Menekülés a kamaszkorba

Karinthyt fogva tartja a gyerekkor, szinte belemenekül a rá jellemző groteszk, sokszor fájdalmas humorba– mondja Mátyássy Áron rendező annak kapcsán, hogy filmnyelven újragondolta az író alakját, személyiségét. Hamarosan képernyőn az új Tanár úr kérem.

Kérdés lehet, vajon gimnáziumi magyartanárt átverhet-e diákja azzal, hogy Petőfi ifjúkori zsengéit sajátjaként tünteti föl – ahogy Mátyássy Áron friss Karinthy-filmjében történik. Ezt a kérdést azonban nem válaszolnánk meg, annál is inkább, mert ebben az író, Karinthy Frigyes lenne illetékes. Mindenesetre a filmben látható tanárról, akit Pindroch Csaba finom iróniával jelenít meg, tökéletesen elhihető: olyannyira meg akar felelni fölöttesének, aki ifjú költőtehetség fölfedezését várja tőle, hogy a cél érdekében hagyja „meggyőzni” magát. Kész fenntartás nélkül elfogadni a kamasz Frici (Vilmányi Benett) újabb és újabb szerelmes, majd – tanári igény szerint – hazafias zengedelmét, mígnem az igazgató (Hegedűs D. Géza) gyanút fog, és leleplezi a csalást. Ezek után a kis Karinthy bukásra áll magyarból, és apja (Hollósi Frigyes) komolyan megfenyegeti, Fiumébe küldi katonaiskolába. E Damoklesz-kard látszólag addig függ a feje fölött, amíg valóban nem ír valamit, amit egy kiadó kész megjelentetni.

Ilyen és ehhez hasonló epizódok láncolatából építkezik a tévéfilm, amelynek címe Tanár úr kérem ugyan, de irodalmi anyaga más híres Karinthy-művekből is merít. De szerves egésszé áll össze a rendezőn kívül a forgatókönyvíró Köbli Norbert munkája révén. Még a régi médiahatóság, az ORTT ifjúsági tévéfilmpályázatán nyert támogatást a produkcióhoz a Budapest Film gyártó cége, és az eredetileg kiszemelt rendező helyett ugrott be a munkába az Átok címmel már egy igen jó tévéfilmsorozatot jegyző Mátyássy Áron. Azzal kezdte, hogy átalakította a kerettörténetet, Karinthy 1936-ban történt stockholmi agyműtétét megtéve kiinduló pontnak. Az író már a műtőben fekszik (a csíkszeredai színházi társulat kitűnő színésze, Giacomello Roberto alakítja), amikor egyszer csak megjelenik kamaszénje, Frici, és hívja, tartson vele egy időutazáson. Bár a műtét egyes részleteit is láthatjuk, a szürreális utazás nem a koponya körül, hanem a középiskolás korszak főbb helyszínein zajlik.

„Karinthyra jellemző, hogy szinte fogva tartja a gyerekkor. Belemenekül ebbe a világba, mint ahogy abba a groteszk és sokszor fájdalmas humorba is, amelyet túlélési technikaként alkalmaz” – mondja a rendező, megjegyezve, a szürreális alaphelyzet tette lehetővé különféle víziók ábrázolását a filmben. Az is külön érdekessége a műnek, hogy legnagyobb részben az elhagyott lipótmezei elmegyógyintézetben forgatták, ami jól jött az alacsony költségvetés miatt, akárcsak az, hogy a koproducer MTV bútor- és kellékraktárát is használhatták. Tavaly ez volt az egyik utolsó produkció, amely az állami filmfinanszírozás leállítása után még – november–decemberben – foroghatott. Minden közreműködőnek, így a forgatócsoport tagjainak, a szereplőknek és az utómunkában részt vevő Kodaknak és Focus Foxnak is „becsületbeli ügyévé” vált, hogy elkészüljön. Az anyagi igényeket mindenki a lehető legkisebbre mérsékelte.

Külön szerencse, hogy a kamasz Karinthy szerepében meggyőző alakítást nyújt az a Vilmányi Benett (maga is gimnazista), akit Peter Strickland Erdélyben játszódó művében, a Varga Katalin balladájában és Sopsits Árpád A hetedik kör című filmjében már megismerhettünk. A Tanár úr kérem vasárnap kora este látható az m1-en.

Pindroch Csaba és Hegedűs D. Géza
Pindroch Csaba és Hegedűs D. Géza
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.