Harminchárom vasútvonal a halállistán

Végzett a közösségi közlekedés átalakításának tervezésével a közlekedési tárca: decemberben a MÁV 33 mellékvonalán állítanák le a vonatokat.

Megszűnő vasútvonalak

Teljes vasútvonalak és távolsági autóbuszjáratok tucatjai eshetnek áldozatául a közösségi közlekedés kormányzati átalakításának. Három év alatt nullszaldóssá kell tenni a vasutat.

Kevesebb vonalon, kevesebb vonaton, drágábban

A kormány 2012-ig 70 milliárd forintot spórolna a közösségi közlekedésen: jövőre tarifaemelést és a kedvezmények szűkítését ígéri.

Enyhül a hóhelyzet Borsodban

Sónedvesek, hókásásak az utak Borsod-Abaúj-Zemplénben, a mellékutak még havasak, az elmúlt 24 órában kilenc baleset történt, de mindössze egy járt könnyű sérüléssel.

Több vonat jár a BKV-sztrájk alatt

Szombaton is több vonatot közlekedtet a MÁV-START a BKV-sztrájk ideje alatt, a szerelvények az eddiginél több helyen állnak meg.

 

Vasútvonal-bezárás: mínusz ezer kilométer

Ezer kilométernyi vasúti pályaszakaszon szűnhet meg a személyszállítás jövőre. Az intézkedés napi 6400 utast érint és hétmilliárdos megtakarítást hozhat a MÁV-nak.

Az országos vasúti hálózaton az új menetrendtől várt minőségjavulás több utast és rövid időn belül 5 százalékos bevétel-növekedést eredményezhet - ismertette Hónig Péter közlekedési, hírközlési, és energiaügyi miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón. Elmondta: a szaktárca 33 vasúti pályaszakaszon nem ad megrendelést személyszállítási közszolgáltatásra, ezen az összesen ezer kilométer hosszú vasúti pályaszakaszon naponta 6400 utas utazik. A szakaszok üzemeltetési költsége jelenleg hétmilliárd forint - tette hozzá.

Hónig Péter annak kapcsán beszélt erről, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) kedden hozta nyilvánosságra honlapján a 2010-es vasúti közlekedési menetrendi javaslatot, amelyhez október végéig lehet szakmai észrevételeket tenni. A tárcavezető elmondta: 46 vasúti vonalszakasznál vizsgálták azt, hogy legyen-e továbbra is személyszállítási közszolgáltatás, és az egyeztetések végére 33 szakasznál döntötték el, hogy szüneteltetni kívánják a vasúti közlekedést. Ezeken a szakaszokon autóbuszos megoldásokat fognak javasolni. Elmondta, hogy a menetrendi átalakítás azért is sürgetőbb mint a közösségi közlekedés átalakítására tett egyéb lépések, mert december második szombatján meg kell hirdetni az új menetrendet.

Hónig Péter ismertette, hogy a menetrenddel az országos jelentőségű vonalaknál a vasutat preferálnák ott, ahol párhuzamosság van a vasút és a busz között, így ezeken a szakaszokon várhatóan csökkenni fog az autóbuszos szállítás volumene.  Hangsúlyozta: ezen vonalak mentén átlagosan mintegy 10 perccel csökken a menetidő, és ütemes menetrendet vezetnek be.

A regionális vonalak kapcsán többször megerősítette: ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott továbbra is lesz. Elsődleges cél itt is - figyelembe véve a gazdaságossági szempontokat is - a párhuzamosságok csökkentése. A miniszter hozzátette: a tárca szeretné, ha ezekről a vonalakról és szolgáltatásokról regionális szinten döntenének, azonban ez egy hosszabb folyamat, hiszen ennek a jogi hátterét is meg kell teremteni.

Hónig Péter beszélt arról is, hogy azokon a vonalakon, ahol megszűnik a vasúti közlekedés, ott teherszállítás továbbra is lehetséges lesz, mint ahogyan az üzleti alapon történő személyszállítás is, mivel az infrastruktúra továbbra is működik. Az, hogy hány szakaszon szűnnének meg autóbuszjáratok nincsenek konkrét számok - mondta el kérdésre válaszolva a miniszter.

A MÁV átalakításának költségeiről Hónig Péter kérdésre válaszolva azt mondta, hogy azt három év alatt mintegy 48 milliárd forintra becsülik, amelyet hitelből kívánnak finanszírozni. Hozzáfűzte: a fizikai állományban jövőre nem várhatóak elbocsátások, míg 2010 második felében a fehérgalléros állományból "ezer fő körüli" létszámot érinthet az elbocsátás.

A miniszter elmondta, hogy a menetrendi átalakítás a közösségi közlekedés átalakítására irányuló hároméves projekt első eleme. A 2010-től 2012-ig tartó projekt célja, hogy a harmadik év végére összesen 70 milliárd forintot takarítsanak meg a helyközi közösségi közlekedésre fordított költségvetési pénzekből. Az átalakításnak három eleme van - ismertette Hónig Péter. Javítani kell az 57 cégből álló MÁV-vállalatcsoport hatékonyságát, át kell alakítani a tarifák és menetdíj-kedvezmények rendszerét, valamint csökkenteni kell a társaság méretét.

Változik a vasutasok utazási kedvezménye is. A keddi Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint november 1-től a vasutasok ingyenes utazási kedvezménye csak másodosztályra szól, kivéve, ha a vasutas munkaviszonya meghaladja a 25 évet, viszont a jelenlegi kedvezmények továbbra is megilletik az arra jogosultakat.

A vasúti kedvezmények az országos, a térségi és az elővárosi vasúti közszolgáltatóktól vehetők igénybe. Kedvezményre jogosultak az előbbi vasúttársaságok munkavállalói, nyugdíjasai, a közlekedésért felelős minisztérium és a hozzá kapcsolódó szervezetek, hatóságok, valamint a vasúti egészségügyi szervezet alkalmazottai. Jár a kedvezmény a felsoroltak hozzátartozóinak, a vasútnál halálos közúti balesetet szenvedett dolgozók hozzátartozóinak, továbbá a vasúti érdekképviseletek munkavállalóinak is. A hozzátartozók munkába járásra nem vehetik igénybe a kedvezményt.

Az ingyen jegy korlátlan számú, másodosztályon történő utazásra jár. Első osztályon az utazhat, akinek legalább 25 éves - megszakítás nélküli - munkaviszonya van valamely vasúttársaságnál. A hozzátartozónak az a kocsi osztály jár, amely az alap-jogosultat megilleti. A helyjegyet, külön díjat a kedvezményezettnek is meg kell fizetnie. A kedvezményre jogosító igazolványért, illetve annak évenkénti érvényesítésért legfeljebb nettó ezer forintot lehet kérni.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.