A nap kritikája: Fekete-fehér 98 perc

kilencvennyolc fekete-fehér perc hideglelés és megtisztulás. Kilencvennyolc perc Darvas Lili, Törőcsik Mari és Darvas Iván. Kilencvennyolc perc a zsarnokság hétköznapjairól, arról a zsarnokságról, amelyről annyi baromságot összebeszélnek manapság, pedig elég volna végignézni ezt a filmet.

Azt mondják okos emberek, hogy a mai világban a tömegmédia inkább szórakoztat, mintsem tájékoztatna, ami súlyos megállapítás. Egyetlen mozdulattal félre lehet söpörni persze, azzal, hogy a szemlélődő a múltba vágyik, ám a söprő nem érti: a tájékoztatás sokféle műfajban lehetséges és szükséges.

Címke is jár a lesöpréshez: a morgolódó a Kádár-rendszerbe vágyik vissza nosztalgiával. Pedig csak arról van szó, milyen képet kapunk vissza a képernyőről – önmagunkról. Komoly komolyat, vagy komoly karikatúrát. Esetleg az ócska karikatúráról akarják elhitetni velünk, hogy halálosan komoly.

Kapjuk, amit kapunk, ám nem kell nagy jósnak lennünk: ezért a tükörképért nagy árat fizetünk még egyszer, ha majd a kétmilliós nézősereg (hurrá!) komolyan kezdi gondolni, olyan és az a való világ, amelyben él, semmint amit lát. Hihetetlen, hogyan csinálnak hülyét a nézőből a két nagy kereskedelmi adónk kreatívjai. Nem akadt senki e 93 ezer négyzetkilométeren, aki ne érezte volna legalább, mennyire sekély, amit Argentínából és Afrikából celebszinten az ősszel kapott.

És mi történik? Felvirrad a boldogabbnak remélt újesztendő, és lám, ugyanazok a celebek sürgölődnek a konyhában, akik Argentínában szerencsétlenkedtek, ugyanazok a tébláb gyerekek kotyvasztanak, akik a minap még a hangjukkal akartak egy ország kedvencei lenni. Nem az ő hibájuk, hogy belőlük is hülyét csinálnak. A milliós nézősereg meg mindkét borzalomnál igazolja az ötletgazdákat, akik dörzsölik tenyerüket, sem új díszleten, sem új orcákon nem kellett meditálniuk. Olcsóbb ez így. És tényleg olcsó.

Már a tévéműsort sincs kedvem lapozgatni, amikor véletlenül beletrafálok az m1 királyiba, naná, hogy késő este, amikor a szemem már belefárad a celebvilág bámulásába. Makk Károly: Szerelem. Késő van már, de rég láttam, na jó, belelesünk az elejébe. Aztán kilencvennyolc fekete-fehér perc hideglelés és megtisztulás. Kilencvennyolc perc Darvas Lili, Törőcsik Mari és Darvas Iván. Kilencvennyolc perc a zsarnokság hétköznapjairól, arról a zsarnokságról, amelyről annyi baromságot összebeszélnek manapság, pedig elég volna végignézni ezt a filmet. Tóth János kamerája előtt minden kép tökéletes, sem hozzátenni, sem elvenni nem lehet belőle.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

1970-ben készült a film. Abban az évben halt meg Latabár Kálmán, akkor született Nagy Natália. Akkor nyerte meg Brazília a futball vb-t (4:1-re verték Mexikóban Olaszországot), akkor alakult meg az ABBA és a Queen, akkor jelent meg a Beatles Let It Be-je és Koncz Zsuzsa Szerelem albuma, akkor Jimi Hendrix Band of Gypsys-je. Akkor született Matt Damon és Uma Thurman. Akkor voltam tizennyolc éves.

Mielőtt eldöntenék, miért is érzem magam boldogtalanul elveszettnek a tömegmédia mai világában, gondolják végig: harmincnyolc év múlva kit emlegetnek majd hallatlan nosztalgiával?

Darvas Lilivel Makk Károly Szerelem című filmjében (1971)
Darvas Lilivel Makk Károly Szerelem című filmjében (1971)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.