Már többen olvasnak online, mint nyomtatott újságot
A BBC honlapja ismerteti az amerikai Pew Research Center legfrissebb felmérését, amelyből kiderül, hogy az amerikaiak elsősorban a televíziós hírműsorokból tájékozódnak. A közvélemény-kutatás tanúsága szerint a televízió után az internetes hírportálok következnek, megelőzve a nyomtatott lapokat.
Az amerikaiak 78 százaléka nézi a helyi adók hírműsorait, az országos hírcsatornák beszámolóit 71 százalék követi figyelemmel. A Pew Research Center felmérése során megkérdezettek 61 százaléka rendszeresen tájékozódik az internetes hírportálokról – írja a BBC. Az amerikaiak fele hallgat híreket a rádióban.
A többség – 90 százalék – több mint egy forrásból tájékozódik, 57 százalékuk pedig több, 2-5 online forrást is felkeres. A nyomtatott sajtót rendszeresen olvasók tábora viszont 50 százalékkal csökkent – állapítja meg az amerikai közvélemény-kutató egy olyan időszakban, amelyben egyébként egymást érik a csődbe ment vagy karcsúsításra kényszerült újságokról szóló hírek az Atlanti-óceán mindkét oldalán. A csökkenő példányszámok miatt több helyi lap lehúzta a rolót, míg például a Chicago Tribune vagy a San Francisco Chronicle munkatársak tömegétől vált meg. Nagy-Britanniában a Daily Mail and General Trust médiaóriás ezer fős létszámleépítést hajtott végre több mint száz angol és walesi lapot kézben tartó leányvállalatánál, a Northcliffe Mediánál. Tavaly a mérvadó brit lapok többsége a Financial Timestól a Timeson át a Guardianig tíz százalék körüli példányszámcsökkenést könyvelhetett el az előző évhez képest – ritka és egyedüli kivétel közöttük az Economist.
A másokat viszont egyre kétségbeejtőbb helyzet felé sodró, és visszafordíthatatlannak példányszámcsökkenés egyébként meglehetősen hidegen hagyja az olvasókat. A Pew egy tavaly márciusi felmérésében a megkérdezettek 43 százaléka állította azt, hogy a helyi közéletet vajmi kevéssé befolyásolná a regionális híreket közlő nyomtatott sajtó megszűnése, egyharmaduknak pedig az sem fájna különösebben, ha kedvenc lapjuk egyik pillanatról a másikra eltűnne a postaládából.
Kitörési lehetőségként az újságok már azt fontolgatják, hogy csak előfizetés fejében teszik hozzáférhetővé online változatukat. Rupert Murdoch a News Corp sajtóbirodalom elnöke – a csoporthoz tartozik a Sun, a Wall Street Journal, a New York Times, de a Fox és a Sky televízió is – ezzel kapcsolatban hirdetési bevételekből származó illegális profitszerzéssel vádolja a Google-t, amely népszerű tallózójáról, a Google News-ról irányítja az olvasókat újságjai internetes felületére. A New York Times honlapja 2011-től csak pénzért adja híreit.
Forrás: globusz.net