A külcsín megkerülhetetlen
Fontos és érdemes időt, energiát fektetni a megkülönböztethetőségbe egy-egy különleges hangulatú kávézóban megejtett megbeszéléstől kezdve a meglepő helyre kifüggesztett óriásplakáton át a tréfás éttermi szórólapokig vagy az önéletrajzhoz mellékelt profi fotóig. – Ennek ellenére például a névjegykártyára ma is sokan úgy gondolnak, mint szükséges rosszra, amit mindig magukkal kell hordaniuk, figyelni rá, hogy van-e még tartalék, és előkeresni, amikor kérik. Pedig ez az apróság képviseli a céget vagy a szakembert a vásárlók, partnerek előtt. Előfordul, hogy azért veszítünk el egy-egy megbízást, mert a vállalkozó nem szán többet a tervezésre ötezer forintnál, pedig egy jól megjegyezhető névjegykártya kreatív szellemi munkát igényel, ami akár napokat is igénybe vehet, viszont évekig használható – mondja tapasztalatairól Zsivicza Diána, a Lollipop Reklám Kft. ügyvezetője.
– Egy fürdőszoba-tervező miért ne gravírozhatná elérhetőségét egy csempe darabjára? Bár a kreatív névjegykártyák nem tartoznak az olcsó darabok közé, mi mindig igyekszünk felhívni a hozzánk fordulók figyelmét arra, milyen fontos a megkülönböztethetőség, milyen, a bevételben is mérhető eredménye lehet egy-egy megdöbbentő ötletnek – teszi hozzá Zsivicza Diána. Ami a stílust illeti, szerinte az a legfontosabb, hogy a reklámanyagok, céges ajándékok barátságosságot, nyíltságot, segítőkészséget, ugyanakkor egyediséget sugalljanak, miközben persze illeszkedniük kell a kínált termék vagy szolgáltatás árához, közönségének igényeihez is. A Lollipop Reklám Kft. egyetlen dolgozója sem jár például lollipop, azaz nyalóka nélkül. Ez a jelképe a cégnek, és a munkatársak tapasztalatai szerint remekül bevált szóróanyag, amit minden potenciális ügyfél megkap akkor is, ha épp egy parkolóban elegyednek szóba vele.
– Ma a marketingkommunikáció lényege röviden, hogy mások legyünk: a vállalkozás arculatában, stílusjegyeiben és kommunikációjában is. Ez persze nem egyszerű. Vállalati versenyelőny talán abból adódhat, ha pontosan ismerjük a célközönségünket. Ha tudjuk, hogy ők mit várnak el, és figyeljük a konkurenciát, nagy eséllyel meg fogjuk találni azt az identitást, ami sikeresen megkülönböztet a többiektől – magyarázza Miklovicz Norbert kisvállalati marketingszakértő.
Hozzáteszi: hitelesnek, megbízhatónak kell lenni, azt sugallva, hogy egy szinten állunk a másik féllel. Az ideális eset az, ha egy cégvezető kreatív és még pénze is van, de a magyar gazdaságban továbbra sem a marketingköltségek növelése áll prioritási lista élén. Ez persze a szakértő szerint téves megközelítés, mert egy alaposan megtervezett, megfelelően kivitelezett és mért kampány egyenlege ideális esetben pozitív, a sikeres kommunikáció eredménye pedig megjelenik a profitban és az elégedett ügyfelek számában. Joó Zsuzsanna karrier-tanácsadó a külsőségek egyéni pályafutás során betöltött, első ránézésre sokak számára talán nem is olyan egyértelmű jelentőségére hívja fel a figyelmet. – A magyarok még mindig túlságosan szemérmesek. Gyakran még a vállalkozóknak sincs névjegyük, nemhogy egy álláskeresőnek. Akad, aki a régi céges névjegykártyáját nyújtja egy-egy karrier-tanácsadáson, amin nyilván nem stimmel az e-mail cím, de sokszor a mobiltelefonszám sem. Pedig magánemberként is meg kell próbálni eladni magunkat. Semmi probléma nincs azzal, ha a kártyán mind össze annyi szerepel, hogy valaki mérnök vagy éppen titkárnő, cégnév nélkül – mondja, hozzátéve: ezen a pár ezer forintos befektetésen sok múlhat.
Ahogy azon is, hogy az ember milyen ruhában és kiegészítőkkel jelenik meg egy üzleti tárgyaláson vagy állásinterjún. – A szélsőségeket mindenképpen kerülni kell, de korántsem tilos megmutatni az egyéniségünket, a stílusunkat a ruhánkkal, frizuránkkal, táskánkkal, cipőnkkel. A nők sokszor esnek abba a hibába, hogy összekeverik a szexist a csinossal, a férfiak és a fiatalok pedig hajlamosak az alulöltözöttségre. Egy ismeretlen néhány másodperc alatt dönt arról, milyen alapállásból közelít hozzánk, és ez az idő szinte csak arra elég, hogy a kinézetünket felmérje. A személyes márkaépítés nyújtotta lehetőségeket, amiknek része a külső megjelenés is, még mindig kevesen használják – hívja fel a figyelmet a szakember.
Szerinte hasznos az is, ha egy-egy találkozó helyszínéül különleges kínálattal rendelkező éttermet, kávézót vagy akár romkocsmát jelölünk meg.
– Egy emlékezetes, a megszokottól eltérő környezetben töltött másfél-két óra hatása megismételhetetlen – ez nemcsak a magánéletben, hanem az üzleti világban és a karrierben is igaz. Kerüljük a rutinszerű dolgokat, és a megbeszélés többi résztvevője minden bizonnyal sokáig emlékezni fog ránk – javasolja.
A változás sikert hozhat
Joó Zsuzsanna szerint aki állásinterjúra készül, előtte menjen el az adott cég bejáratának közelébe reggel vagy a munkaidő végén, és nézze meg, hogy a munkatársak milyen jellegű ruhákat viselnek. Ez sokat elárul a cégkultúráról és arról, milyen elvárásokkal szembesül majd az álláskereső a külsőségek tekintetében is. Nem mindegy persze, hogy egy magas szintű kreativitást igénylő posztot pályázik meg valaki vagy irodai munkára jelentkezik – ezt is mérlegelni kell. Az öltözéken kívül jelentősége van az önéletrajzzal benyújtott fotó minőségének – Joó Zsuzsanna szerint erre sem szabad sajnálni a pénzt, hiszen egy profi fényképész készítette kép 2-3 évig is használható –, az e-mail címnek, személyes találkozáskor pedig a szemüvegkeretnek, a cipőnek, órának, névjegykártyatartónak, de még a fogak állapotának is.
A kkv-k alig költenek marketingre
– Annak a vállalkozásnak, amelyik szeretne kitűnni a tömegből, vagy nagyon kreatívnak kell lennie, vagy jelentős összeget kell áldoznia a márkaépítésre. Fontosak az egyedi stílusjegyek: egy logó, egy szlogen vagy egy kabala, esetleg egy reklámarc és a rendszeres kommunikáció – vallja Miklovicz Norbert kisvállalati marketingszakértő. Egy cég havonta több millió forintot is elkölthet internetes hirdetésre – például bannermegjelenésekre –, és egy olyan Facebook-alkalmazás is százezer forintos nagyságrend, amely azután végigsöpör a legnagyobb közösségi hálózaton.
Jelenleg a magyar kis- és középvállalkozások több mint 70 százaléka az e-mailes marketingkampányt használja elsődlegesen – derült ki a 2011-es MAMASZ KKV Marketing Felméréséből, amelyben 1200 cégvezető és döntéshozó vett részt. Ezt a módszert alkalmazva a megtérülés akár már napok vagy hetek alatt kimutatható a bevételben, de amikor egy cég új a pályán, ez akár hat hónapig is eltarthat. A felmérés eredményeinek tanúsága szerint 2010-ben a kis- és középvállalkozások 58 százaléka a bevétel öt százalékánál is kevesebbet költött marketingre, viszont egyre többen fordítanak vissza 10-15 százalékot vagy ennél is többet marketingkommunikációra, piaci megjelenésre.
– A társaságok többsége szeretne piacának tíz legjobb szereplője közé kerülni, de minél nagyobb a piaci zaj, annál speciálisabb megoldásokra van szükség – mondja Miklovicz Norbert.