Suli után kisérleti elektronika
Az együttesről a nagyvilágban sokan tudnak, itthon szinte alig ismerik. Vezetője, ifjabb Gazdag István az egyik pesti iskola nyolcadikosainak az osztályfőnöke, akit jobban izgat, hogy a gyerekei felvételi lapja pontosan legyen kitöltve, mint az, hogy éppen merre tart világkarrierje. Pedig az is van.
2007-ben az a brit lemezkiadó cég fedezte fel, amely a Depeche Mode, a Test Department és a Cabaret Voltaire zenéjét adta ki. Az internetről találtak rá a zenéjére, és azt kérték, küldjön egy darabot a kiadó, a Some Bizarre jubileumi CD-jére. Gazdag István küldött egyet, amire azt válaszolták: nem tudna-e egy CD-re valót küldeni. Tudott. Erre azt felelték, ha lenne még, kiadnának egy dupla albumot. És kiadtak. Egyszerre volt a világpremierje Londonban, Tokióban és New Yorkban. Azóta a német zenei szaksajtóban azt a CD-t már gyűjtői ritkaságként tartják számon. Pár hete az Electro Arc német kiadó tette közzé Németországban, Nagy-Britanniában, Japánban és az Egyesült Államokban a First Aid 4 Souls új CD-jét. Magyarországon nem forgalmazzák, mert túl kicsinek találják ezt a piacot. De akik szeretik azt a különös zenét, amit Gazdag István kísérleti elektronikának nevez, azok az internetről gyakran meghallgatják.
– A zenében is sokféle íz van, lehet kóstolni gyorséttermit, és sokféle ínyencséget. Én az internetről fedezem fel az ízeket, és ha valami megragad, veszem a bátorságot, hogy valami újat hozzak létre - mondja. Így talált rá egy tunéziai énekesnőre, egy csángó kislány hangjára, egy washingtoni régészére, egy walesi metal-énekesére, meg egy japán vokálra.
– Meghallgatom az embereket, a zenéjüket, és ha tetszik, írok nekik, hogy mindkettőnk számára jó esély, ha valami újat hozunk létre. Ha beleegyeznek, és bele szoktak egyezni, akkor vagy én írok szöveget is, vagy rájuk bízom a szövegírást. De a zenét mindig én szerzem hozzá – magyarázza különös alkotómódszerét a tanár úr.
Műveinek csak kisebb részét teszik ki ezek a nemzetközi közös alkotások, a nagy többséget szintetizátorral, digitális dobokkal hozza létre, és sokat tanult a legújabb DJ technikákból is. Állandó alkotótársai, akikkel a koncerten is fellépett: a dobos Helfenbein Katalin, a képeket és videókat készítő Havasi Zoltán, valamint a grafikus Szűk Norbert.
Szintetizátor, magnókazetta, mosógép
– Ez a zenei szenvedély akkor kezdődött, amikor apám gyerekkoromban felrakta a Kraftwerket, anyám meg Dvorakot. Zenében nőttem fel. Nagyon jó időben voltam kamasz, akkor jött az angol New Wave, ami meghatározó találkozás volt az életemben. És kaptam egy szintetizátort is 12 évesen. Magnókazettáról sokszor lejátszottam a számokról azokat a részeket, amelyek tetszettek, összevágtam, utána mikrofonról hozzájátszottam, ami tetszett, és a mosógép oldaláról hozzádoboltam a ritmust.
Valahogy így születtek az első szerzemények. De a zene kiegészítő sport maradt, mert főfoglalkozásként a tanári pályát választotta, és ragaszkodik is hozzá.
– Ez olyan természetes! Mást sem láttam a szüleimtől, mint a tanári létet. Ők a példaképeim, mindig ebben a közegben éltem, és úgy érzem, ehhez értek a legjobban. A fontossági sorrendben mindig a gyerekek az elsők. Nem is kérdés, mi okoz több örömet. És minél nehezebb sorsú egy gyerek, annál nagyobb figyelemmel fordulok felé, mert annak kell a legtöbbet adni, aki a legkevesebbet kapja másoktól. – magyarázza ifjabb Gazdag István, aki nem véletlenül választotta együttese nevéül, hogy First Aid 4 Souls, vagyis: Elsősegély a lelkeknek.