A német újraegyesítés után Karl Marxot kiszavazták a város nevéből, a nagy német filozófus fejét ábrázoló óriásszobrot viszont elkeseredett viták után mégis megtartották.
Szemtől szemben Marxszal
A szászországi Chemnitz számára a szovjet Lev Kerbel monumentális, a talpazattal együtt közel tizenhárom méter magas bronzalkotása a 240 ezer lakosú város „identitásának” része. A nemzetközileg ismert „névjegyhez” a helyiek meglehetősen vegyesen viszonyulnak. Az 1971 októberében, közel negyedmillió ember jelenlétében avatott mű sokakat a kommunista uralomra emlékeztet, de azt is tudják, hogy 1989-ben, az akkori Karl-Marx-Stadtban itt gyülekeztek a Honecker-rezsim ellen tüntetők.
Mathias Lindner pont az „ideológiai körítésekből” akarta kiszabadítani Marxot. A kortárs képzőművészetre szakosodott Neue Sächsische Galerie (NSG) 43 éves igazgatója merész vállalkozásához kiválóan passzolt osztrák és német képzőművészeti egyetemisták közös ötlete. Az óriásfejet egy kocka alakú, bejárható állványzattal vették körbe, s a „kubusra” fehér vásznat borítottak. A látogatók egészen Marx homlokáig feljuthattak, s szembe nézhettek a Kommunista kiáltvány társzerzőjével. Akinek éles társadalomkritikája – mint Lindner lapunknak nyilatkozva megjegyezte - nagyon is időszerű a gazdagok és szegények között egyre jobban szétnyíló olló miatt komoly szociális problémákkal szembe néző Németországban.
A Marx-fej eltakarása emlékeztet a Reichstag „becsomagolására”. A kortárs képzőművész-pár, Christo és felesége, Jeanne-Claude 1995 nyarán burkolta be alumínium színű műanyaggal a német parlament híres épületét. Christóék performanszához hasonlóan a Temporary Museum of Modern Marxnak nevezett akció is sok vitát váltott ki. A chemnitzi közvéleményt erősen megosztotta a Lindnerék által szándékos provokációnak szánt elrejtés. Az NSG igazgatója ugyanakkor csalódott, hogy csak tízezren jöttek el bekukkantani a fehér vászon mögé.
A leplet és az állványzatot lassan lebontják, Lindner – a berlini Collegium Hungaricummal együttműködve és annak igazgatója, Can Togay János kezdeményezésére - tartogatott még egy meglepetést Chemnitznek. Csütörtök este Pauer Gyula a Karl-Marx-Stadt-i avatás által még 1971-ben „ihletett” Kettő az egyben című alkotását vetítették a vászonra. Pauer ugyanis anno felfedezte, hogy Kerbel alkotása valójában két arcot rejt: Marx fejéből „kellő takarással” Lenin is kitekint. – Zseniális ötlet, amivel ráadásul egy nagyon érzékeny pontra mutat rá – mondta Lindner a 67 éves Kossuth-díjas szobrászról, látványtervezőről és performansz-művészről, akinek szeptember végén a berlini Collegium Hungaricumban nyílik kiállítása.