Forma-1: csapatostul tiltakoznak

Nincs nyugalom a Forma–1-ben: alig négy nappal az új "győzelmi szabály" kihirdetése után annak eltörlését kéri a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA) a csapatokat tömörítő szervezet (FOTA).

Kiszáll a Ferrari?

A Ferrari bejelentette, hogy jövőre nem indul a Forma-1-es autós gyorsasági-világbajnokságon, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.

F-1: Hamilton kereke, Barrichello sikere

Rubens Barrichello, a Brawn GP brazil versenyzője nyerte a Valenciában rendezett Forma-1-es Európa Nagydíjat.

Hamilton sikere az esti futamon

A címvédő Lewis Hamilton (McLaren) győzött a Forma–1-es autós gyorsasági világbajnokság Szingapúri Nagydíján.

Forma–1: előrehozott finálé?

Valószínűleg már most vasárnap eldől: a Forma-1-es világbajnoki címet Brawn-pilóta szerzi meg, az pedig komoly pénzben fogadható, hogy az újonc csapat győz a konstruktőrök versenyében.

 

Rajt a Forma–1-ben: műsor a nagycirkuszban

Enyhén szólva is zaklatottan készül(t) a komplett mezőny az idei, sorrendben hatvanadik Forma-1-es szezonra, amelynek nyitó futamát, az Ausztrál Nagydíjat vasárnap rendezik Melbourne-ben. Soha ennyi bizonytalanság nem lengte körül a száguldó cirkuszt, szinte felsorolni sem lehet a nyugodt előkészületeket hátráltató tényezőket.

A gazdasági világválság az autósport elitjét sem kímélte: az egyik patinás csapat, a Honda ki is vonult, emiatt sokáig kérdéses volt, hogy az idén is tíz csapat indul-e. Amikor úgy tetszett, kilenc istállóra olvad a mezőny, Ross Brawn, a Ferrari egykori technikai igazgatója bejelentette, nem hagyja veszni a Hondánál végzett munkáját, ezért az általa fejlesztett autókkal - és versenyzőkkel - vadonatúj csapatot alapít(ott) Brawn GP néven.

Más: a Nemzetközi Automobil Szövetség - érthetetlen módon - szinte az utolsó pillanatra hagyta "forradalmi" döntését a pontverseny megreformálásáról. A múlt kedden, nem egészen két héttel a rajt előtt határozott arról, hogy a világbajnoki címet ne az az autós nyerhesse, aki a legtöbb pontot szorgoskodta össze, hanem az, aki a legtöbb futamon győzött. Az egymással minden téren rivalizáló istállók ritkán tapasztalható egységbe forrtak, és kivétel nélkül tiltakoztak az újítás ellen, mire az FIA átmenetileg a szőnyeg alá söpörte a problémát, azzal, hogy bejelentette: csak a következő szezontól vezeti be a változtatást. (Már ha bevezeti egyáltalán...)

Ismét más: a nem egyértelmű szabályok miatt a Toyota, a Williams és a Brawn GP a többi csapattól eltérően értelmezte a leszorítóerő-képzésre vonatkozó műszaki előírásokat, kivívva ezzel a többi csapat rosszallását. Az FIA nem látott kivetnivalót az újításban, a Ferrari, a Renault és a Red Bull viszont annál inkább, ezért hivatalos tiltakozást nyújtott be. Egyes szakértők a bojkott lehetőségét sem zárták ki, ám erre aligha kerül sor; a reklamáló istállók mindenesetre a versenybírók döntésére várnak.

És akkor még nem beszéltünk az aerodinamikai változásokról, a karosszéria-elemek kötelező módosításáról, a "slick" gumik ismételt alkalmazásáról, a mozgásenergia-átalakító rendszer, a KERS megjelenéséről.

Azért szerencsére versenyeznek is: az idei vb-sorozat tizenhét helyszínen zajlik. A debütáns az Egyesült Arab Emírség-beli Abu-Dhabi, és mindjárt a záró futam házigazdájaként. A szervezők most még nem tudhatják, hálás szerepet kaptak-e azzal, hogy ők "eresztik le a redőnyt": nem kizárt, addigra minden fontos kérdés tisztázódik. Ám alakulhat úgy is - mint például tavaly, Brazíliában -, hogy a világbajnoki címről dönt a verseny.

A húszfős mezőnyben is csak egyetlen újonc található: az eddigi tesztpilóta, Sebastien Buemi ül a Red Bullhoz távozó Sebastien Vettel Toro Rossójába. Akitől érzékeny búcsút vett a Forma-1 világa, az nem más, mint David Coulthard: 14 idény, 246 futam és 13 győzelem után a harmincnyolc éves skót visszavonult. Ebből az is kiderült, hogy nyolc istálló nem változtatott, ami nem jelenti egyúttal azt is, hogy minden csapatfőnök elégedett a maga duójával. Flavio Briatore (Renault) például nyíltan bírálta Nelsinho Piquet-t, ahogy a Toro Rossónál sem ájultak el a négyszeres Champs Car-bajnok Sebastien Bourdais tavalyi teljesítményétől. És aligha gratuláltak a McLarennél Heikki Kovalainennek a hetedik helyhez, amikor csapattársa, Lewis Hamilton - kvázi ugyanazzal az autóval - világbajnok lett.

A tesztek során a konkurencia a Brawn-istálló kocsijait bámulta döbbenten: Barrichello és Button rendre a leggyorsabbnak bizonyult. A Ferrari hozta az ilyentájt szokásos formáját, az autó állítólag gyors, de nem eléggé megbízható. A McLarennél ellenben egyfolytában folyt a könny: az új autó a szakemberek és a versenyzők egyöntetű véleménye szerint egyelőre nem versenyképes. Olyannyira nem, hogy Barcelonában Kovalainen autózta a leggyengébb időt, még Adrian Sutil is megelőzte a Force Indiával, amelyben ugyancsak Mercedes motor duruzsol.

Lehet, hogy cserélniük kellene?

Időpontok, helyszínek:

Március 29: Ausztrál Nagydíj, Melbourne,

Április 5: Malajziai Nagydíj, Szepang

Április 19: Kínai Nagydíj, Sanghaj

Április 26: Bahreini Nagydíj, Szahír

Május 10: Spanyol Nagydíj, Barcelona

Május 24: Monacói Nagydíj, Monte-Carlo

Június 7: Török Nagydíj, Isztambul

Június 21: Brit Nagydíj, Silverstone

Július 12: Német Nagydíj, Nürburgring

Július 26: Magyar Nagydíj, Mogyoród

Augusztus 23.: Európa Nagydíj, Valencia

Augusztus 30.: Belga Nagydíj, Spa

Szeptember 13.: Olasz Nagydíj, Monza

Szeptember 27.: Szingapúri Nagydíj

Október 4: Japán Nagydíj, Szuzuka

Október 18: Brazil Nagydíj, Sao Paulo

November 1: Abu-Dhabi Nagydíj

Ferrari Formula One driver Kimi Raikkonen of Finland signs autographs at an event for Ferrari fans ahead of the weekend's Australian F1 Grand Prix in Melbourne March 26, 2009.
Ferrari Formula One driver Kimi Raikkonen of Finland signs autographs at an event for Ferrari fans ahead of the weekend's Australian F1 Grand Prix in Melbourne March 26, 2009.
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.