Virágnénik, virágbácsik

Az emlékezet olyan, mint Minarik Ede, a kedves mosodás: nem szereti a zavaró sárpettyeket. Éppen negyven éve, 1973. március 2-án mutatták be a Déry Tibor kisregénye alapján készült Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról (a nyugati hippikultúra kritikája) című popmusicalt a Vígszínházban, és az évforduló kapcsán bizonyára születik néhány visszaemlékező írás, szerveznek majd múltba tekintő beszélgetéseket.

Kérdés persze, beszélünk-e a sárpettyekről is, a darab születése körüli (a siker fényében elmismásolt) háttértörténetekről? Beszélünk-e majd arról, hogy Déry valóban Aczél György javaslatára, ösztönzésére írta-e a musical alapjául szolgáló kisregényt, vagy amúgy is felkavarták őt az egyik híres amerikai rockfesztiválon történtek, amikor a rendfenntartóként jelen lévő Pokol Angyalai motorosbanda valamelyik tagja megkéselt egy fekete fiút?

Egykori forradalmárként, de már ünnepelt, nem mellesleg a keleti blokkba tartozó, közel nyolcvanéves íróként jól értette-e, jól akarta-e érteni a ’60-as évek forrongásait, a fiatalok lázadásait, amelyek a béke és az emberi jogok egyetemessé tétele mellett tettek hitet, a fogyasztói társadalom, végső soron a gyöpös és szigorú rend ellen irányultak?

Tudta-e értelmezni a hippik marxizmusból, keleti filozófiákból, valamint anarchizmusból mixelt ideológiáját? Vagy csupán híradórészletekkel, dokumentumfilmekkel és saját személyes történelmével felvértezett, amúgy kitűnő íróként ügyesen reflektált mindezekre? Kiderül-e, hogy a hatalom miért engedte színpadra Déry művét, amely ugyan egy kötelezően odaírt alcím szerint a „nyugati hippi kultúra kritikája”, de emellett persze annak bemutatása is.

A benne kibontakozó tragédiák ellenére mégiscsak idehozott valamit a magyar fiatalok által vágyott, ám előlük elzárt nyugati világból, új folyosókat nyitva vitáknak és a hazai pop-rock kultúrának. Beszélünk-e arról, hogy a darabot Pós Sándor eredetileg a Nemzeti Színház számára alkalmazta színpadra, de mivel ott kínosan akadozott a fogadókészség, a Vígszínház jó szemű dramaturgja, Radnóti Zsuzsa elkérte, ugyancsak jó szemű rendezője, Marton László pedig színpadra segítette.

Végül az emlékezések sorában szó esik-e arról is, hogy a dalok megírására elsőként az Illés együttest szemelték ki, de Szörényiék nem vállalták, mert úgy érezték, éppen a poprock kultúra ellen kellene szólniuk. Végül szó esik-e arról, hogy Presser Gábor és Adamis Anna miért vállalta el a feladatot, miután Presser igyekezett nagyon jó dalokat, Adamis elgondolkodtató, költői szövegeket írni.

„Hogyan mondjam el neked, amit nem lehet?”, kérdezték az egyik dalban, és az eredmény azt igazolja: nekik sikerült elmondaniuk. Az amerikai rockfesztivál kavargó tömegében, a gyilkosságok, kábítószeres „utazások”, az itt-ott felbukkanó homoszexuális vágyak és a kínzó társadalmi kérdések között kavargó disszidens magyar házaspár kalandjai végül tehát színpadra kerültek, és hatalmas sikert arattak mind a nézők, mind a kritikusok között. Több mint ötszáz előadás, számos feldolgozás; a Képzelt riport immár örökre begyógyult a magyar színháztörténelembe.

Most pedig ülünk a Bajor Gizi Színészmúzeumban, és a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című popmusical bemutatójának negyvenedik évfordulójára emlékezünk. Ősz hajak, finom kalapok, kardigánok, gyógycukorkák, bácsik, nénik. Érdeklődők, a darab egykori rajongói, talán valaha volt hippik, a „virággyerekek”, akik immár virágnénikké, virágbácsikká korosodtak. A terem zsúfolásig megtelt, egy kivetítőn fekete-fehér fotók idézik a Képzelt riport első előadásait, a kivetítő mellett a meghívottak: Radnóti Zsuzsa, a popmusical dramaturgja, valamint Szegedi Erika és Tahi Tóth László, az 1973-as előadás szereplői.

Jóindulatú beszélgetés ez, a maga módján még pontos is, de hamar kiderül: a fenti kérdésekre itt nemigen lehet választ kapni. Radnóti Zsuzsa ugyan elmondja: természetesen a darab bemutatásához Várkonyi Zoltánnak, a Vígszínház akkori igazgatójának bírnia kellett az MSZMP agtitprop osztályának engedélyét is, de a háttéralkukkal a színház vezetői sosem terhelték a színészeket és a darab körül dolgozókat. Elmondja azt is: a pártközpontból gyakorta kérték a szövegkönyvet, de abba belekötni nem nagyon tudtak, és még a főpróbán is hiába lesték, milyen indokkal tilthatnák be az előadást.

Szegedi Erika és Tahi Tóth László inkább a darabban játszó színészek lelkesedéséről beszél, és arról: az előadás próbái alatt nem lehetett állandóan a nagy összefüggéseken tépelődni. Tahi Tóth azt is megemlíti, akkoriban voltak nála jobb énekes színészek a Vígszínházban, talán azért kérték éppen őt a főszerepre, mert bíztak abban, hogy jól megjeleníti a darab drámai vonulatát. Emellett azt is mondják, a hippimozgalom úgy szellőztette át a világot akkoriban, hogy a magyar fiatalok sem álltak előtte idegenül.

És persze jönnek sztorik a sok századik előadás alatt bekövetkező rövidzárlatról, az elképesztő hazai és külföldi fogadtatásról. A prágai fellépésről, ahol a Vencel téren hatalmas tömeg várta a társulat buszát, és ahol akkora volt az érdeklődés, hogy éjszaka meg kellett ismételni az előadást, amelyen ott ült Hável, Hrabal és Emil Zatopek, a futólegenda. A bukaresti vendégjátékról, ahol végül már az ablakon kellett a zsúfolt terembe tuszkolni az utolsóként érkező nézőket.

A kényesebb kérdésekre talán majd abból az előadásból kapunk választ, amelyet a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról bemutatásának 40. évfordulója alkalmából készít a Vígszínház Török Ferenc rendezésében, Riport a Popfesztiválról címmel, és amely az eredeti mű megszületésének körülményeit, kulturális összefüggéseit, keletkezésének hátterét mutatja be.

Tahi Tóth László és Almási Éva
Tahi Tóth László és Almási Éva
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.