WWF: petíció és aláírásgyűjtés a dunai hajózásról

A WWF Magyarország természetvédő szervezet a tervezett dunai hajózásfejlesztéssel kapcsolatos petíciót adott át 11.360 aláírással a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) képviselőjének csütörtökön Budapesten.

Márkus Ferenc a WWF Magyarország igazgatója elmondta: a szervezet célja, hogy az Európai Unió közlekedésfejlesztési programja (TEN-T) keretében elindult dunai hajózásfejlesztés ne a folyó természeti értékeit veszélyeztető folyómeder átalakítással történjen, hanem a fejlesztés alternatív módjait támogassa a minisztérium.
Hozzátette: bízik abban, hogy nem a Dunát alakítják a hajókhoz, hanem a hajózást a Dunához.

A WWF vezetője gyalog végigjárta a Duna magyar szakaszát Dunakilititől a horvát határig 2006. június 5-27. között. A Duna-túra célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a Duna értékeire és arra, hogy a tervezett hajózásfejlesztés úgy történjen, hogy a természet és a folyó mellett élő emberek ne kárát, hanem hasznát lássák.

A WWF a 450 kilométeres Duna-túra ideje alatt ugyanezzel a céllal aláírásgyűjtésbe kezdett. Az összegyűjtött aláírásokat a Nemzetközi Duna Nap alkalmából adták át Marton Tamásnak, a GKM Hajózási Főosztály főosztályvezető-helyettesének.

Marton Tamás hangsúlyozta: az elsődleges szempont a hajózhatóság fejlesztésénél, hogy a környezet állapotának javulásával járjon.  Hozzátette: egy pályázat nyomán a hajózhatóság javítására vonatkozó,  2,2 millió eurós költségű összetett tanulmány készül. Az ezzel kapcsolatos munka 2005. októberétől 2007. szeptemberéig tart, a tanulmány alapján készül előterjesztés a kormánynak.

Szólt arról, hogy Európában az európai uniós bővítés kapcsán jelentősen megnő az áruszállítás, ezért ahol lehetséges a víziközlekedést az eddigieknél nagyobb mértékben kell igénybe venni.

Márkus Ferenc kiemelte: a hajózás fejlesztésével egyetértenek, de kérik, hogy ne a Duna vízmélységét növelő és a rendkívüli árvizek kockázatát fokozó műszaki beavatkozásokat támogassa a minisztérium. Hozzátette: a hajózóút kapacitások, vagyis a vízmélység növelésével nem oldódik meg az ágazat problémája. Többek között a hajóflotta átalakítására, a kikötői infrastruktúra javítására, a logisztikai kapcsolatok megteremtésére lenne szükség.

Elmondta: az aláírásgyűjtés októberig, a közlekedési miniszterek nemzetközi konferenciájáig folytatódik.
(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.