Életet menthet a helymeghatározás

Számos uniós országban, így hazánkban sem tökéletes még a telefonos segélyhívó rendszer. A fő gond a mobilhívások lokalizálhatóvá tétele, ami ugyan műszakilag megoldható, ám a költségekről még folyik a vita.

Miközben jóleső érzéssel vettük tudomásul, hogy már nálunk is sikeresen bevezették a 112-es segélyhívószámot a megszokott rendőrségi, tűzoltósági és mentős háromjegyű számok mellé, keveset gondolunk arra, hogy a segélyhívó rendszer még messze nem tökéletes. Nemcsak hazánkban nem az, hanem számos európai országban, olyannyira, hogy az EU távközlési hivatala is foglalkozik a dologgal. Egész pontosan arról van szó, hogy a segélyhívó rendszerek mögé felsorakoztatott technológia ma már nem állja ki az idő próbáját, vagy hogy optimistábban fogalmazzunk, számos olyan technikai újítást nem vezettek be, többnyire spórolás miatt, amellyel csökkenthető lenne az az idő, amíg a megfelelő mentőcsapat eljut egy bajba jutott emberhez.

Hiába van az ORFK központjában ultramodern irányítóközpont, amellyel a segélyhívásokat csoportosítják, továbbítják a megfelelő helyre és riasztják a megfelelő autókat, hiába dolgoznak ott nagyon jó szakemberek, ha még mindig igen hosszú időbe kerül lokalizálni a hívást, azaz megállapítani, pontosan honnan jött a segélykérés, majd azt továbbítani a területileg illetékes rendőrőrshöz, tűzoltó-parancsnoksághoz vagy mentőállomáshoz, akik aztán akcióba tudnak lépni. Ez annál is inkább kardinális probléma, mert egyre több segélyhívás érkezik mobiltelefonról, és egy EU-előrejelzés szerint a mobiltelefonon érkező segélykérések gyakorlatilag pár éven belül dominánsak lesznek. A vonalas telefonok használatakor viszonylag könnyen és gyorsan be lehet mérni, honnan jön a hívás, sőt arra is van technikai megoldás, hogy egyenesen a területileg illetékes központhoz fusson be a segélykérés. Ez az esetek többségében így is működik.

Az Európai Unió országaiban azonban ma még sok helyütt nem tudják azonosítani a mobilhívások helyét, s így a segélyhívó központ csak jókora késéssel tud segítséget irányítani a bajbajutottakhoz. Egy felmérés szerint az unió országaiban 40 millió segélyhívást regisztráltak 2003-ban, amelyből 3,5 millió bizonyult problémásnak, például nem tudták azonosítani a baleset helyszínét, vagy csak késve került erre sor. Márpedig minden perc késés életekbe kerülhet, hangsúlyozzák előszeretettel a készenléti szervek. A vonalas telefonkészülékek esetében könnyebb azonosítani a baj helyszínét, hiszen a telefonközpontokban rövid idő alatt kideríthető az, hogy honnan hívták a segélyközpontot. A telefontársaságok által alkalmazott, és PSAP rövidítéssel jelölt technológia (angolul: Public Safety Answering Point) ugyanis automatikusan kijelzi a segélyhívás helyét.

Ám nemcsak a hagyományos, vezetékes hívások, de a mobilkészülékekről indított segélykérések esetében is lehetséges a bajbajutottak helymeghatározása, hiszen a mobiltechnológia segítségével már most is 50 méretes pontossággal meghatározható a készülék helye. Azonban bár az adott GSM-hálózatok rendelkeznek megfelelő pontosságú helymeghatározó képességgel, csakhogy ahhoz, hogy a segélyhívások lokalizálhatók legyenek, a készenléti szervek telefonközpontjában is el kellene helyezni egy berendezést, amit rákötnek a szolgáltató hálózatára - így lehetne elérni, hogy működőképes legyen ez a szolgáltatás. Bár információink szerint a szolgáltatók régóta tárgyalnak erről a megfelelő szervekkel, ezt a rácsatlakozást végeredményben az államnak kellene vállalnia. Az unió országaiban működő mobilszolgáltatók esetében is gondot jelent, hogy egyelőre nem tisztázott, hogy ki fizesse a pontos helymeghatározás költségeit. Joggal vélik ugyanis az operátorok, hogy a segélyhívásokhoz kapcsolódó helymeghatározás kiadásaihoz az adott államnak - vagy az uniónak - is hozzá kell járulnia.

Érdekes tény azonban, hogy az angol BWCS tanácsadó cég felmérése szerint Németországban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban a megkérdezettek 79 százaléka felelt igennel arra a kérdésre, hogy ő maga hozzájárulna-e anyagilag a hálózatok ilyen képességekkel való felruházásához annak érdekében, hogy a mobilról érkező segélyhívások helyét gyorsan meg lehessen határozni. 37 százalékuk válaszolt úgy, hogy szívesen váltana mobilszolgáltatót, ha az jobb helymeghatározási szolgáltatást nyújtana.

Segélyhívó központ - a technológia takarékossági okokból ma már nem mindig állja ki az idõ próbáját
Segélyhívó központ - a technológia takarékossági okokból ma már nem mindig állja ki az idõ próbáját
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.