Karambol kottából

– Megcsonkították, zárolták, megvonták: bár így kezdődik az utóbbi hónapokban szinte minden hazai kulturális hír, a június 4-én kezdődő velencei biennále magyar programjára sikerült előteremteni a szükséges 50 millió forintot – biztatta a hazai kortárs képzőművészet jövőéért aggódókat a minap a Műcsarnok sajtótájékoztatóján Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár.

Tudatta azt is, hogy a „bejutás” az olaszországi művészeti szemlére hasonlóképpen él köztudatban, mint az irodalmárokat elismerő Nobel-díj. A Műcsarnok friss igazgatója, Gulyás Gábor pedig az elmúlt évek gyakorlatát, a magyar pavilonban kiállítani szándékozó művészek pályáztatását nevezte jól bevált gyakorlatnak. Az idei nyertes munka kurátora, a C3-igazgató és egyetemi tanszékvezető Peternák Miklós ugyanakkor az érdeklődők számából következtetett viszonylag bátran arra, hogy az experimentális művészet lehet még Hollywoodkonkurenciája!

Kedves arcú autók és agresszívek
Kedves arcú autók és agresszívek

Ha az nem is, a szakemberek egyöntetű véleménye szerint Németh Hajnal installációja jókora figyelmet irányíthat majd Velencéből kortárs képzőművészetünkre. A majdnem teljes magyar pavilont „belakó” alkotás egyik elemét, egy totálkárosra tört BMW-t idehaza több helyen is kiállította már a Berlinben élő művész. Tavaly tavasszal a Kiscelli Múzeum templomterében, később a debreceni MODEM-ben, majd pedig a Műcsarnok Aviva-díj 2010 kiállításán. És hogy mitől tartotta a zsűri a másik tíz benyújtott pályamunkánál érdemesebbnek Németh Hajnal autóroncsát a biennáleszereplésre? Feltehetően attól a komplexitástól, amelyet az „autótetem” köré szőtt kérdések és műfajok sokasága jelent. A vöröses fénybe burkolt BMW ugyanis csak kiindulópont: korunk egyik kultusztárgya, mobilitást lehetővé tevő technikai vívmány, sebességért rajongók fétise, ugyanakkor így, ripityára törve a múlandóság mementója.

De a médiaművész megkeresett 12 olyan embert is, akiket speciális viszony fűz az kocsikhoz. Vagy magáért a gépért rajonganak, vagy a sebességért, vagy pedig autóbaleset túlélői. A beszámolókat úgy alakította át Németh, hogy azok eldöntendő kérdésekből és igen-nem válaszokból álljanak, majd a szövegkönyveket operaénekeseknek adta át. A szopránok és a baritonok ezután olyan helyszíneken állíthatták fel kottatartóikat, ahol korábban sosem: szervizben, szalonban, autógyárban, sztrádán, ráadásul az állványokon sem melódiákat olvashattak, csakis a szöveget – operát nekik kellett improvizálniuk belőle. Németh Hajnal egyórás filmet vágott a felvételekből, amelyeken a rögtönzők énekhangjával – és az egyetlen klaszszikus dalbetéttel, egy Händel-áriával – zakatoló gépsorok, motorzúgás és szélfúvás felesel. Lesznek termek a velencei magyar pavilonban, amelyekben ezek a háttérzajok nyújtják az összes akusztikus adalékot, más helyszíneken az opera is hallható lesz, még máshol a film fut és az interjúk szövegeit is olvasni lehet majd.

Azt, hogy a néző melyik ponton és pillanatban kapcsolódik a történetbe és meddig marad benne, ő dönti el. Ahogy azt is, kutat-e majd a saját emlékezetében a baleset csattanásához fogható, végletesen lelassított pillanatok után. Meg azt: sorsszerűnek könyveli-e el élete hasonló mozzanatait.

– Én nem vagyok semmilyen „ista” –vágja rá Németh Hajnal, amikor tőle kérdezem: szabad akaratában hisz-e inkább vagy fatalista. – Szeretek kérdéseket feltenni. És az autókat is szeretem. Annak, hogy a kocsi ebben a munkában az ember életének a metaforája, nyilván több oka van. Az egyik biztosan az, hogy manapság nem nagyon tudunk létezni a gépeink nélkül, mintha csak a protéziseink lennének. Nem beszélve arról, hogy néha elsötétített ablakú kocsikat, amelyeknek a vezetője sem látszik, amolyan lelkes gépeknek érzékelek, emberi vonásokkal. Főleg az alapján, ahogy a lámpáik el vannak helyezve. Így szaladgálnak kedves „arcú” és kifejezetten agresszív autók is az utakon.

Az pedig már csak egy fura adalék ehhez a „Gesamtkunstwerkhez”, hogy az operaénekesek a BMW-gyárban, BMW-emblémás munkaruhában rögtönözhették áriáikat. – Amikor az egyik forgatási helyszín miatt megkerestem a vállalatot, kiderült, hogy ott külön kulturális kommunikációs iroda működik, és az osztály vezetője már ismerte ezt a munkámat egy angliai újságcikkből. Az egyik feladatuk ugyanis az, hogy autókkal kapcsolatos képzőművészeti alkotások után kutassanak a világban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.