Kölcsönözz inkább biciklit!
Így ért el Budapest a biciklikölcsönzés meghonosításához, amely kicsit nyugatabbra, Párizsban már évek óta nagy köztiszteletnek örvendő rendszer. Tudjuk meg, mire számítsunk, nézzük meg, ott hogyan csinálják!
Kaució, egységes árak, elégedett használók
A párizsi biciklirendszer nagy kaliberű, 2007 óta működik, jelenleg 1451 állomáson 20600 biciklit lehet kölcsönözni. Ez idő alatt 53 millió alkalommal használták a rendszert. Az állomásokat egy év alatt terjesztették el az egész városban, majd a külvárosokban is, ahogyan az vélhetőleg nálunk is történni fog.
Éves bérletet lehet rá váltani, mely összesen 29 euró. Összevetve ezt a párizsi közlekedési vállalat havi bérletével, amely 56 euró, ez több, mint kedvező. Érthető tehát, hogy nagyon sokan veszik igénybe, és a legfrissebb statisztikák szerint a használók 92 százaléka elégedetten teszi helyére a biciklit.
Nincs különbség diák és dolgozó között, az árak mindenkinek azonosak. Kérdés viszont, hogy az ide érkező (és a majdan Budapestre érkező) külföldiek hogyan vehetik igénybe a szolgáltatást. Bárki kölcsönözhet biciklit, bármelyik állomáson, bérlettel, vagy anélkül, ha itt lakik, ha nem. Egyetlen fontos dolgot kell számításba venni: kauciót minden esetben kell fizetni. Akik bérletet váltanak, azoknak a regisztrációnál egy csekket kell elküldeni a szervezetnek, akik pedig csak egyszer használják a biciklit, azok számláján a kauciót fedező összegnek kell meglennie. Ezt az összeget - Párizsban 150 euró - a bank természetesen nem emeli le a számláról, csak letétbe helyezi. Ettől kezdve viszont a kölcsönző addig tekerhet, ameddig csak akar.
Fél óra ingyenes
Általánosan bevett, hogy egy bicikli fél órát van csak használatban, ugyanis az első fél óra ingyenes. A következő fél óra 1 euróba kerül, a következő 2 euróba, és minden további fél óra 3 Euro. Ez azért van így, hogy az emberek - saját érdekükben is - visszategyék a bicikliket fél órán belül máshová, ahonnan aztán kivehetnek egy újat, következő ingyenes fél órára. Ez nehézséget senkinek nem okozhat, mivel minden 300 méteren található egy tároló. Így a biciklik folyamatosan cserélődnek, és kevesebb esély marad egy állomás kiüresedésére.
Természetesen felmerül a kérdés, hogy mi történik, ha a bringát ellopják, vagy elromlik. Ilyenkor az állomásnál lévő automatán látható telefonszámon be kell jelenteni a kárt, ezen esetben nem vonják le a számláról a kauciót. Ha nem jelentik be, vagy nyilvánvalóan önhibából nem kerül vissza a bicikli valamelyik állomásra, a pénzt a bank kíméletlenül leemeli.
Biztonság és praktikusság
A bicikli ilyen minőségben való elterjesztésének alapvető célja, hogy a szolgáltatásokat mindenki elérhető áron igénybe tudja venni. Tizennégy év alatt a bicikli csak nagykorú felügyelete mellett használható, a minimális magasság is meghatározott: 150 cm. Tizennyolc éves korig a gyám írásos beleegyezésére van szükség, hogy a gyerekek saját kártyájukkal vehessék igénybe a szolgáltatást.
Maguk a biciklik is biztonságosak, felszerelték minden olyan alapeszközzel - első és hátsó ledes, dinamós lámpa, lekötő lánc, első-hátsó fék, macskaszem a küllőkön -, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy nyugodtan keljünk útra.
A felhasználók többsége a szolgáltatást rendkívül praktikusnak, gyorsnak találta, és külön kiemelte a szabadság meglétének fontosságát, amelyet a rendszer biztosít.
A jövő környezetkímélő megoldása
A bicikli-kultúra elterjedése nem csak élhetőbbé és tisztábbá teszi a városokat, hanem biztonságosabbá is, és ezen túl lehetőséget ad a társadalomban mindenkinek, hogy választhasson egy egészségesebb életmódot - mindennap. A városképet nagyban megváltoztatja, és akárhogy is nézzük, a jövő kulcsa az ökologikus gondolkodás.
Sokaknak nagy segítséget jelentene az utazás egy olcsóbb (és hasznosabb) formája, nem beszélve a jogaikért évek óta harcoló biciklis 'kritikus tömegről', akik végre korlátlanul használhatnák kedvenc utazási eszközüket. Nyilvánvaló, hogy Budapestnek valóban szüksége van erre a rendszerre!