Birkák a Nagykörúton

Moliere: George Dandin, avagy a megcsúfolt férj. Játékszín

A látvány elképesztő. A miniatűr színpadra monumentális díszletet tervezett Menczel Róbert. Ott van az egész Dandin-porta. És mindent agresszíven zöld fű borít. Nemcsak a kertet, de a házat is, kívül-belül. A falnak is füve van - jut eszembe, sajnos ott helyben. A kertben kerítések, oszlopok között lehet bujkálni, és még vízmedence is van, mint Roger Planchon egykori párizsi előadásában, amelyet éppen húsz esztendeje láthattunk az Operaházban - történetesen a beteg Claude Brasseur helyett a rendezővel a címszerepben. A Teréz körúti Játékszín előadását a függöny mögül hallatszó igen szellemesen halk bőgések, bégetések, röfögések indítják, sokáig más nem is bírja nevetésre a meghökkent nézőket. A színen ugyanis műdisznók, műbirkák között műparasztok, műgrófok, műszolgák ágálnak. A címszereplő piros cilinderben, piros kabátban, fénylő piros, talán műbőr nadrágban jön a színre, de Daróczi Sándor jelmeztervező még ezen is túltesz a grófi após-anyós leírhatatlan öltözékével. Egy újgazdag polgár karikatúrája feszeng a régi előkelők cicomáinak jelzései között.

Szokni kell az előadás harsányan stilizált, a közönséges rossz ízlést valószerűtlenül felfokozott ízléstelenséggel ábrázoló világát. A szoktatásban sokat segít Csuja Imre, aki Dandin, a grófi családba házasodott gazdag paraszt természeti és természetes lényét magától értetődően bontja ki a valószerűtlen ruházat alól. Telihay Péter rendezése hagyja érvényesülni Moliere darabjának jól kitalált felépítését: a történet sehonnan sehová se vezet, mindössze Dandin sül fel egyre látványosabban a maga nyilvánvaló igazságával, leleplezései egyre kínosabban hullnak viszsza a saját fejére, ám közben rengeteg dolog derül ki emberekről, társadalmi viszonyokról. A csiricsáré külsők alól apránként markáns jellemek bújnak elő. Schlanger András a rangbéli hipokrízis megértést mímelő, toleránsnak látszó fajtáját mutatja mindaddig, amíg az események nem fenyegetik a grófi családnak a gazdag paraszt vőtől függő egzisztenciáját. Akkor rettentő szigorú lesz. Nagy Mari a képmutatást személyisége lényegévé élő aszszony részletes portréját adja. Gubík Ági nem annyira a kikapós feleség komikumát, mint inkább a megkérdezése nélkül férjhez adott, s kiszolgáltatottsága ellen lázadozó fiatalaszszony drámáját játssza, Balázsovits Edit elvi alapon sprőd, emancipált nőt rejt a szobalány közönségessége mögé. Kuna Károly az előkelő udvarló sunyiságát, Czapkó Antal a fecsegő szolga jámbor együgyűségét érezteti.

A Játékszín mostani műsorában alighanem különös szín ez az előadás. Mintha a kellékbirkák kisétálnának a Nagykörútra. Furcsa vendég a Nagyobbrészt kommersz szórakoztatás színhelyén Moliere klasszikus humora éppúgy, mint Telihay Péter mindig eredetiségre törő rendezői világa. Szokni kell. De talán érdemes is megszokni.

Csuja Imre és Gubík Ági
Csuja Imre és Gubík Ági
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.