A blogger dönt a forgalmazó helyett?
A Szabó István elnökölte FERA közgyűlésén a szocializmus időszakában készült filmalkotások szerzői jogainak kérdésköre, valamint a rendezők szerződésének és díjazásának európai gyakorlata mellett terítékre került a ma legfontosabb problémája is: a mozifilmek legális online forgalmazása, azaz a Video on Demand (VoD). Az előadók között voltak a piac jelentős szereplői, a Cineuropa.org, a magyar nyelven egyeduralkodó Filmklik.hu, a Cinexe.com, valamint a TheAuteurs.com képviselői. Az előadók egybehangzó véleménye szerint még nem született érvényes gazdasági modell az online audiovizuális fogyasztásra. Az idézett statisztikák viszont azt mutatják, hogy az igény óriási. A legújabb felmérések szerint havonta 90 millió európai felnőtt néz online mozgóképet, nem is beszélve a 16-24 éves korosztályról, akik csaknem 70 százalékban a világhálóról "fogyasztják" a médiát.
A hagyományos mozifilm-forgalmazás égető problémája a tetemes ráfordítás (forgalmazási jog, szinkron, helyi reklámkampány, mozik fenntartási költsége) és a csekély bevétel (jegyeladás és hirdetés) arányának drasztikus változása. Az ünnepelt spanyol Almodóvar legújabb filmjének magyarországi forgalmazási jogáért például ma négyszer annyit kell fizetni, mint öt évvel ezelőtt, a jegybevételek ezzel szemben nemhogy növekedtek volna, de hajmeresztően csökkentek. Érthető, hogy a hirdetők sem állnak már sorba a lehetőségért.
A képet erősen torzítja az illegális filmletöltés ténye, és az ezt akadályozni hivatott jogi szabályozás működésképtelensége. (Nem véletlen, hogy a Cinexe.com előadója azzal a szemtelen kérdéssel kezdte előadását: "Ki töltött már le filmet az internetről ... illegálisan?")
A VoD szféra úgy száll ringbe a netezők kattintásaiért és a pénztárcájukért, hogy a "legális letöltés bűntudat nélküli örömét", exkluzív tartalmakat, az exhibicionizmust meglovagolva a hozzászólás lehetőségét, netán rajongói klub szervezését és néhol a hónap ingyenes filmjét kínálja. A filmforgalmazás legújabb szereplői közül csak Franciaországban már közel félszáz szolgáltatót tartanak számon, melyek közös célja - a költséges köztes szereplők (világforgalmazó, helyi forgalmazó, mozi üzemeltető) kiküszöbölésével - a jogtulajdonosok és a nézők összeboronálása. Mindegyik előadó kulcsfontosságú szerepet tulajdonított az új forgalmazási modellben az internetvilág sajátos szereplőinek: a bloggereknek és a webközösségeknek (Facebook, Twitter, Delicous stb.). Bebizonyosodott ugyanis, hogy ezek jelentős promóciós eszközként szolgáltak egy-egy mozifilm online megjelenésekor.
A Filmklik.hu-t képviselő Bognár Péter húsz év hagyományos forgalmazói tapasztalattal vázolta fel a jövő "szabad" forgalmazási modelljét, amelyben az eddig a forgalmazót (jó esetben: szakembert) megillető választás - azaz a forgalmazásra érdemes értékek felismerése és kiválasztása - az említett új szereplők kezébe kerülhet. Az már más kérdés, hogy ez miként alakítja majd át a kultúra és a film viszonyát.