282 kilométer egyetlen liter benzinnel
Drezdától északra, Lausitzban gyűltek össze az idén az alternatív autókat tervező középiskolás és egyetemista fiatalok - és elképesztő formájú, autónak mondott járgányaik. A rózsaszín, kondomra emlékeztető négykerekű visszatérő vendége a Shell Eco-marathonnak, de volt számos újdonság is. Legfeljebb negyven centi magas, injekciós ampullára hasonlító autó, leginkább női félmagas cipőt idéző valami, eltorzított Velorex.
A cél az, hogy egy liter üzemanyaggal minél messzebb menjenek ezek az eszközök. Az se baj, ha nem benzinnel vagy dízellel működnek. Egy bonyolult számítás alapján a hidrogénmeghajtást vagy éppen a napelemes autó fogyasztását is össze tudják hasonlítani a hagyományos erőforrásokéval. A kétszázkét csapat között két magyar akadt: a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépészmérnöki Karának válogatottja egy ötven köbcentis robogómotor átalakításával állt rajthoz, a győri Széchenyi István Egyetem csapata a tavalyi napelemes autó továbbfejlesztett változatával mérettette meg magát.
- A nagy európai autógyárak képviselői állítják, hogy az itt látott megoldásokból ötleteket merítenek. Mert a fiatalok roppant kreatívak - állítja Kapitány István, a cég egyik alelnöke.
A csapatmunkára kiváló terep volt a német pálya. A bánkisoknak azért, mert előbb egy kapcsoló romlott el, később a fékekkel, majd a vészleállítóval volt gond, végül pedig a kuplungot kellett kicserélni. Éjfélig szereltek, keresték a legjobb megoldást. A győriek a napelemek lehető legjobb kihasználása miatt szerelték szét időről időre autójukat.
- A hallgatók megtanulnak csapatban dolgozni, együtt gondolkodni. A mi csapatunk például informatikusokból, villamos- és gépészmérnökökből áll - sorolja Szauter Ferenc, a győriek gépészmérnök-menedzsere, aki azt is elmondta, hogy az egyik hallgató által alkotott kormánymű elvét szabadalmaztatni is szeretnék - a szokásos fogaskerék helyett két kötél mozgatja a kereket. Az autó megalkotása nemcsak a szerkezet elkészítését jelenti, hanem szakdolgozatok, diákköri tudományos munkák témájául szolgál.
- A kreatív fiatalokat az Audi is örömmel alkalmazza - állítja Szauter Ferenc. - Egyik társamat behívták a kecskeméti Mercedes-üzem állásinterjújára. Azt mondja, a kérdezők felkapták a fejüket, amikor meghallották, hogy részt vett a tavalyi autó fejlesztésében - erősíti meg Sági Viktor, a bánkisok szóvivője.
Ami pedig az eredményeket illeti: a Budapesti Műszaki Főiskola csapatának járgánya a tavalyi 176-tal szemben idén 282 kilométert tudott megtenni egyetlen liter benzin felhasználásával.
A győri Széchenyi István Egyetem napenergiával működő járműve szintidőn belül teljesítette a pályát, tartotta a tervezett átlagsebességet, ám a versenykiírásnak azt a feltételét, hogy a futam alatt a járműnek több energiát kell előállítania, mint amennyit elfogyaszt, egyik résztvevő csapatnak sem sikerült teljesítenie, így a kategóriában végül nem hirdettek eredményt. Borús időben erre esélyük sem volt.