Fényben úszik a Szabadság híd
Demszky Gábor elmondta, hogy a hidat szombat reggel 9 órától éjfélig a tömegközlekedés mellett a gyalogosok és kerékpárosok használhatják, az autósok csak vasárnap éjféltől vehetik igénybe Budapest legrövidebb átkelőjét.
Hagyó Miklós közölte, hogy a híd kivilágítását a hagyományos izzók mellett ezer energiatakarékos LED izzóval oldották meg. Ezek - mint mondta kisebb energiaigényűek, hosszabb az élettartamuk és szabályozhatóak.
A Szabadság híd felújítását 2007 május 2-án kezdték el, az 5,6 milliárd forintos felújítást mintegy 2,5 milliárd forinttal támogatta az Európai Unió. A munkálatok során átépítették a közúti és villamospályát, a gyalogosjárdákat, illetve korrózióvédelemmel látták el a híd acélszerkezeti elemeit. Kijavították a pilléreket, hídfőket és elvégezték a szükséges közmű-rekonstrukciót, valamint pótolták a díszítőelemeket is.
Drágább lett a világítás
A Közbeszerzési Értesítőben megjelent adatok szerint az eredetileg becsültnél bő 10 százalékkal drágábban, mintegy 200 millió forintból építette ki a közvilágítást a közbeszerzésen nyertes cég. Meg kellett felelni a műemléki követelményeknek, így korhű kandelábereket és lámpakarokat helyeztek el a híd teljes hosszán mindkét oldalon.
Bár a hidat vasárnap éjféltől átadják a forgalomnak, a 4-es metró építése miatt még hónapokig csak tömegközlekedési járművek haladhatnak Budáról Pest felé a Kálvin téren át, ahol az állomásfödém októberre készül el. Pestről Buda felé azonban személygépkocsik is közlekedhetnek a Kálvin téren.
Az MTI korábban arról értesült, hogy a díszkivilágítás tenderének elhúzódó kiírása, illetve a kandeláberek időigényes legyártása miatt pünkösdkor még nem lesz végleges közvilágítás a hídon.
Híd-történelem
A Szabadság híd 1896 októberében készült el, első névadója Ferenc József császár volt. A második világháború végén, 1945 januárjában az építményt felrobbantották, 1946 augusztus 20-ára állították helyre. A híd 1987 óta a világörökség része, a legutóbb 1980-ban újították fel.