Három nap maradt a kötelezőváltásra

Hétfő éjfélig mondhatják fel jelenlegi kötelező biztosításukat az autósok.

Szmogriadó: vannak kivételek

A szmogriadó miatt Budapesten vasárnap 11 órától elrendelt forgalomkorlátozások alól számos jármű mentesül, egyebek között a tömegközlekedési és a megkülönböztető jelzést használó járművek, továbbá azok, amelyek teljesítik a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeket.

Brutálisan kitolódott a fizetési határidő

Június elejére 132 napra nőtt a márciusban még 88 napnak mért átlagos fizetési határidő a könnyűipari, az építőanyag- és a haszongépjármű-kereskedelemben.

Berlusconi: Kalandor egy beteg társadalomban

A fő baj nem Silvio Berlusconi miniszterelnökkel van Olaszországban, hanem azokkal, akik rá szavaznak – állapítja meg egy pénteken megjelent cikkében Umberto Eco világhírű író.

Légkondi is van az új rabszállító autókban

Ötven kis és öt nagy befogadóképességű rabszállítót adott át Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter csütörtökön; ezzel megújult a büntetés-végrehajtás járműparkja - közölte a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságának (BVOP) sajtóirodája.

 

282 kilométer egyetlen liter benzinnel

Egyetlen liter benzinnel 282 kilométert tett meg a Budapesti Műszaki Főiskola csapatának járműve a Shell Eco-marathon. Az idén huszonötödik alkalommal megrendezett versengésen 202 európai, ázsiai csapat tartotta fontosnak az indulást.

Drezdától északra, Lausitzban gyűltek össze az idén az alternatív autókat tervező középiskolás és egyetemista fiatalok - és elképesztő formájú, autónak mondott járgányaik. A rózsaszín, kondomra emlékeztető négykerekű visszatérő vendége a Shell Eco-marathonnak, de volt számos újdonság is. Legfeljebb negyven centi magas, injekciós ampullára hasonlító autó, leginkább női félmagas cipőt idéző valami, eltorzított Velorex.

A cél az, hogy egy liter üzemanyaggal minél messzebb menjenek ezek az eszközök. Az se baj, ha nem benzinnel vagy dízellel működnek. Egy bonyolult számítás alapján a hidrogénmeghajtást vagy éppen a napelemes autó fogyasztását is össze tudják hasonlítani a hagyományos erőforrásokéval. A kétszázkét csapat között két magyar akadt: a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépészmérnöki Karának válogatottja egy ötven köbcentis robogómotor átalakításával állt rajthoz, a győri Széchenyi István Egyetem csapata a tavalyi napelemes autó továbbfejlesztett változatával mérettette meg magát.

- A nagy európai autógyárak képviselői állítják, hogy az itt látott megoldásokból ötleteket merítenek. Mert a fiatalok roppant kreatívak - állítja Kapitány István, a cég egyik alelnöke.

A csapatmunkára kiváló terep volt a német pálya. A bánkisoknak azért, mert előbb egy kapcsoló romlott el, később a fékekkel, majd a vészleállítóval volt gond, végül pedig a kuplungot kellett kicserélni. Éjfélig szereltek, keresték a legjobb megoldást. A győriek a napelemek lehető legjobb kihasználása miatt szerelték szét időről időre autójukat.

- A hallgatók megtanulnak csapatban dolgozni, együtt gondolkodni. A mi csapatunk például informatikusokból, villamos- és gépészmérnökökből áll - sorolja Szauter Ferenc, a győriek gépészmérnök-menedzsere, aki azt is elmondta, hogy az egyik hallgató által alkotott kormánymű elvét szabadalmaztatni is szeretnék - a szokásos fogaskerék helyett két kötél mozgatja a kereket. Az autó megalkotása nemcsak a szerkezet elkészítését jelenti, hanem szakdolgozatok, diákköri tudományos munkák témájául szolgál.

- A kreatív fiatalokat az Audi is örömmel alkalmazza - állítja Szauter Ferenc. - Egyik társamat behívták a kecskeméti Mercedes-üzem állásinterjújára. Azt mondja, a kérdezők felkapták a fejüket, amikor meghallották, hogy részt vett a tavalyi autó fejlesztésében - erősíti meg Sági Viktor, a bánkisok szóvivője.

Ami pedig az eredményeket illeti: a Budapesti Műszaki Főiskola csapatának járgánya a tavalyi 176-tal szemben idén 282 kilométert tudott megtenni egyetlen liter benzin felhasználásával.

A győri Széchenyi István Egyetem napenergiával működő járműve szintidőn belül teljesítette a pályát, tartotta a tervezett átlagsebességet, ám a versenykiírásnak azt a feltételét, hogy a futam alatt a járműnek több energiát kell előállítania, mint amennyit elfogyaszt, egyik résztvevő csapatnak sem sikerült teljesítenie, így a kategóriában végül nem hirdettek eredményt. Borús időben erre esélyük sem volt.

A napenergiával működő autó szerelése a versenyen
A napenergiával működő autó szerelése a versenyen
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.