Hullócsillag született

Tabáni István még nem tudja, amit azok, akik most látszólag az útját egyengetik, már igen: hogy soha nem lesz belőle sztár Magyarországon. A szimpatikus, jó hangú teremőrre ugyanis legföljebb átmenetileg van szüksége a show-biznisznek.

2009 legjobb klikkjei: élő óra és menő szüleink

2009.

Miért hagyjuk, hogy így legyen?

Igaz, ami igaz: hazánkban különösen nehéz dolga van annak, aki kiegyensúlyozott politikai magazint akar csinálni. A rendszerváltás óta eltelt idő nem volt elég ahhoz, hogy a jobboldalon megszülessen és valamelyes népszerűségre vergődhessen legalább egyetlenegy, európai hangot megütni hajlandó és képes orgánum…

Galamus-csoport – a liberális véleményportál

Miközben mindannyiunk szeme láttára zsugorodik mind gyorsuló ütemben a minőségi sajtó, szürkül és gyávul el a közszolgálati média, és foglal el egyre nagyobb teret az egy húron pendülő jobboldali pártmédia, szép csendben, marketingkampány és sajtótájékoztató nélkül szárnyat bont egy új véleményportál, a Galamus-csoport.

A képernyő túloldalán: Erőszak, vér, szex

A médiára sok mindent rá fognak: ez az oka az egyre terjedő erőszaknak, ettől hülyül el a gyerek, sőt még a női szerepek megváltozása is ennek köszönhető.

 

'Mi lesz veled, baloldali média?'

A Médiatanárok Köre (MÉTA) nemrégiben tartotta első őszi összejövetelét a Pallas Páholyban "Mi lesz veled, baloldali média?" címmel. Az előadók közt hallhattuk Diurnust, Zöldi Lászlót, Szále Lászlót és Léderer Pált. Ez utóbbi előadását közöljük.

"Mit jelent az, hogy baloldali? Fogalmam sincs. És Ön baloldali? Igen."

Ahol nincs baloldal, ott baloldali média sem lehet

Nemrégiben végigkérdeztem barátaimat, szerintük létezik-e Magyarországon baloldali média. Tíz közül nyolc azt válaszolta, hogy nem létezik, mint ahogy klasszikus értelemben vett baloldal sem. Az, amit hosszabb ideje bal- vagy még inkább ballib médiának neveznek, nevezünk Magyarországon, nem más, mint a lényegében kétosztatú hazai politikai rendszer egyik felének leképződése a médiaintézményekben. Ugyanakkor miközben legfeljebb úgynevezett baloldalról és úgynevezett baloldali médiáról lehet beszélni, baloldali újságírók igenis léteznek, a kérdés csak az, hogy érdemben labdába tudnak-e rúgni.

A hazai média döbbenetesen pártfüggő - részben konkrét, anyagi értelemben, részben közvetett módon. Mindez azt jelenti, hogy személyek, informális kapcsolatrendszerek útján kötődik kormányhoz, pártokhoz. A pártmédia pedig egyenlő a média lassú de biztos halálával. Momentán nem látok a pályán sem igazán átütő, baloldali elkötelezettségű médiaszemélyiséget főszerkesztői poszton, sem jelentős, korszerű baloldali médiaműhelyt.

Kimaradtak, lemaradtak

Közhely, de tény, hogy az utóbbi másfél évtizedben a technika fantasztikus lehetőségekkel ajándékozta meg a médiát és munkásait, gondolok itt az olcsó számítógépek és egyéb, részben mobil digitális eszközök és az internet elterjedésére. Az informatikai forradalmak a médiát is forradalmasították; csak mintha a baloldal kimaradt volna ebből a forradalomból. Persze nem mindenütt. Németországban például a Balpárt (Die Linke) minapi látványos választási sikerében nagyon komoly szerepet játszott a tudatos és nagyon korszerű médiahasználat.

Azt szoktam mondani, hogy ha Lenin ma élne, akkor híres jelmondata a kommunizmusról, t.i., hogy az egyenlő szovjethatalom plusz az egész ország villamosítása, kb. így hangzana: Kommunizmus egyenlő: az alulról jövő kezdeményezések globális hálózatának hatalma + ingyenes, korlátlan, szélessávú internethozzáférés mindenkinek a kötelező alapjövedelem mellett!

Magyarországon ma ehhez "csak" az alulról jövő kezdeményezések kritikus tömege, valamint a nem is ingyenes, de legalább tényleg olcsó és korlátlan szélessávú internethozzáférés lehetősége hiányzik. (Más lapra tartozik, hogy a kötelező alapjövedelem témájáról nálunk jóformán hallani sem lehet.) A körülbelül 40 százalékos internetpenetráció továbbra is döbbenetesen alacsony, a rendszerváltás egyik legnagyobb kudarca ez - ha belegondolunk, hogy néhány kilométernyi autópálya árából kisebb csodákat lehetne/lehetett volna produkálni ezen a téren. Ettől függetlenül, persze példák sora bizonyítja, hogy a negyven százalékos penetrációra is lehet sikeres online médiatermékeket építeni, csak ez valahogy a baloldalnak eddig nem sikerült.

Nem hisznek az on-line médiában

A ballibnek mondott média gyenge online teljesítményének oka szerintem abban foglalható össze, hogy mind a kiadók, mind a szerkesztőségek alapvetően kizárólag a fő termékükben hisznek: szinte képtelen áttörni és polgárjogot nyerni a multimédiás tartalomkészítés gondolata (azaz, hogy szövegben, képben, mozgóképben és hangban kell gondolkodni és teljesíteni, és maximálisan ki kell aknázni az interaktivitásban rejlő lehetőségeket). A civil újságírókra - értsd, a bloggerekre, levelezőkre - nem mint ellenségre, jobb esetben mint Marslakókra, hanem partnerekre, és lehetséges előfizetőkre kell(ene) tekinteni.

Általában is elmondható, hogy a baloldalinak, liberálisnak mondott kiadók, szerkesztőségek későn ébredtek, nem hittek, és szerintem mind a mai napig nem igazán hisznek az online médiában; ezért soha nem költöttek rá annyit, amennyit az adott időszakban el kellett volna költeniük, miközben hagyományos termékük életben tartására aránytalanul sokat fordítottak, a lehető legrosszabb hatékonysággal.

Emellett nyilván más, szociológiai okai is vannak annak, hogy a hagyományos szerkesztőségek, az adott márkanevek alatt nem képesek éremben elérni az interneten közölt tartalmak iránt leginkább fogékony fiatal rétegeket.

Borul az egész

Azt hiszem, hogy az elkerülhetetlen kormányváltás javít a baloldali on-line média lehetőségein, pontosabban ebbe az irányba kényszeríti a fejlődést; abban viszont nem hiszek, hogy az így esetleg megerősödő baloldali on-line média képes lesz ellensúlyozni azt a túlerőt, amelyre a jobboldali média szert tesz.

A Fidesz rohammal elfoglalja a közmédiát; egy csomó újságíró lapátra kerül. A hirdetésekből finanszírozott független minőségi média még inkább padlóra kerül: a Népszabadság, a Népszava, a 168 Óra, a Vasárnapi Hírek, a HVG anyagilag megroggyan; folytatják a leépítéseket, a maradék újságíróknak pedig még kevesebbet fizetnek majd.

A kiadók - ha eszük van - átcsoportosítanak, több pénzt áldoznak az on-line médiára, mert az olcsóbb; persze, ha a hirdetők visszahúzódnak, alighanem kénytelenek lesznek feladni a ma jellemző ingyenes tartalomszolgáltatást, és pénzt fognak kérni a tartalmakért. Ez persze nem tragédia: a nemzetközi trend is a fizetős online tartalmak előtérbe kerülését vetíti előre. Egyelőre mindenki keresi a megfelelő üzleti modelleket.

A kényszerűen felszabaduló szellemi kapacitásokat szerintem - a print és a hagyományos elektronikus médiában megszokotthoz képest viszonylag – kis költséggel alapvetően virtuális, rugalmas szerkesztőségekbe lehetne szervezni, és így új, minőségi termékeket lehet előállítani. A kérdés az, hogy ki vállalkozik erre, és honnan szerzi hozzá az induló tőkét.

Vannak ilyenre már külföldön beválni látszó modellek: az egyik ilyen a Huffington Post, amelyet az Egyesült Államokban utcára került vagy a szerkesztői önkénytől megcsömörlött profi újságírók hoztak létre, s amely ma az egyik legolvasottabb, legnépszerűbb online újság az angolszász nyelvterületen.

Egy másik, szintén amerikai példa a true/slant.com, amely olyan újságírókat és bloggereket terelt egy virtuális fedél alá, akik egy-egy szakterület legjobbjai, és fő- vagy részmunkaidőben írnak a portálra. Ennek a modellnek az az érdekessége, hogy az újságírókat a tényleges teljesítmény és olvasottság alapján fizetik: minél többet publikál valaki, és minél több klikket, ill. hozzászólást kap cikkeihez, tehát minél erőteljesebben járul hozzá a forgalomhoz, annál magasabb a honoráriuma. Része a modellnek az is, hogy a hirdetők lehetőséget kapnak, hogy kiválasszák, mely szerzők oldalain reklámoznak.

A Pallas Páholy-ban elhangzott vitáról bővebben itt olvashat.

Papíralapú hírolvasó a Las Vegas-i elektronikai kiállításon 2009-ben
Papíralapú hírolvasó a Las Vegas-i elektronikai kiállításon 2009-ben
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.