A Művészetek riasztóan kihalt palotája

A Művészetek Palotája impozáns és tetszetős épület, sokkal tetszetősebb, mint mondjuk a közeli Praktiker barkácsáruház, igaz, a kettő között van nagyobb különbség is: amott a nap nagy részében folyamatosan nyüzsög a válság sújtotta nép, emitt viszont a nap nagy részében annyira nem, hogy srapnellel sem lehetne különösebb kárt tenni senkiben.

Kedd délután volt, két óra, a greenwichi középidő szerint azonban éppen egy. Köd volt, és Dél-Pest egén szürke felhők úsztak lomhán Észak-Pest ege felé, néha fordítva. Nem sodort nejlonzacskókat a szél, lesoványodott kutyák sem vonítottak szívszorítóan, viszont mögöttem hatalmas gödör tátongott, mellette a tádzsik mauzóleumra emlékeztető Nemzeti Színház magaslott, amelyet legalább egy oldalról hamarosan el fog takarni a gödörre épülő grandiózus, Millennium Towers nevű irodakomplexum. Egy szó, mint száz, a MüPa előtt álltam, és speciel arra voltam roppant kíváncsi, mit mutat az ország legnagyobb kultúrtere ilyentájt. Nézzük hát.

Pazar tér fogadott, gazdag üvegzettel és a hajdani MSZMP komolyabb filiáléiban szokásos, gigantikus, vörös szőnyegzettel. Köröttem csend volt és klassz, modern bútorok; az egyik ilyen klassz asztalnál három nyílt tekintetű fiatal laptopozott, egészen bizonyosan a kultúra fodros vizein eveztek éppen, a többi asztalnál azonban annyira nem evezett senki sehol, hogy a leglogikusabb kérdésnek pillanatnyilag az tűnt, vajon ezek hárman miért igen.

Jobbra innen plafonig tágul a tér, adott esetben egy holdrakétát is el lehetne helyezni anélkül, hogy bárkit meg kellene kérni, fáradjon kicsit odébb. Van ugyan középtájt egy könyvesbolt, amelyet persze ki kéne iktatni a rakétázáshoz, de az üzlet forgalmát nézve ez se lett volna feltűnő, legalábbis akkor. A nagyjából ezer négyzetméternyi enteriőrben némileg felkerekítve hat ember nem csinált semmi különöset, csak a Ludwig Múzeum bejáratánál bukkant fel időnként néhány úgynevezett művészetkedvelő.

Az egyik zugolyban felcsillant a remény, hogy összeakadhatok végre egy életvidám csoportosulással, amely valami számomra is érthető dolgot művel, mondjuk ürmös pálinkákat iszik sörrel - egy étterembe botlottam ugyanis, amely az ígéretes Bohém nevet viseli. De csalódnom kellett, e csinos és vonzó lokálban is csak hárman lézengtek, ráadásul tonikot ittak, ajvé.

Akár egy fontos ügyben eljáró járási tanácsi másodtitkár a fővárosi első titkárhoz igyekezvén, úgy hágtam fel megilletődve az úgyszintén nagyon vörös szőnyegen a következő etázsra. Még feneketlenebb csend fogadott. Kezdett lehangoló lenni ez a reménytelen üresség, még szerencse, hogy a Fesztiválszínház csukott ruhatára előtt felfedeztem a leggusztusosabb szemetest, amit közösségi térben valaha láttam, majd az erkélyen a legpofásabb hamutartót, amellyel erkélyen valaha dolgom volt - azért van itt látnivaló ilyenkor is - nyugodtam meg kissé.

Hát még eggyel feljebb! Itt van például egy remek orgonaszimulátor fejhallgatókkal, ki lehet próbálni, lehet huzigálni a regisztereket, de nyilván elnéztem valamit, mert hiába próbáltam hűen követni a használati utasítást, az istenért sem szólalt meg nekem. Nem úgy, mint az eggyel még feljebb látható, remek Silverstein-zongora. Óvatosan kinyitottam a fedelét, halkan leütöttem a legközelebb eső billentyűt, és már-már azon voltam, hogy előadok egy melódiát, de aztán belém villant, hogyan hatna a zenekultúra e megszentelt csarnokában a "Még azt mondják, nem illik..." egy szólamban, három ujjal. Még azt mondják, nem illik - rezzentem össze, és visszacsuktam a fedelet. Később jöttem rá, hogy senki se mondta volna, de mindegy, mert megláttam a magas szesztartalmú italok ígéretével kecsegtető Teraszbüfé feliratú táblát.

Embert próbáló percek jöttek. Hosszú percekig kaptattam felfelé egy puhán burkolt, keskeny, sejtelmes fényű lépcsősoron; mintha egy kísértetkastély tornyában másztam volna felfelé, hogy aztán a csúcsra érve átváltozzak farkasemberré vagy lúdvérccé, noha a magam részéről csak egy nyomorult sört akartam. De bizony hiába: remegő lábbal, kicserepesedett szájjal, lihegve kellett szembesülnöm a borzasztó valósággal, hogy nemcsak hogy sör nincs, de büfé se: zárva.

Újabb hosszú, nehéz percek teltek el, de végül sikerült viszszatérnem a klinikai halál állapotából, így felfedezhettem, micsoda páratlan panoráma nyílik innen a tetőről kies fővárosunkra. Mindenkinek csak ajánlani tudom e látványt; a képbe egy ponton ugyan erősen beletakar a Nemzeti Színház, amely - emlékszünk: - tádzsik mauzóleumra emlékeztet, de jó időben, tehát ha nincs köd, és Dél-Pest egén nem úsznak szürke felhők lomhán Észak-Pest ege felé, néha fordítva, akkor akár Óbudáig is ellátni.

Nézzük hát, mit mutat az ország legnagyobb kultúrtere egy átlagos kedden, kora délután
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.