet” emlegetése itt, mintha egy akadémiai székfoglalóról lenne inkább szó, és nem élvezetes olvasmányról? Mert finomságokról lesz itt szó, iróniáról, szerzői csiki-csukiról és ékszerűen egyszerű novellatörténetek helyett szövevényesen átszőtt „elbeszélésekről”.

A nagy borbarát szerzőhöz hűen nyilván hatásos lenne, mondjuk, valami boros hasonlat. Egy arisztokratikusan érett Gere-féle Kopár vagy fehérben a frissen egzotikus Konyári vagy Nyakas Chardonnay – mivel azonban volt szerencsém a szerzőt konyakozni is látni, semmiképpen sem maradhat el innen az a kép, amikor az óriáshasú konyakospohár falán lendületesen körbefuttatja a minimum ötéves franciát. És nem megissza, inkább elszagolgatja a felszabaduló aromafelhőket. Szóval elegancia, kifinomultság, olykor már-már kellemetlenül metsző irónia. De a pezsgő sem maradhat ki – a hasonlítgatáshoz ugyanis elengedhetetlenek a buborékok is. Mert Márton László régebben filologikusan bonyolult szerző hírében állt – történelmi regények, stílusutalások és -utazások a német középkortól a magyar romantikáig –, szövegeinek azonban idővel egyre meghatározóbb eleme lett az a lebegés, ami írásait üdítően emeli el egy sima történetmeséléstől.

Tehát most novellák, ráadásul állatos novellák. A Te egy állat vagy! ugyanis nem csupán egy hatásos cím felkiáltójellel a végén, hanem valódi tematika: a tíz novella kutyuskától a varjúig tíz állatról szól. Az ehhez hasonló összeállítások egyrészt kézenfekvően tűnnek frappánsnak – akár egyetlen mondatban, és határozottan lehet válaszolni a „miről szól…?” kezdetű kérdésekre –, másrészt viszont csak az elején tűnnek annak: a vállalkozás közepére, végére rendszerint kifulladnak, a mindenáron megfelelés érdekében erőlködnek, nehéz ugyanis egyenletes színvonalon maradni a vállalás korlátai között. Márton László állatos novellái között is akad kevésbé emlékezetes (én speciel a hétköznapjainkba visszamutató aktuál zsurnalisztikai kiszólásokat viseltem rosszul, mert a szövegek elegánsan a jelen fölött lebegő léghajója látszott ilyenkor siklás helyett zökkenni egyet), az erős szövegalkotói jelenlét azonban még ezeket a nehézségeket is viszonylagossá teszi.

Nevezzük ezt egyszerűen stílusnak.

Márton talányos elbeszélője ugyanis nem marad észrevétlenül a háttérben, időről időre figyelmeztet arra, hogy ez a szöveg csak egy szöveg, és ezt a korpuszt valaki – ő maga – formálja, mi pedig így is elhisszük neki az illúziót. Történetei reális, hétköznapi eseményekből indulnak ki, egy berlini házomlásból mondjuk, vidéki temetésből vagy egy labormajom szökéséből a XII. kerületben, aztán gyakran fokozódnak abszurddá, fordulnak át sötétbe – mégis ez az összetéveszthetetlen távolságtartás tarja egységben őket. Nem a valóság illúziója ez egy háttérbe rejtett alkotóval, hanem egy nagyon is jelen lévő történetkreálót látunk, aki valami spriccet, furcsa lebegést adagol azzal, hogy nem hagyja teljesen eltűnni magát, a dolgok fő alakítóját. Mindig tudhatjuk, hogy kreált történetet olvasunk, teremtőjük csak egy narrátor, de időnként a teremtés hatalmából is képes megvillantani valamit fenyegetően. Ez az úgynevezett írói világ tele van ritmusváltásokkal, váratlanságokkal, meglepetésekkel, és olvasóját sem hagyja belekényelmesedni a megszokott olvasói pozícióba, mert teremtményeit közben egyre abszurdabb helyzetekbe tereli, időnként egészen a pokoli mélységek széléig.

De mégsem valami súlytalan, posztmodern szövegelés ez a textusokkal: mélységek és irónia, utalások és saját bejáratú sodrás teszi ezt az egyedi írói konstrukciót üdítően fogyaszthatóvá és sokértelműen elegánssá.

Márton László
Márton László
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.