Fókuszban az eltűnt művész

Prága belvárosa színház lesz júniusban. Több mint hatvan ország részvételével június 16-26. között rendezik itt a Nemzetközi Szcenográfiai Quadriennálét – új nevén Performansz Dizájn és Tér Quadriennálét. A magyar nemzeti szekció fókuszában a máig ismeretlen körülmények között eltűnt Bodza W. Mihály munkássága áll.

A prágai Performansz Dizájn és Tér Quadriennálé nem csak a Nemzeti Galéria épületében rendezett hatalmas kiállítás-füzér, hanem a színházi látványt a művészetek széles spektrumában bemutató, a város tereit behálózó előadó-művészeti rendezvénysorozat lesz.

Az egyedülálló nemzetközi színházi eseményen – amelyet több mint 40 éve rendeznek meg, és ma már a szcenográfiai és színházépítészeti kiállításra a világ minden tájáról érkeznek résztvevők – alkalmanként több mint ötven ország képviselteti magát.
Ahogy 1967 óta mindig, Magyarország is részt vesz a 12. Prágai Quadriennálé kiállításain és kísérő rendezvényein – és ezt a kultúráért felelős minisztérium támogatásával és megbízásában az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szervezi.

A kiállítási szekciókban az utolsó négy év hazai teljesítményeit dolgozzák fel. A Nemzeti szekció fókuszában Bodza W. Mihály munkássága áll. Az alkotók közleményéből az derül ki az ismeretlen körülmények között decemberben eltűnt művészről: „a színházi terek és határainak föloldására irányuló látványtextúrákat, a historikus jelmeztervezői gyakorlattól és a karakterábrázolás ismert eszköztárától elszakadó, az új térnyelvi törekvésekbe illeszkedő, szokatlan anyagokból jelmezeket alkotó, dimenziókutatással és esélyegyenlőségi kérdésekkel is foglalkozó művész 2010 decemberében, máig ismeretlen körülmények között eltűnt. A látványtervezői szakma legkiválóbb teljesítményeivel, díjakkal, belföldi és külföldi munkák dokumentumaival, elméleti munkákkal, pedagógiai munkássággal, színháznyelv-megújító lenyomatokkal, közéleti éthosszal jellemzett pályakép általános érvényű szakmai dilemmákat hordoz. Az életmű dokumentumaiból kollégái és barátai válogattak.”

A Színházépítészet és technológiák szekció kiállítását a prágai Szent Anna templomban rendezik. A Zsíros kenyér hagymával című magyar stand az alternatív színházi térhasználat sokféle változatát – a lakásszínháztól a laktanyán át az elmegyógyintézetig – Vargha Mihály építészettörténész hagyatékának felhasználásával mutatja be.

Az Oktatási szekcióban hat magyar és egy osztrák művészeti egyetem hallgatóiból, valamint művészeti szabadiskolás és középiskolás diákokból alakult alkotócsoportok közös munkákkal jelentkeznek.
Nagy Fruzsina Porsche című művét pedig az Extrém jelmez szekció harminc versengő alkotása közé válogatták.

Az Intersection: Intimitás és Látványosság programban való részvételre a prágai quadriennálé rendezőbizottsága a Krétakört kérte fel. A stáb az egykori Rudé právo székházban adja elő a Jp.co.de című művészeti akciót, amely 2011-es művészeti trilógiájának első része.

A több mint ötven workshopot, hatvan előadást és hat helyspecifikus színházat magába foglaló Scenofest oktatási programsorozatot a világ minden tájáról, így Magyarországról is érkező művészhallgatók bevonásával rendezik.

A magyar rész kurátora: B. Nagy Anikó (művészettörténész, Budapesti Történeti Múzeum). Alkotótársai: Árvai György (látványtervező, időkutató), Csanádi Judit (látványtervező), Horgas Péter (látványtervező) és Medvigy Gábor (operatőr).

A megnyitó június 15-én, délután öt órakor lesz, a magyar nemzeti nap – saját kiállítói terében – június 16-án, este hatkor kezdődik.

intermediális művészeti akció

Az Intimitás és Látványosság című programba a Krétakör Színházat is meghívták
Krétakör – Apology of the Escapologist photo: Péter Francsikai - Krétakör
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.