Hurrá, mégse hülyülünk el teljesen az internettől!
A felmérés eredménye egyértelműen szoros és összefüggést mutat ki a rendelkezésre álló internetes kapcsolat, illetve a lakosok közösségi aktivitása között. A szélessávú internetes kapcsolat fokozza az emberek közösségi aktivitását, növeli részvételüket különféle helyi klubokban, szakmai szervezetekben, közösségi jótékonysági munkákban, növeli politikai aktvitásukat és részvételüket helyi civil szervezetek tevékenységében. A szélessávú internet kapcsolattal rendelkező személyeknek több közeli barátjuk van, gyakrabban járnak színházba, operába, kiállításra, étterembe, diszkóba, bárokba vagy sporteseményekre.
"A vizsgált szempontok egyikében sem észleltünk negatív összefüggést az internet kapcsolat és az aktivitás között" - mondta Stefan Bauernschuster, az ifo közgazdásza. A tanulmány eredménye egyértelműen rácáfol arra az általánosan elterjedt nézetre, hogy az új média- és technológiai lehetőségek negatív hatással vannak az emberek szociális aktivitására. Robert Putnam, a Harward Egyetem professzora például Bowling Alone című könyvében az új médiát teszi felelőssé az emberek közösségi kapcsolatainak, ismerőseik és barátaik számának, illetve általában is közösségi aktivitásuk csökkenéséért.
A mostani az első olyan tanulmány, amely egyértelműen pozitív kapcsolatot mutat ki az internet terjedése és az emberek közösségi aktivitásának fokozódása között. Ahelyett, hogy a gyakori személyes érintkezések lehetőségét hordozó tevékenységeket helyettesítené, éppen ellenkezőleg, fokozza a közösségi elkötelezettséget és növeli a szociális kapcsolatok számát.
A közösségi kapcsolatok terén az internet tájékoztató funkciója került előtérbe, mivel gazdag információs anyagot tár az érdeklődők elé a közösségi eseményekről és a közösségi tevékenységekben való részvételi lehetőségekről, illetve megkönnyíti az érdeklődők közötti kommunikációt.
"Az internet összeköti az embereket és segíti őket közösségi és politikai aktivitásuk növelésében" - állapítja meg Oliver Falck, a tanulmány elkészítésében részt vevő kutató.
A müncheni egyetem gazdaságkutató intézete (Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München) több mint 18 ezer ember bevonásával végezte el felmérését.