Mi volt ma a legjobb?
A programon előadást tartott a francia Jean-Christophe Barralis, aki egy nálunk meglehetősen szokatlan szemléletű módszert használ: nem a hibákat, hanem az erényeket keresi.
A Nemzetközi Coaching Hét eseményeként megtartott konferencián bemutatták a legfrissebb, most januárban készített hazai felmérés eredményeit. Ebből kiderült, hogy míg korábban a coachingot inkább a külföldi vagy vegyes tulajdonú cégek ismerték és használták, a kutatásban résztvevők körében 42 százalékkal, első helyre kerültek a 100 százalékosan magyar tulajdonú vállalkozások. A második helyen már csak 29 százalékkal voltak jelen a teljes mértékben külföldi tulajdonú cégek. A felmérést végző DGS Global Kft. ügyvezetője, SzeleckiZsófia elmondta azt is, hogy a válaszadók kétharmada hatékonynak tartja a módszert, de 45 százalékuk szerint még nem eléggé terjedt el. A megkérdezettek 75 százaléka tapasztalta úgy, hogy nagy segítséget jelent a vezetői készségfejlesztésben, 58 százalék tartja igen hasznosnak a szervezeti átalakulások és változások megvalósításánál, és minden második válaszadó az együttműködési problémák megoldásánál veszi igénybe a coachingot.
A két-három évtizedes múltra visszatekintő szakma – amely Amerikából terjedt el abból a felismerésből kiindulva, hogy ha a jó sportolókat még eredményesebbé teszi egy jó edző, akkor a vezetőknek is hasznára válik a csak velük foglalkozó edző, a coach – mára már nagy nemzetközi szakirodalommal és rengeteg irányzattal működik. Ezek egyikét képviseli Jean-Christophe Barralis, a párizsi Institut Francais D’Appreciative Inquiry vezetője. Ő is Amerikából hozta a 2000 körül kibontakozó szemléletet és módszert, amelynek lényege, hogy ne azt vizsgáljuk, kinek mi a gyengéje, és mi a bajok forrása, hanem azt, hogy kinek mi az erőssége. Ha mondjuk egy vállalattól az emberek 15 százaléka elmegy, fel lehet tenni a kérdést, vajon miért távoztak. De azt is lehet, sőt azt célszerű kérdezni: mi készteti a 85 százalékot a maradásra. A sikerek forrását érdemes firtatni, és azok nyomán lehet elérni még jobb eredményeket. Még a családi életben is jobb lesz a légkör, ha este nemcsak azt kérdezik otthon egymástól: mi történt ma?, hanem azt: mi volt ma a legjobb, ami veled történt?
A hazai viszonyok változását jelzi az a felmérés is, amelyről Komócsin Laura, a Business Coach Kft. ügyvezetője számolt be. Egy korábbi kutatás megerősítette azt a nemzetközi tapasztalatot, amely szerint Magyarországon is 6–10-szeresen térülnek meg a coachingra fordított költségek az elért eredményekben. Az adatok elemzéséből az is kiderült, hogy azok az ágazatok, amelyekben már egy ideje elterjedt a coaching igénybevétele –mint a pénzügyi és a szolgáltató szektor –,már kevesebbet költenek rá, mint az olyan frissebb területek, mint például a mezőgazdaság és az iparvállalatok vezetői. Az óradíjak a Nyugat-Dunántúlon a legmagasabbak. Utána következik a főváros, majd Észak-Magyarország, és a legkevésbé a Dél-Alföldön és a Közép-Dunántúlon méltányolják a coachokat, akiknek hasznát a HR-esek ismerik talán a legjobban a cégeknél. Kivált, ha már maguk is szereztek személyes tapasztalatot a coachingról.
Azok a cégek, amelyek rendszeresen foglalkoztatnak coachokat, már stratégiai partnernek is tekintik őket, ahogy VojnitsBálint, aHumanValue International vezetőjének előadásából kiderült. Cégük egy-egy vállalkozásnál az egész szervezet belső emberi viszonyait tekinti át, és annak alapján tud javaslatot adni a mindenki számára legjobb HR-megoldásokra.
Nincs rá megfelelő szó
A coaching fogalmára még mindig nem sikerült megfelelő magyar szót találni. A Nemzetközi Coach Szövetség, az ICF – amelynek egyre nagyobb létszámú a magyar tagozata is – így határozza meg: a professzionális coaching olyan szakmai kapcsolat, amely abban segíti az ügyfelet, hogy kiemelkedő eredményeket érjen el akár a magánéleté ben, akár a munkájában, vagy a szervezetben, ahol dolgozik. Minden találkozáskor az ügyfél választja meg a beszélgetés fókuszát, míg a coach figyelmesen hallgatja, megfigyeléseit visszajelzi, és legfőképpen kérdéseket tesz fel. A coachingfolyamat eredménye az ügyfél eredménye, azaz szándékának, választásának és akcióinak a következménye, amelyet a coach, mint a folyamat szakértője támogatott.