Mozart világméretű születésnapja
Mozart szülővárosa sajátos módot választott a zeneszerző zseni jubileumi évének ünneplésére. Az idei operaprogramot teljes egészében neki szentelik: mind a huszonkét opera színre kerül. Kétnaponta bemutató - ahogyan a rendezők mondják, mi más ez, mint Mozart-világbajnokság.
Más sajátossága is van a 2006-os fesztiválnak. Nyitóbeszéd helyett össznépi utcai mulatság jelzi, hogy kezdetét vette a hathetes rendezvénysorozat: a szép kisváros egyetlen valamirevaló tere sem marad ezen a július 22-én program nélkül. A szokásos 23-i ünnepséget délelőtt tartják, s ha ott is lesz mindenki, akinek illik, az igazi attrakció négy nappal később következik: a vadonatúj Mozart Ház tulajdonképpeni avatása parádés előadással, a Figaro házasságával.
Akik hiányolják a salzburgi botránykrónikát, ennél a pontnál megnyugodhatnak: ez az építkezés nem volt híján a veszekedésnek. A tervpályázatokat elbíráló nemzetközi zsűri ugyanis nem átallotta az ausztriai sztárépítész meglehetősen banális tervét második helyre sorolni, s győztesnek egyik tanítványát, Francois Valentinyt hirdették ki. A salzburgi születésű Wilhelm Holzbauer mégis elérte, hogy a zsűri példátlan módon visszavonta döntését. Az idős mester a terveit átdolgozva Valentinyt végül "bevette" az immár két néven futó projektbe. A végeredményt illetően a legszellemesebben a Neue Zürcher Zeitung fogalmazott, amelynek munkatársa az új operaházon egy "többre vágyó parkolóház charmját" véli felfedezni.
Az érintettek, a fesztiváligazgató Peter Ruzicka és Helga Rabl-Stadler elnök asszony másként látják: az akusztika fantasztikus, mellesleg Mozart-operákhoz igazított, és nem a kritika, hanem a meghatott boldogság a helyénvaló. A mai nehéz időkben meg kell becsülni a 30 millió eurós új létesítményt a maga korszerű technikájával.
Az első előadás a Figaro házassága lesz, s a sikerét már csak a parádés szereposztás is biztosítja. Anna Netrebko - aki 2002-ben itt Salzburgban és éppen Mozarttal, a Don Giovannival ugrott ki - laikusok és szakemberek egyöntetű lelkesedését váltja ki minden megmozdulásával. A Figaro házasságát - Nikolaus Harnoncourt vezényletével - közvetíti az ORF.
Senki nem hiheti, hogy a huszonkét opera színrevitelének terve nem váltott ki fanyalgást. Bár Ruzicka az ötletet azzal indokolta, hogy Salzburg éppen ebben az esztendőben nem engedhet meg magának egy Best of Mozart megoldást, s a teljes életmű lehetőséget ad az elmélyült elemzésre, a kétkedők pont ez utóbbi hiányát vetik a szemére. Hogy tudniillik ilyen tömegű produkció nem állítható elő azonos színvonalon. Ráadásul korántsem minden előadás vadonatúj: épp a fele az igazi premier, a többit különböző operaházakból hívták meg. (Mannheimből érkezik például az Ascanio Alba, amelynek karmestere Fischer Ádám.)
A világméretű születésnapi fesztiválról persze nem marad el a prózai és a koncertprogram sem - utóbbi tizenöt kortárs mű bemutatását szegezi szembe a Mozart-dömpinggel. Az Akárki (Hugo von Hoffmannstahl) előadása a Dóm téren kötelező, igaz, a tavalyi rendezést ismétlik. A rendezők viszont nem érik be Mozart zenéjével: még levelezésének felolvasóestje is bekerült a programba. Sokféle rekordot hoz ez az idei fesztivál: a költségvetés 51,4 millió euró (a tavalyi 43,8 millió helyett), 240 ezer jegyet értékesítenek, és tizennégy színhelyen 212 előadás szerepel a programban.
Ez Peter Ruzicka utolsó fesztiválja. Sokan kérdezik, vajon ez a nyilvánosságot kerülő zeneszerző egyáltalán miért akarta ezt a köztudottan sok buktatóval és még több intrikával járó feladatot. Eközben, bár a bírálói szerint végtelenül unalmas intendáns kevesebbet szerepelt a sajtóban, Karajan óta a legnagyobb sikereket mondhatja magáénak. Az állami támogatás csökkenése ellenére tavaly egymillió euróra tornászta fel a fesztivál nyereségét - igaz, az idén már 700 eurós jegyet is árulnak. Soha senki ekkora nézettséget nem produkált. Hogy ő maga mennyit vívódhatott, azt csak sejteni lehet: az anyagi kényszer miatt kötelező kesztyűs kézzel bánni a szponzorokkal. Azzal a Swarovski céggel, amely 850 ezer eurós adománya ellenében giccset csempészett az új Mozart Házba, vagy az amerikai Donald Kahnnal, aki 4,2 milliós támogatása fejében most éppen a fesztiválközpont előtti tér átalakításába igyekszik saját ízlése szerint beleszólni. Ez már nem Ruzicka baja: jövőre ő ismét saját muzsikájának szentelheti napjait müncheni magányában.