Útdíj: kompenzációt kapnak a fuvarozók

Kompenzációt kapnak, részben az önkormányzatok kontójára, a hazai közúti fuvarozók: a használatarányos útdíjak bevezetésétől idén 75, jövőre 150 milliárd forint bevételt remélő kormány mintegy 15 milliárd forintot juttat vissza a magyar kamionosoknak.

Tesztüzem, bármi is van

Tesztelési szakaszához érkezett az elektronikus útdíjrendszer beruházása.

Se teszt, se regisztráció

Megcsúszott a célegyenesben az elektronikus útdíjszedés előkészítése. A fuvarozók mától regisztrálhattak volna a júliustól éles üzembe kapcsoló rendszerbe, de az illetékesek az utolsó pillanatban úgy döntöttek: megvárják a hétfőt.

A félelem útján

Az alföldi fuvaros mindent megtett, aztán mire ment vele? A közös vállalkozását működtető apa és fia semmit nem bízott a véletlenre.

Az útdíjrendszer rosszabbul teljesít: felfüggesztést kérik a kamionosok

Az áruszállító vállalkozások szerint a kapkodva összehozott, kipróbálatlan rendszer rosszul működik, a hibák forintosítható károkat okoznak.

 

A fuvarozók az útdíjrendszer leállítását kérik

A fuvarozók a használatarányos útdíjfizetési rendszer átmeneti leállítását kérik, mert a szakmai szervezetek szerint a kapkodva összehozott, kipróbálatlan rendszer százmilliós károkat okoz nekik a túlszámlázásokkal.

A baj valóban nagy lehet, a közúti fuvarozók három meghatározó érdekvédelmi csoportosulása között legalábbis ritkán látott összhang alakult ki. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége (FUVOSZ) és a NiT Hungary közösen szólította fel a kormányt: szüneteltessék a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak kis csalással a megtett kilométerek alapján számlázó, HU-GO névre keresztelt elektronikus útdíjrendszer működtetését, amíg a különféle hibák kijavítása be nem fejeződik. A kamionosok követeléseinek bejelentésére összehívott rendezvényen az útdíjberuházásért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékesei is megjelentek. Hogy ne kelljen találgatniuk, a fuvarosok összeszedték, mi mindenen kellene változtatni.

Hibák sorát olvasta rá a teszteletlen elektronikus útdíjrendszerre Karmos Gábor. Az MKFE főtitkára szerint alapvető elvi hiba, hogy a HU-GO minden ellenkező híreszteléssel ellentétben nem teljesen használatarányos. Az ország 6513 kilométeres közúthálózatát ugyanis 2075, eltérő hosszúságú elemi szakaszra osztották, és a szakaszokon belül nincs mód a megtett út mérésére. Így a kamionos attól függetlenül kénytelen kifizetni a gyakran több kilométer hosszú szakaszra eső teljes útdíjat, hogy esetleg csak néhány száz métert tett meg a fizetős úton.

Elvi hiba az is, hogy a HU-GO rendszere kizárólag az előre fizetés lehetőségét ismeri. Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. a vele leszerződő vállalkozásoktól egy előre feltöltött egyenlegből emeli le az útdíjat, míg az eseti úthasználókkal már indulás előtt, értékesítő pontjain kifizetteti az útvonalukra kalkulált használati díjat. Ami indokolatlan egy olyan országban, ahol a be nem fizetett útdíjakat akár adók módjára is behajthatják. És igazságtalan is, hiszen az érdekképviseletek többszöri figyelmeztetése ellenére máig nincs megoldás arra, hogy a fuvarozó visszakérje a megvásárolt, de végül meg nem tett útra váltott szakaszjegyek árát.

A HU-GO gyakorlati hibáiban mélyedt el Peredi Péter. A FUVOSZ főtitkára seregnyi olyan problémát mutatott be, amelyekkel az elektronikus útdíjrendszert használó fuvarozó vállalkozások találkoztak az elmúlt héten. Ezek sorában említette a többi között, hogy a HU-GO esetenként összekeveri a magyarországi településeket. Délelőtt tíz órakor például szerinte az útvonaltervező térképszoftvere még nem tudott különbséget tenni Csorna és Csoma között.

De komoly gond az is, hogy a kamionosoknak minden egyes útvonal díjkalkulációját ellenőrizniük kell, a HU-GO ugyanis az útdíjat is rosszul számolja. Egy Kazincbarcika és Tornyiszentmiklós útért például 35 ezer forint helyett 44 ezer forintot számlázott ki. Ennél is durvább számítási hibára utal, hogy van olyan vállalkozó, akinek az elmúlt héten egyetlen magyarországi útért az ÁAK 333 ezer forintot emelt le számlájáról. Ami azt jelentené, hogy a fuvarozó autója az adott egyetlen napon mintegy hétezer kilométert tett meg a magyar utakon. Ez pedig a gyakorlatban nem lehetséges.

A közúti fuvarozóknak a HU-GO bekapcsolása forintosítható gazdasági károkat okozott Dittel Gábor szerint. A NiT Hungary főtitkára úgy számol: az előre várt 28-32 százalékos költségnövekedésen felül, a szakvállalkozásoknak átlagosan korábbi költségeik mintegy 42 százalékát kell kifizetniük az elektronikus útdíjrendszer hibájából.

Ebben a HU-GO használhatatlan térképe miatt feleslegesen kifizetett útdíjak éppen úgy benne vannak, mint a fuvarosok kieső idejének a költsége, vagy az ÁAK-nál vezetett útdíjegyenlegekre előre feltöltött pénz kamatai. A legnagyobb, 26 százalékos, azaz kilométerenként 22 forintos tételt azonban a viszonylati jegyek megváltására, illetve az útdíjszámlák ellenőrzésére fordított élő munka költsége jelenti. Ezekre a feladatokra ugyanis a fuvarozók gyakran kénytelenek egy új alkalmazott munkáját igénybe venni.

Az elektronikus útdíjrendszer július 1-i bekapcsolását megelőző kormányzati eltökéltséget látva valószínűtlen, hogy a döntéshozók komolyan megfontolnák a HU-GO működésének felfüggesztését. Mi több, a fuvarozók kérésének teljesítése ellen szól az is, hogy az ÁAK látszólag elégedett rendszerével, és a hivatalos nyilatkozatok szerint a HU-GO valójában hiba nélkül, zavartalanul működik. Mindenesetre a szakmai érdekvédelmi szervezetek már hétfőn délelőtt megkaphatják a választ felvetésükre. A késő délutáni órákban ugyanis az NFM is hivatalosan állást foglal majd az útdíjrendszer ügyében.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.