A WWF kifogásolja a Duna fejlesztésének terveit
Az MTI-hez eljuttatott közleményében a természetvédő szervezet rámutat: a fejlesztési lehetőségeket ehelyett a gazdasági ösztönzőkben, kikötői infrastrukturális fejlesztésben, hajóflotta-modernizálásban, helyes áruforgalom-szervezésben látja.
A WWF ezt annak kapcsán közölte, hogy az Országos Környezetvédelmi Tanács elé került csütörtökön a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium EU transz-európai közlekedési hálózat fejlesztési programja, amely a magyarországi Duna szakasz hajózhatóságának fejlesztését készíti elő, és jóléti, gazdasági és ökológiai károkat egyaránt okozhat Magyarországon.
A közlemény rámutat, hogy az EU fejlesztési programjában a Rajna-Majna-Duna belvízi útvonal hajózhatóságának javítása kiemelt fontosságú projektként szerepel. Ám a WWF szerint az a várható káros ökológiai hatásai miatt ellentétes az EU új vízpolitikájának céljaival, amely vizeink meglévő ökológiai állapotának stabilizálását és javítását irányozza elő.
A WWF ezért azt kéri a magyar kormánytól, hogy kérjen nemzetközi felülvizsgálatot az egész dunai hajóút fejlesztési projektre az EU Víz Keretirányelv előírásainak figyelembevételével, és kezdeményezze stratégiai környezeti hatástanulmány elvégzését az egész folyóra.
Másrészt a WWF azt javasolja, hogy a kormány dolgozza ki saját stratégiáját a felsorolt problémák megoldására, ne csak a vízmélység biztosítására, és indítson széleskörű társadalmi egyeztetést, amelyhez a WWF felajánlja segítségét.
A WWF álláspontja az, hogy a teherszállítás célú vízi közlekedés fejlesztése olyan formában valósuljon meg, hogy ne okozzon ökológiai károkat, például árterek, a folyómeder pusztulását. Szerintük a kizárólagosan meder-átalakításra épülő hajóútfejlesztés társadalmi és ökológiai szempontból elfogadhatatlan, és hosszú távon nem fenntartható.
(MTI)