Külföldön is érvényes tudást ígér az új filmakadémia

Egyre többen akarnak szerencsét próbálni az audiovizuális szektorban. A kameraközeli munkáktól különleges élményt és persze tisztes megélhetést várnak, és keresik, hol nyerhetnének megfelelő képesítést ehhez. Van ilyen, nem is egy.

A külcsín megkerülhetetlen

Perforáció mentén kettétéphető névjegykártya, aminek mindkét felén olvashatóak a válóperes ügyvéd elérhetőségei, szövetdarabra hímzett mobiltelefonszám és cím szabó-varrónőnek vagy éppen élő virággal beültetett névjegykártyatasak, aminek az oldalán látható a kertépítő webcíme – széles a lehetőségek tárháza, ha az ember ma, a korábbinál is kiélezettebb harcban akarja megállni a helyét a szakemberek, cégek közötti versenyfutásban.

A sokoldalú nőket díjazza az AmCham

.

Kertészmérnökből óvó bácsi

– Tudtam, hogy fehér holló leszek, de mindenhol örültek nekem – mondja Nyilassy Ádám, aki egy óbudai óvodában vezeti a Béka csoportot, s a kertészmérnöki szakmát hagyta ott az óvodáért, megtörve a többgenerációs mérnökcsaládja tradícióját.

Nemcserés támadás

A munkának nincs neme, de a munkavállalóé előtérbe kerül.

 

Nőként is sínen van

Szűcs Rozália kényszerből lett villamosvezető. Válása után gyerekeivel egyedül maradt, egy ismerőse ajánlotta be a BKV-hoz. Csak villamos- és trolivezetői poszton volt üresedés, ő egyik sem akart lenni, nem is tartotta magát alkalmasnak rá.

De tett egy próbát: azóta közel ötszázezer kilométert vezetett balesetmentesen. – Tizenhat éve vagyok az 50-es vonalán. Ez napi hat-hét fordulót jelent a Határ út és a Béke tér között. Kötődöm ehhez az útvonalhoz: sokáig laktam Lőrincen, nekem ez hazai pálya – mondja. Tizen nyolc év villamosvezetői múlttal a háta mögött úgy érzi, a kormány mögött eltűnnek a nemek. Nő különben van a szakmában, közvetlen környezetében a Száva kocsiszínben is.

A BKV-nál a teljes munkaidős dolgozók húsz százaléka nő, a járművezetők között az arány nyolc százalék. A legtöbb női vezetővel a metrón találkozhatunk, csaknem minden harmadik metróvezető nő. A felvételnél nem számít, nő-e vagy férfi a jelölt. Mindenki ugyanúgy vezet a szóló- és csuklósvonalon, délelőtt és délután, sőt alkalmanként éjszaka is.

– A foglalkozásomon mindig meglepődnek, pedig a villamosvezetés szerintem nőies szakma – mosolyog Rozália. – A nem kötött pályás járművezetést férfiasabbnak tartom. Azokat nehezebb vezetni, holott nehézségekkel villamosvezetőként is találkozom. Van, hogy a verekedőket kell leszerelnem éjszaka, máskor motorpárt selejtezek, szerelem a meghibásodott ajtót. Technikailag fel kell tudnunk mérni a járművünk állapotát, hogy a hibát megállapíthassuk. Fizikailag is megterhelő a folyamatos vezetés, ráadásul az 50-es vonalán sok átjáró van, ami fokozott odafigyelést igényel, de én szeretem a nehezebb feladatokat is.

Szerinte vezetői stílusára a megfontoltság és az udvariasság a jellemző. Ennek nincs köze a nemi sztereotípiákhoz: akinek van esze, így kéne vezetnie. Mivel ez nem így van, Szűcs Rozáliának elvették a kedvét az autóvezetéstől. Ha nem az lenne a munkája, ami, nem merne a közlekedésbe merészkedni, annyira sok a durvaság. Még jó, hogy itt van a villamos, ahol biztonságban érzi magát: saját bevallása szerint sínen van.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.