Mi az a léggyár?

Az elmúlt időszakban több budapesti járókelő színes fényeket látott kiszűrődni a valahai Corvin Áruház felső szintjének egyes ablakaiból.

Diétával a környezetszennyezés ellen

Környezetvédők és politikusok egyre komolyabban veszik, hogy a klímaváltozást okozó káros anyagok közel ötödének kibocsátásért az állattenyésztés a felelős. Szakértők szerint a globális felmelegedés elleni harc fontos eleme lehet a húsfogyasztás csökkentése. Metazin

Vizsgálták a tubesi radart

A Pécs melletti Tubesre tervezett NATO-radar felépítéséhez szükséges környezeti hatásvizsgálatot elkészítették, a beruházással kapcsolatos valamennyi dokumentum elérhető a tárca honlapján - így cáfolja a zöldombudsman állításait a Honvédelmi Minisztérium szóvivője.

Városi túlélőshow: a komposzt

A városi túlélőshow bemutatja: egy olcsóbb, önállóbb, környezetbarátabb városi élet lehetőségei, apró lépésekben. Videó

Ázsia járhat legrosszabbul a felmelegedéssel

A globális felmelegedés által legsúlyosabban érintett területek között lehet Délkelet-Ázsia, amelyet egyaránt fenyeget a rizstermés csökkenése, a tenger betörése az alacsonyabban fekvő területekre, valamint az, hogy az emelkedő tenger elnyeli a szigeteket.

 

Az üvegpalack reneszánsza közeleg

Az európaiak szeretik az üveget, presztízst tulajdonítanak neki, és gondosan visszaviszik a boltokba, vagy a szelektív gyűjtőkbe dobják. Magyarország kezd ugyan felzárkózni, de még csak a felét hasznosítják újra annak, amennyit az unió 2012-re elvárna.

Egy 6200 európai háztartást megkérdező felmérés alapján az európai fogyasztók háromnegyede az ételek és italok csomagolására az üvegből készült csomagolóanyagot kedveli legjobban. A FEVE (Európai Csomagolóüveg Gyártók Szövetség) tizenkét európai országban készítette el a vizsgálatot, amelynek elnöke, Dominique Tombeur arra a következtetésre jutott, hogy „ez európaiak az üveget tartják a legújrahasznosíthatóbb és leginkább környezetbarát anyagnak, azért kedvelik, mert megőrzi az ízeket, és védelmet nyújt." A FEVE székhelye egyébként Brüsszelben van, összesen 59 céget (21 csoportot) képvisel 22 országban, az EU tagországok többségében, Svájcban és Törökországban.

A felmérésben szereplők fele úgy véli, hogy az üvegnek sokkal pozitívabb hatása van a környezetre, mint más csomagolóanyagoknak, például a műanyagnak, a fém dobozoknak és a kartonpapírnak. Azért tartják a leginkább környezetbarát csomagoló terméknek, mert százszázalékosan újrahasznosítható.

A németek a műanyag palackot is visszaváltják

Tízből kilenc európai tudja, hogy az üveg maximálisan felhasználható anélkül, hogy veszítene minőségéből. A fogyasztók 82 százaléka állítja, hogy visszaviszi a palackokat. Németország és Ausztria vezeti a legjobban szereplők listáját, ott a háztartások 90 százaléka visszaviszi a palackokat és az üvegeket az üveggyűjtő állomásokra. Egyébként Németországban nemcsak az üvegpalackokat váltják vissza, hanem a műanyagokat is, és erre a tényre rendszeresen felhívják a vásárlók figyelmét. Ha valaki vesz egy palack ásványvizet, 20-30 eurocentet kap vissza, ha az üres flakont visszaadja. Ezt a mai, sporolós időkben különösen komolyan veszik a német háziasszonyok.

Az uniós felmérés kimutatta, hogy a fogyasztók nagy része törődik azzal, hogy egyes csomagolóanyagok veszélyesek lehetnek az ételekre és italokra. A vásárlók 69 százaléka meg van róla győződve, hogy az üveg csomagoló a legjobb az eredeti ízek és az ételek valamint italok tápértékének megőrzésére, közel felük (48 százalék) állítja, hogy az üveg egészségügyi okokból a legbiztonságosabb csomagolóanyag.

Fontos az üveg presztízse

A fogyasztók az üvegbe csomagolt ételekről és italokról presztízsre asszociálnak. Hat-nyolc százalékuk úgy érzi, hogy az üveg csomagolás felerősíti a különleges alkalmak élményét és felértékelik a tulajdonságát azoknak a termékeknek, amelyeket üvegbe csomagoltak. Több mint 85 százalék azt mondja, hogy az ünnepi alkalmakhoz is szorosan kötődik az üveg. Az európai fogyasztók 45 százaléka, ha választhat a helyi élelmiszerboltban, az üvegbe csomagolt vizet és a gyümölcslevet választja.

A felmérésre reagálva az üvegcsomagoló gyártók létrehozták az „Üveg barátai" mozgalmat. Ehhez a mozgalomhoz Magyarország is csatlakozott az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. közreműködésével. A hazai csomagolási hulladék újrahasznosítását koordináló szervezet a szelektív hulladékgyűjtés működési többletköltségének egy részét fedezi azokban a városokban, ahol szerződést kötnek velük a hulladékká vált csomagolás gyűjtésére.

Még három évünk van

2008-ban Magyarországon, az ÖKO-Pannon rendszerében közel 30 ezer tonna üveghulladék került a szelektív gyűjtőkbe. Ennek a hasznosításával a forgalomba kerülő üvegcsomagolásnak alig 28 százalékát tudták fedezni. Idén, az EU előírásainak megfelelve 32 százalékot, 2012-ben pedig már 60 százalékot kell elérni. De még mindig nagyon sok üvegpalack kerül a kukákba. Az ÖKO-Pannon azért csatlakozott a Friends of Glass mozgalomhoz, mert szeretné tudatosítani, hogy az üveg üresen is érték, a szelektív gyűjtés pedig mindenki feladata.

Az ÖKO Pannon adatai szerint jelenleg a lakossági szelektív hulladékgyűjtés 6 millió ember számára érhető el Magyarországon, több mint 900 településen. A közszolgáltató cégek több mint 5000, a lakosság rendelkezésére álló gyűjtőszigetet üzemeltetnek. A fehér üveghulladék hasznosítása Magyarországon történik, a színes üveget pedig Csehországban, Ukrajnában, Ausztriában hasznosítják.

A közelmúltban az O-I Manufacturing Magyarország Kft. orosházi gyárában és Budapesten, a Millenáris parkban rendeztek programokat azért, hogy minél több ember figyelmét felhívják az értékére és szelektív gyűjtésének fontosságára.

Szelektív gyűjtés a Millenárison
Szelektív gyűjtés a Millenárison
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.