Grafológia: egzakt módszer vagy természetfeletti humbug?

Megkönnyíti a toborzást, csökkenti a munkaerő-fluktuációt, s objektíven méri a pályaalkalmasságot – állítják szakértők a humángrafológiáról.

Az üzemi tanács a cég ellensége?

A szakszervezet szerint a Kika törvénytelen lépések sorozatával ijesztette el a dolgozókat az üzemit anács választástól.

Egy ínyenc asztalosmester

Franciaországban képezték mesterré, Németországban elleste a precíz és gyors munka fortélyait.

Elbocsátás az ára a vasárnapi korlátozásnak

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége levélben fordult Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterhez a december 13-án az Országgyűlés elé terjesztett, a munka törvénykönyvének módosítását, a vasárnapi munkavégzés korlátozását célzó törvényjavaslat ügyében – tájékoztatott Rolek Ferenc, az MGYOSZ alelnöke.

Jók között a legjobbak

Rátz Lászlót a magyar matematikatanítás egyik nagy reformerének tartják, kezei közül olyan kiválóságok kerültek ki, mint Wigner Jenő fizikus és Neumann János matematikus.

 

Tanárok a csúcson

A fiatalok zöme nincs tisztában azzal, hogy a tanári pályán is számos karrierút közül választhatnak, pedig nyitva áll előttük a nemzetközi porond, sikeresek lehetnek vállalkozóként, és azok is megtalálhatják a számításukat, akik vezetői ambíciókat dédelgetnek.

A harmincas évei elején járó egyetemi docens a szemeszterek nagy részét külföldi felsőoktatási intézmények előadótermeiben tölti vendégoktatóként, havonta rendszerint több konferencián is részt vesz, ezzel párhuzamosan kutat, könyveket ír. Ötven körüli pályatársa több mint egy évtizede igazgat egy kisvárosi általános iskolát, amelyet tavalyelőtt milliárdos beruházással újítottak fel és bővítettek, részben pályázati forrásból finanszírozva. Ő ma már a település önkormányzati képviselő-testületében is szerepet vállal. Jó példák arra, hogyan csinálhat karriert egy tanár, aki a diákjai és szűkebb környezete megbecsülésén kívül másra is vágyik.

– Van keresnivalójuk a nemzetközi színtéren, és azok is megtalálhatják a számításukat, akik vezetői ambíciókat dédelgetnek – mondja Juhos Andrea karriertanácsadó, fejvadász a tanári pályát választókról. Tapasztalatai szerint a fiatalok továbbra is kevés információval rendelkeznek még az ehhez hasonló, ismertnek gondolt szakmák mibenlétéről, előrelépési lehetőségeiről is. Pedig vannak jó példák: a 90-es években néhány nyelvtanár, akiben volt kurázsi, és a szükséges minimális tőkével is rendelkezett, nyelviskolákat, sőt egész láncokat alapítva futott be nagy karriert. Mára a túltelített piac miatt ez egyre kevésbé jelent kitörési pontot, a kétnyelvű vagy anyanyelvi óvodák, iskolák azonban például nemzetközi kapcsolataik, testvérintézményeik révén továbbra is jó lehetőséget kínálnak. Akik saját vállalkozást szeretnének, és nem közvetlenül a tanításhoz kapcsolódó ötletet dédelgetnek, azoknak is érdemes a pedagógusokra általában jellemző kompetenciákat – meggyőző erő, türelem, szociabilitás – figyelembe venni.

Ami pedig a hagyományos utat illeti, arról a 2010-es Rátz Tanár Úr Életműdíj nyertesei közül kérdeztünk meg három szakembert. A Budapesti (Fasori) Evangélikus Gimnázium legendás pedagógusáról, Rátz Lászlóról elnevezett díjat immár tizedik éve három magyarországi nagyvállalat – az Ericsson Magyarország, a Graphisoft és a Richter Gedeon Nyrt. – által létrehozott Alapítvány a Magyar Természettudományos Oktatásért osztja ki. Négy tantárgy – a biológia, a matematika, a fizika és a kémia – két-két prominens tanára kapja meg az idén fejenként 1,2 millió forinttal járó elismerést munkásságáért.

Somfai Zsuzsa csaknem 40 éve tanít matematikát a budapesti Eötvös JózsefGimnáziumban, volt igazgatóhelyettes is az intézményben. Évek óta tart módszertani előadásokat és szemináriumokat az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) matematika tanárszakosainak, tankönyveket lektorál és a Fővárosi Pedagógiai Intézet vezető szaktanácsadója volt. Korábban részt vett a Nemzeti alaptanterv (NAT) több változatának elkészítésében, meghatározó szerepe volt a matematika kerettantervek kidolgozásában.

– Soha semmi másnak nem készültem csak tanárnak, és soha nem is bántam meg ezt a döntést – mondja. Mindenkinek magának kell azonban meghatároznia, teszi hozzá, hogy számára mi jelent valódi elismerést.

– Az ember nem gondolkodhat annyira naivan és életidegenül, hogy azt mondja: engem nem érdekel a pénz. Így vagyok ezzel én is, csakhogy attól eltekintve, hogy ragaszkodom egy szerény értelmiségi élethez, amibe például a színházba, hangversenyre járás, a rendszeres könyvvásárlás, egy-egy utazás tartozik bele, a sikert nem pénzben, hanem erkölcsi elismerésben mérem.

Az én megbecsültségem például az, hogy a díjátadón ott ült volt tanítványom gyermeke, aki fogadott nagyanyjának tekint –magyarázza Somfai Zsuzsa, aki soha nem gondolkodott azon, hogy külföldre menjen tanítani, és nem hagytamagát elcsábítani más, esetenként még az Eötvösnél is nevesebb iskolákból érkező állásajánlatoktól.

Mészáros Lukács a Soros Alapítvány ösztöndíjasaként eltöltött ugyan egy félévet Stuttgartban, de ő sem kacérkodik a hazai pálya elhagyásának lehetőségével. Ezt a döntést a családjával közösen hozta meg, csakúgy mint amikor arról határozott tíz évvel ezelőtt, hogy – bár azon a pályán valószínűleg jobban kereshetett volna –feladja az őslénytannal kapcsolatos terveit.

– Paleontológusként hosszas várakozás után végre felkérést kaptam egy teljes állású kutatói munkára, csakhogy akkor már volt összehasonlítási alapom, hiszen a szentendrei Ferences Gimnáziumban oktattam biológiát. Úgy éreztem, sikeres vagyok tanárként. Leültünk a feleségemmel, és megbeszéltük, hogy fel tudjuk-e vállalni, hogy szerényebb körülmények között fogunk élni, mint amit biztosítani tudnánk magunkat, ha egy másik útra lépnék – emlékszik Mészáros Lukács. – Hogy megéri-e amit visszakapok? Immár 17 éve tanítok, és máig jól érzem magam az óráimon. Rendszeresen és örömmel látom, amikor egykori diákjaim túlnőnek rajtam. Ketten közülük épp ösztöndíjasként az Oxfordi Egyetemen végeznek neurobiológiai kutatásokat, és van, aki Svájcban doktorált, most pedig Peruban van tanulmányúton. Sokan tanárszakok hallgatójaként térnek vissza az iskolánkba, és nálunk végzik például a szakmódszertani dolgozathoz szükséges kutatómunkát. Nemegyszer azt látom, hogy az övékben az én tanításom köszön vissza. Ennél nagyobb elismerés nemigen létezik – mondja. Mészáros Lukács az ELTE Őslénytani Tanszékén is oktat.

Dénes Sándorné nemcsak arra jó példa, hogy tanárként lehet karriert csinálni, hanem arra is: mindez négy gyerek mellett sem lehetetlen. A pályáját 1982-ben kémiatanárként kezdő pedagógus másfél év megszakítással 10 évig volt gyesen, idén mégis megkapta a Rátz Tanár Úr Életműdíjat. – Soha nem volt kérdés, hogy visszamegyek dolgozni. Nem tudnék mást csinálni – mondja a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium tanára, akit soha nem zavart, hogy nem keres milliókat. Ösztönösen megérzi viszont, hogy melyik diák különösen tehetséges. Egyetlen nebuló sem utasította még vissza, amikor például tanulmányi versenyeken való részvételre buzdította. Részben ezért is kapta meg az életműdíjat: tanulói kémiából és fizikából egyaránt rendszeresen sikerrel szerepelnek a megyei és országos megmérettetéseken, ő maga pedig a Curie kémiaversenyek egyik szervezője.

A kormány életpálya modell bevezetésével tenné egyre vonzóbbá a pedagóguspályát. A Nemzeti Erőforrás Fejlesztési Minisztérium (NEFMI) honlapján elérhető tervezettel kapcsolatos észrevételeket december 30-ig várják a tárcánál.

Sokan el sem tudják képzelni, milyen karrierlehetőségeket rejt a tanári szakma
Sokan el sem tudják képzelni, milyen karrierlehetőségeket rejt a tanári szakma
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.