A terror hete: Nollerek Mumbairól

Rabbi a fényről és a kézigránátról, bloggerek Mumbairól, jogról, terrorról, izmusokról. Az indiai terrortámadás lenyomata a NolBlog-ban. Szemleblog

A káromkodás is terrorcselekmény

Az ámokfutó reptéri hatóságok több mint kétszáz utast tartóztattak le a 2001.

Bőrszín és terroristagyanú

Némely etnikum képviselői eleve terroristagyanúsak a hivatalos szervek szemében, és emiatt a hatóság könnyen górcső alá veheti életüket. Az eljárásnak nemcsak a törvényessége, hanem a hatékonysága is kétes. Metazin

Gyilkos szoba vagy gyilkos világ?

Az '50-es években beindultak azok a programok, amelyek az emberi viselkedés megváltoztatását célozták. Eredetileg önként vállalkozókkal kísérleteztek, de később kiterjesztették olyanokra is, akik már nem tudták, hogy kísérleteznek velük.

A terrorizmus fellegvárai

Már senki sem lepődött meg, amikor a detroiti repülőjáraton leleplezett merénylőről kiderült, hogy Jemenben képezték ki.

 

A hamis biztonságérzet ára

A karácsonykor meghiúsított repülőgép-merénylet óta a kormányok és a repülőtéri szolgálatok egyre-másra szigorítják a biztonsági előírásokat. Szakértők szerint azonban csupán az irracionális félelemre adott irracionális látszatintézkedésekről van szó, amelyek aligha növelik a biztonságot.

A biztonsági színjátékot a közvélemény és a politikusok közötti viszony hívja életre. Az emberek félnek, és ezért olyan intézkedéseket várnak, amelyek növelik biztonságérzetüket – még akkor is, ha valójában nem csökkentik a veszélyeket. A politikusok pedig értelemszerűen igyekeznek kezelni a válságot – még akkor is, ha semmi értelme sincs” – írja Bruce Schneier biztonsági szakértő a CNN internetes portálján.

A világ számos országban lázasan szigorítják a repülőtéri biztonsági előírásokat, miután karácsonykor egy nigériai férfi hajszál híján felrobbantotta a Northwest Airlines Amszterdamból Detroitba tartó járatát. A legtöbb helyen egyebek között az egész ruházatot átvilágító berendezésekkel akarják kiszűrni a robbanóanyagokkal felszállni készülő merénylőket. Máshol szúrópróbaszerű ellenőrzéseket végeznek, és igyekeznek kiszúrni a gyanúsan viselkedő egyéneket.

De vajon mennyivel növelik az intézkedések a biztonságot? Szakértők szerint nem nagyon. Philip Baum repülésbiztonsági tanácsadó emlékei szerint a reptéri detektorkapuk még egyetlen merényletkísérletet sem hiúsítottak meg. Sőt, valószínűleg a méregdrága, egyenként 100 ezer fontba (30 millió forint) kerülő, háromdimenziós felvételt készítő röntgenkészülékek sem képesek a terroristák kiszűrésére, hiszen a testüregekbe rejtett robbanószerkezetet és robbanóanyagokat még ezek a röntgenkapuk sem mutatják ki.

A 2001. szeptember 11-i biztonsági szigorítások ellenére egy amatőr is könnyen fegyvert vagy folyadékot vihet a gép fedélzetére – akár hamis beszállókártyával és fényképes igazolvány nélkül. Tavaly egy amerikai publicista számos repülőtér biztonsági rendszerét tesztelte. Rendszeresen al-Kaida relikviákkal, Oszama bin Ladent ábrázoló trikókkal, Hezbollah-videókkal, dzsihádista zászlókkal és Jasszer Arafatról mintázott babákkal felszerelkezve ment poggyászvizsgálatra. A biztonsági személyzet néha ugyan összeráncolta néha a homlokát, miközben beletúrt a bőröndjébe, de soha nem gyanakodott arra, hogy a fiatal amerikai fehér férfi terrorcselekményre készülne. Minden bizonnyal a neve és a bőrszíne győzte meg a biztonságiakat, hogy nem veszélyes figura. Több tucatnyi útja során mindössze egyszer motozták meg.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a merényletre készülő terroristákat elsősorban a titkosszolgálatok szűrhetik ki. Ha nem sikerül, akkor sokkal inkább utastársaink éberségében bízhatunk, nem pedig a szigorú repülőtéri biztonsági ellenőrzésben – mint ahogyan azt a karácsonyi, egy utas által meghiúsított merényletkísérlet példája is bizonyítja.

Mindez azonban nem jelenti, hogy rettegnünk kell: a repülőgépes merényletek rendkívül ritkák – véli Schneier. Mivel azonban nem tudjuk kiverni a fejünkből a néhány sikeres támadás borzalmas képeit (és persze a látványos katasztrófafilmeket sem), ezért a kis kockázat is pánikot okoz. Furcsa módon még a meghiúsított terrortámadások is fokozzák veszélyérzetünket.

Az irracionális pánikot pedig irracionális látszatintézkedésekkel lehet enyhíteni. A Nemzeti Gárda tagjai 2001. szeptembere után hónapokig posztoltak az amerikai repülőtereken – töltetlen fegyverrel. Ha a repülőtéren többször kell bemutatni fényképes igazolványt, a biztonsági személyzet rákérdez, hogy magunknak csomagoltunk-e, és alaposabban átnézi a kézipoggyászokat, akkor megnyugszunk. Holott nyilvánvaló, hogy egy terrorista is felkészül minderre: hamis papírokkal érkezik, nem mondja, hogy más csomagolt neki, és a bombát pedig nem a zsebébe teszi. Aligha lesz hatékony a karácsonyi robbantás-kísérlet hatására bevezetett abszurd rendszabály, amelynek értelmében leszállás előtt másfélórával nem állatunk fel a helyünkről: ezzel jó esetben is csak azt érhetjük el, hogy a terroristák kicsit korábban lépjenek akcióba. Az efféle intézkedéseknek nagyjából annyi hatása van, mintha nagy betűkkel kiírnák a gépre, hogy tilos robbantani. Arról nem is beszélve, hogy ha a repülőtéri előírások teljes biztonságot garantálnának, akkor a terroristák más módon támadnának. Például szállodákban kezdenének lövöldözni, mint ahogyan tették Mumbaiban, vagy vonatot robbantanának, mint Madridban, vagy buszok ellen követnének el merényletet, mint Londonban.

Az ésszerűtlen látszatintézkedések és a pánik a terroristák malmára hajtják a vizet – figyelmeztet Schneier. „Ha egy társadalom felrúgja saját szabályait, az a terrorizmusnál sokkal jobban veszélyezteti a hosszú távú stabilitást. Egy terrortámadás aligha pusztíthatja el társadalmunk életformáját – a terrorizmus miatt hozott aránytalan válaszlépések viszont annál inkább.” A fundamentalista szélsőségesek ugyanis éppen azt akarják elérni, hogy rettegjünk, és félelmünkben lemondjunk szabadságjogainkról a rend és a hamis biztonságérzet érdekében.

Várakozó utasok a frankfurti reptéren.
Passengers wait to check in their luggage at the main terminal of Frankfurt's airport January 4, 2010. Airports and airlines across Europe moved rapidly to tighten security on U.S.-bound flights since December 26, 2009, after a man tried to set off explosives on a plane flying from Amsterdam to Detroit. REUTERS/Ralph Orlowski (GERMANY - Tags: TRANSPORT CRIME LAW)
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.