Rajt a Forma–1-ben: műsor a nagycirkuszban
A gazdasági világválság az autósport elitjét sem kímélte: az egyik patinás csapat, a Honda ki is vonult, emiatt sokáig kérdéses volt, hogy az idén is tíz csapat indul-e. Amikor úgy tetszett, kilenc istállóra olvad a mezőny, Ross Brawn, a Ferrari egykori technikai igazgatója bejelentette, nem hagyja veszni a Hondánál végzett munkáját, ezért az általa fejlesztett autókkal - és versenyzőkkel - vadonatúj csapatot alapít(ott) Brawn GP néven.
Más: a Nemzetközi Automobil Szövetség - érthetetlen módon - szinte az utolsó pillanatra hagyta "forradalmi" döntését a pontverseny megreformálásáról. A múlt kedden, nem egészen két héttel a rajt előtt határozott arról, hogy a világbajnoki címet ne az az autós nyerhesse, aki a legtöbb pontot szorgoskodta össze, hanem az, aki a legtöbb futamon győzött. Az egymással minden téren rivalizáló istállók ritkán tapasztalható egységbe forrtak, és kivétel nélkül tiltakoztak az újítás ellen, mire az FIA átmenetileg a szőnyeg alá söpörte a problémát, azzal, hogy bejelentette: csak a következő szezontól vezeti be a változtatást. (Már ha bevezeti egyáltalán...)
Ismét más: a nem egyértelmű szabályok miatt a Toyota, a Williams és a Brawn GP a többi csapattól eltérően értelmezte a leszorítóerő-képzésre vonatkozó műszaki előírásokat, kivívva ezzel a többi csapat rosszallását. Az FIA nem látott kivetnivalót az újításban, a Ferrari, a Renault és a Red Bull viszont annál inkább, ezért hivatalos tiltakozást nyújtott be. Egyes szakértők a bojkott lehetőségét sem zárták ki, ám erre aligha kerül sor; a reklamáló istállók mindenesetre a versenybírók döntésére várnak.
És akkor még nem beszéltünk az aerodinamikai változásokról, a karosszéria-elemek kötelező módosításáról, a "slick" gumik ismételt alkalmazásáról, a mozgásenergia-átalakító rendszer, a KERS megjelenéséről.
Azért szerencsére versenyeznek is: az idei vb-sorozat tizenhét helyszínen zajlik. A debütáns az Egyesült Arab Emírség-beli Abu-Dhabi, és mindjárt a záró futam házigazdájaként. A szervezők most még nem tudhatják, hálás szerepet kaptak-e azzal, hogy ők "eresztik le a redőnyt": nem kizárt, addigra minden fontos kérdés tisztázódik. Ám alakulhat úgy is - mint például tavaly, Brazíliában -, hogy a világbajnoki címről dönt a verseny.
A húszfős mezőnyben is csak egyetlen újonc található: az eddigi tesztpilóta, Sebastien Buemi ül a Red Bullhoz távozó Sebastien Vettel Toro Rossójába. Akitől érzékeny búcsút vett a Forma-1 világa, az nem más, mint David Coulthard: 14 idény, 246 futam és 13 győzelem után a harmincnyolc éves skót visszavonult. Ebből az is kiderült, hogy nyolc istálló nem változtatott, ami nem jelenti egyúttal azt is, hogy minden csapatfőnök elégedett a maga duójával. Flavio Briatore (Renault) például nyíltan bírálta Nelsinho Piquet-t, ahogy a Toro Rossónál sem ájultak el a négyszeres Champs Car-bajnok Sebastien Bourdais tavalyi teljesítményétől. És aligha gratuláltak a McLarennél Heikki Kovalainennek a hetedik helyhez, amikor csapattársa, Lewis Hamilton - kvázi ugyanazzal az autóval - világbajnok lett.
A tesztek során a konkurencia a Brawn-istálló kocsijait bámulta döbbenten: Barrichello és Button rendre a leggyorsabbnak bizonyult. A Ferrari hozta az ilyentájt szokásos formáját, az autó állítólag gyors, de nem eléggé megbízható. A McLarennél ellenben egyfolytában folyt a könny: az új autó a szakemberek és a versenyzők egyöntetű véleménye szerint egyelőre nem versenyképes. Olyannyira nem, hogy Barcelonában Kovalainen autózta a leggyengébb időt, még Adrian Sutil is megelőzte a Force Indiával, amelyben ugyancsak Mercedes motor duruzsol.
Lehet, hogy cserélniük kellene?
Időpontok, helyszínek:
Március 29: Ausztrál Nagydíj, Melbourne,
Április 5: Malajziai Nagydíj, Szepang
Április 19: Kínai Nagydíj, Sanghaj
Április 26: Bahreini Nagydíj, Szahír
Május 10: Spanyol Nagydíj, Barcelona
Május 24: Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
Június 7: Török Nagydíj, Isztambul
Június 21: Brit Nagydíj, Silverstone
Július 12: Német Nagydíj, Nürburgring
Július 26: Magyar Nagydíj, Mogyoród
Augusztus 23.: Európa Nagydíj, Valencia
Augusztus 30.: Belga Nagydíj, Spa
Szeptember 13.: Olasz Nagydíj, Monza
Szeptember 27.: Szingapúri Nagydíj
Október 4: Japán Nagydíj, Szuzuka
Október 18: Brazil Nagydíj, Sao Paulo
November 1: Abu-Dhabi Nagydíj