A rend és a zavarása

Elfogadom, hogy egy jogellenes állapotot nem lehet, nem szabad egy másik törvényszegéssel felszámolni, de csak akkor fogadom el, ha ezt mindenkire érvényesnek tekintjük. A rendőrségre kiváltképp, hiszen, ha valakinek, akkor éppen ennek a szervezetnek kell látványos példát mutatnia a jogállami viselkedésre. Máskülönben nincs erkölcsi alapja másokkal szemben fellépni a törvény nevében. Budapest rendőrfőkapitánya 2006. október 23-án személy- és létesítménybiztosítási intézkedéssel elrendelte az Országház környékének lezárását. Döntésének indokolásában az ünnepi rendezvényeken bekövetkezett, a közbiztonságot súlyosan sértő cselekményekre, a további rendbontások megelőzésének szükségességére hivatkozott a védett személyek és a Parlament biztonságának megóvása érdekében.

 

 

Novemberben Gergényi Péter meghosszabbította az intézkedés hatályát. Ekkor leszögezte, hogy erre egyebek mellett az Aulich utcai (jogellenesnek nem nevezett) demonstrációk által előállt fokozott biztonsági kockázat kezelése céljából van szükség.

Mivel a gyülekezési jog tiszteletben tartása és védelme alkotmányunk értelmében az állam elsőrendű kötelezettsége, a cikkem élén álló tételt ki kell egészítenem: jogellenességet nem szabad törvényszegéssel felszámolni, az alaptörvény által legmagasabb értékként oltalmazott jogszerű magatartás pedig még kevésbé adhat okot a rendőrség általi normasértésre!

A budapesti rendőrfőkapitány intézkedését állatorvosi lónak tekinthetjük: minden porcikájában található a demokratikus jogállam szabályait sértő mozzanat. A főkapitány úr által hivatkozott rendőrségi törvény alapján a gyülekezési jog egyáltalában nem korlátozható [1994. évi XXXIV. törvény, 17. § (1) bekezdés]. Erre csak a gyülekezési jogról szóló 1989. évi III. törvény alapján kerülhetne sor, amire viszont az irat nem utal. Ha ettől eltekintünk, akkor is tény, hogy nem a BRFK, hanem a Köztársasági Őrezred hatásköre a Parlament és az ott tartózkodó személyek védelme [69/1997. (XII.29.) BM rendelet, 1. §]. A rendőrség más egységei csak az őrezreddel együttműködve és szakmai irányítása alatt tehetnek bármit, ilyenről pedig az indoklásban nincs szó.

Mindezeken túl: az intézkedés nyilvánvalóan és durván sérti a rendőrségi törvény 15. §-ában megerősített arányosság követelményét. Hiányzik a rendészeti működés alapját jelentő konkrét veszély. Ilyesmire való utalás a főkapitányi döntésben egyáltalán nem szerepel. Meg kellett volna mondani, hogy a teret szabadon használó személyek hogyan fenyegetnék az épületet vagy a védett személyeket.

A Fidesz képviselői lebontották az intézkedés védelmét szolgáló kordont. Így vitathatatlanul szembeszegültek a főkapitány úr rendelkezésével.

A rendőrségi törvény 19. §-a értelmében az intézkedés alkalmazásakor annak jogszerűsége nem vonható kétségbe, kivéve, ha a jogszerűtlenség mérlegelés nélkül, minden kétséget kizáróan megállapítható.

Ebben az esetben erről az utóbbiról van szó. Ha a rendőrség törvényesnek tartja az eljárását, akkor (de csak akkor) kényszerítő eszközt foganatosíthat. Erre február 2-án a kerítésszaggatás alkalmával nem került sor.

Rendzavarás pedig a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény irányadó tényállására (142. §) és a bírósági gyakorlatra figyelemmel véleményem szerint ezúttal sem állapítható meg, hiszen az ilyen cselekménynek egy már folyamatban lévő rendzavarás vagy garázdaság esetén kell megvalósulnia valamely hivatalos személy - értelemszerűen egyidejű - intézkedésekor. Esetünkben egyik feltétel sem áll fenn.

Ennyi.

A szerző alkotmányjogász

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.