Kislányok a húsiparban

A képeken többnyire furcsa gyerekeket és furcsa szülőket látunk. Túlrajzolt, felnőttesre sminkelt, revüsztárnak, pomponlánynak, menyasszonynak, bikinis dívának, kezdő utcalánynak öltöztetett tíz év körüli lányocskákat. Valamint szüleiket, akik fogcsikorgató elszántsággal tuszkolják őket az éppen aktuális gyermekszépségverseny kifutójára. Lerobbant, slampos anyukákat, pocakos, atlétatrikós apukákat, akik szomorú igyekezettel taszigálják gyermeküket egy ízléstelen marcipánvilágba, remélve, hogy amennyiben a kicsi helyet talál a szépségiparban, fényes jövő vár rá, és talán az ő életük is megváltozik egy kicsit.

Kallos Beának, az MTVA/MTI fotóriporterének a 2012-es Sajtófotó pályázaton társadalomábrázolás, dokumentarista kategóriában első díjat nyert, gyermekszépségversenyekről készített fotósorozatát (annak kibővített változatát) nézzük a Mai Manó Házban, de a képeken senkit sem látunk szépnek. A gyerekeket főként nem. Józanul persze mindannyian tudjuk, hogy egy gyerek nem attól szép, ha játékboltban kapható, erős színekkel festett gumibabára hasonlít, vagy ha egy bombanő attribútumait aggatják/festik rá. Egy kicsi lány nem attól gyönyörű, ha a csípőjét riszálja, ha csábosan csücsörít, vagy ha émelyítően habos ruhácskában illeg-billeg, esetleg dögös felnőttnek mutatja magát. És józanul azt is tudjuk: a képen szereplő, igencsak kiszolgáltatott gyerekek és az őket kifutóra tuszkoló szülők rossz nyomon járnak, ha az ostoba csillogástól várják a megváltást.

Rossz nyomon járnak, ha a húsipar az egyetlen reményük. A libagyár.

De Kallos Bea Little Miss című képsorozata láttán nehéz józannak maradnunk, mert noha a fotográfus nem ítélkezik, a magyarországi és bulgáriai gyermekszépségversenyen készített felvételei gyomorforgatók, szomorúak, felkavarók.

Kallos Bea 2010-ben kezdett el gyermekszépségversenyeket fényképezni, a szituációk abszurditása ragadta meg. A kiállítás megnyitója idején mondta el az MTI-nek, hogy addigra már látta a Little Miss Sunshine című filmet, és volt némi fogalma az amerikai gyermekszépségversenyekről. Látta azt is, hogy Magyarországon is efelé igyekeznek, bár itt még szelídebb a helyzet: kevésbé durvák a sminkek, és nincs annyi pénz ezekben a parádékban.

Hozzátette azt is: „Ennek ellenére a magyar szülők abban a hitben élnek, hogy a versenyek által gyermekeik számára elérhetővé válik egyfajta amerikai álom.” De látta azt is, milyen az, amikor ez a bizonyos amerikai álom összetörik, látott csalódott, zokogó veszteseket, szétkenődött sminket, látott dühöt, kiábrándultságot, és mivel nagyon közel volt az eseményekhez, azt is látta, hogy ezek a versenyek tulajdonképpen nem is a gyerekekről szólnak, sokkal inkább az anyukák elveszett álmairól.

És mert Kallos Bea kellően érzékeny, ő ezért még a szülőket is megértette valahol, mi ezzel szemben nem vagyunk kellően érzékenyek, viszont sprődek vagyunk, mint a csiszolópapír, és nemigen tudjuk rávenni magunkat valamiféle együttérzésre. Mert úgy véljük, a gyerek nem játékszer. Nem álompótlék. Nem hajas baba, és nem jópofa, kicsi felnőtt. Nem jó az, ha a szobába lépve gondolkodnunk kell azon, melyik a Barbie baba és melyik a gyermekünk. Nem jó az, ha a szépségről csak ilyen kificamodott, torz képünk van.

És persze nincsenek illúzióink: a legtöbb gyerek, aki vesztesként távozik egy-egy efféle gyermekszépségversenyről, legközelebb valamelyik kereskedelmi televízió ének- vagy tehetségkutató versenyén tűnik majd fel. Egyik álomgyárból átsétál a másik álomgyárba. És ha a sors úgy hozza, a cukiságipar szorgos szakmunkása lesz.

A képeken gyerekeket látunk. Gyerekeket látunk?

Versenyzők várakoznak a 4. Angyali arc gyerekszépségverseny döntőjében
Versenyzők várakoznak a 4. Angyali arc gyerekszépségverseny döntőjében
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.