Nyújtózkodás a takaró végéig

Viccesen a gödrök polgármesterének is nevezi magát Gajda Péter, Kispest első embere, rámutatva, milyen helyzetet örökölt meg2006-os hivatalba lépésekor.

Olcsó nyaralás napköziben

Sok gyerek csupán a helyi napközis táborig jut el nyáron, mert szüleinek se pénze, se szabadsága nincsen arra, hogy elmenjenek egy közös üdülésre.

Önálló sportcsarnoka lesz Újbudának

Saját sportcsarnoka lesz Újbudának, miután egymilliárd forint alatti összegért megvásárolja a Műegyetemtől a Hauszmann Alajos utcai létesítményt, mely megoldhatja az önkormányzat sportlétesítménygondjait.

T, mint Édeske

Még ma is akad, aki csokoládéval indul vendégségbe Édeskéhez Kispestre – gondolván: nem véletlen a név, hát kedvencével kedveskedik neki.

Terézvárosi társasház-kozmetika

Csak idén 400 millió forintot pályázhatnak meg felújításra a terézvárosi társasházak.

 

Túlzsúfolt csepeli Manhattan

Továbbra sem döntött a főváros az észak-csepeli Manhattannek nevezett ingatlanfejlesztéshez szükséges szabályozásról, és ezzel legalább egy fél évre parkolópályára küldte Budapest legnagyobb magánberuházását. Közben a háttérben folyik a kötélhúzás a projekt ember léptékűbbé tételéért, és az ingatlanüzlet profitjának megosztásáért.

Galéria a csepeli látványtervekről - Klikkeljen a képre!

Ez a történet tényleg úgy indult, mint a mesében: a kérő – a spanyol Martinsa Fadesa – 2005-ben hatalmas hozományt, 11 milliárd forintot adott a „menyasszonyért”, Budapest utolsó nagyméretű, egybefüggő, beépíthető szűz területéért. A frigynek természetesen voltak ellenzői – elsősorban a szóban forgó földdarabnak közösségi, netán olimpiai funkciókat szánó főváros részéről –, de Budapest az adásvételt nem tudta megakadályozni. Csepelnek égetően szüksége volt a pénzre (a városrész fizetőképességének fenntartásában máig kulcsszerepet játszik az akkori bevétel), és a bizonytalan olimpiával szemben inkább a biztos vevőt részesítették előnyben.

Ahhoz, hogy a 102 hektáros telek (amelynek kétharmada a spanyoloké) építési területté minősüljön, először el kellene fogadni a környékre vonatkozó fővárosi szabályozási kerettervet (FSZKT), ami minden további építési engedélyezés alapja lehetne. (Ezt a döntést halasztotta el – immár másodjára – a Fővárosi Közgyűlés.) „Hivatalos” fővárosi álláspont nincs az ügyben, a látszat viszont az, hogy mindenki a kivárásra játszik: a csepeli (és a budapesti) Fidesz arra számít, hogy a választások után többségbe kerülve már ő dönthet a szabályozásról, az MSZP pedig arra, hogy, a jelenleginél egyértelműbb politikai erőviszonyok mellett, egy esetleges új többség esetén is gyorsan zöld utat kap majd az építkezés.

Egyértelmű véleménye egyedül a jelenleg közgyűlésen kívüli, de a fővárosban az országos átlagnál erősebb LMP-nek van a kérdésről: az ökopárt módosító javaslatot készített az FSZKT-hez. A javaslatban tetten érhető az összes aggály, amely a beruházással kapcsolatban eddig megfogalmazódott: a 14 ezer lakással, 600 ezer négyzetméternyi irodával, és 200 ezer négyzetméternyi kereskedelmi létesítménnyel számoló projekt túl nagy. – Nem a beruházást magát, hanem annak egyes részleteit kifogásoljuk – hangsúlyozta kérdésünkre Somfai Ágnes, az LMP urbanisztikai szakértője. Elsősorban a szintterületi mutatót (ez az érték az összes építményszint bruttó alapterületének és a telek területének a hányadosa), illetve a tervezett lakások számát sokallják: a közgyűlés ülésén felszólaló Jávor Benedek szerint a beruházó tervei alapján Észak-Csepel beépítettsége kétszer olyan sűrű lenne, mint a hetvenes évek lakótelepei. Somfai Ágnes úgy véli, a fejlesztés nyomán, az új városnegyed és a főváros összekapcsolása érdekében híd-, alagút- és gyorsvasútfejlesztések válnak szükségessé, ám egyelőre nem tudható, hogy kinek a pénzéből – a főváros költségvetésébe mindenesetre egyetlen forint sincs betervezve erre a célra. Az LMP módosító javaslata a terv alapkoncepcióját (élővizes csatornák hálózata, vegyes funkciós beépítés, fővárosi tulajdonú közpark a szigetcsúcson) nem érinti, viszont a Szállító utca és a majdani Galvani körút között a jelenlegi tervben szereplő 2,28-as szintterületi mutató helyett 1,50-es értéket engedélyezne. A további részleteket a 30 éves távlatban valószínűsíthető, valós ingatlanpiaci igények felmérése után kellene pontosítani. A beruházó és az ingatlantulajdonosok számára pedig elő kell írni a kötelező és arányos hozzájárulást a közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez, illetve, hogy a főváros nyerjen elővásárlási jogot az érintett területre.

Horváth Gyula csepeli alpolgármester (egyben fővárosi képviselő, a városképvédelmi bizottság alelnöke) szerint egyik frakció sem gondolja azt, hogy a fejlesztést le kell állítani. – A tervek jók, a már megkötött megállapodások ésszerűek, az FSZKT-módosítás nyomán létrejövő értéknövekedést megfelelő beruházásokkal a főváros számára is érezhetővé és élvezhetővé tudja tenni a befektető – hangsúlyozta az alpolgármester, aki szerint most a döntéshez egyedül a politikai bátorság hiányzott.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Jávor Benedek szerint a fővárosi szabályozási tervekben egyelőre nincs nyoma, hogy Észak-Csepelen egy közepes városnyi úl lakó- és irodanegyed létesül. -Tartunk tőle, hogy a profit a magánberuházóé lesz, a közcélú fejlesztések pedig az államra vagy az önkormányzatra maradnak - hangsúlyozta, azt is megjegyezve, hogy ez korántsem lenne példa nélküli. Jávor szerint az sem ritkaság, hogy a közvélemény megnyerésére alkalmas előzetes látványtervekhez képest sokkal nagyobb építmények, sűrűbben beépített területek születnek - ez történt például a Rác fürdő esetében is - , amit csak akkor lehet megakadályozni, ha a szabályozásban csökkentik az engedélyezett szintterületi mutatót.

Ughy Attila, a Fidesz első számú várospolitikusa kérdésünkre két komoly ellenérvet említett: a már az LMP által is felvetett szintterületi mutatót, illetve a „közösségi közlekedési feltárás hiányát” (vagyis azt, hogy az új városnegyed tömegközlekedési kapcsolata nem megoldott). Szerinte a vitatott pontokat a településrendezési szerződés szabályozhatná, a betartására pedig a főváros ügyelhetne (például úgy, hogy az engedélyeket a teljesülés után adná ki). Ughy azt is megjegyezte, hogy ha idejekorán módosulna az FSZKT, azzal lehetővé tennék, hogy a beruházó az értéknövekedést realizálva, a befektetéseinél jóval magasabb áron úgymond „kimeneküljön” a projektből. – Ha ezek a kérdések rendeződnek, újra lehet gondolni a szabályozást –szögezte le.

Kulcsár János, a Fadesa projektvezetője szerint a főváros késlekedésének politikai oka van: a városatyák a közelgő választás előtt már nem kívántak ilyen nagy horderejű kérdésben állást foglalni. Az az érv azonban szerinte már nem áll meg, hogy a projekt túl nagy, vagy túlságosan "előreszaladt" Budapest rendezési elképzeléseihez képest: A terveket a beruházás sokéves története során jelentősen szűkítették, jelenleg csupán az első ütemről (területarányosan az eredeti tervek 10 százalékáról), és az ahhoz kapcsolódó FSZKT-módosításról kellene dönteni.

Ahogy Kulcsár János fogalmazott, a késedelem a Fadesa és a főváros szempontjából is kockázatot jelent: a hasonló léptékű ingatlanfejlesztések nélkül csökken Budapest fejlődési potenciálja, a város lemaradhat a regionális centrumszerepért zajlő versenyben. A beruházó számára az elhúzódó bizonytalanság növeli a válság miatt amúgy is nagy piaci kockázatot. A cég most "tartalékolja a tőkeerejét", a fejlesztésről azonban nem kíván lemondani. A döntés elhalasztásával a már megkötött településfejlesztési szerződés - benne egy a Fadesa által kialakítandó, de térítésmentesen városi tulajdonba kerülő közparkkal, illetve az ingatlanfejlesztéshez tartozó összes infrastrukturális beruházással - is érvényét vesztette, erről azonban az FSZKT elfogadása után újra meg lehet állapodni.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.