760 milliós csomagolás
A Magyar Posta több mint hétszázmillió forintot költ arra, hogy megspórolhassa a csomagkézbesítéssel járó munkát: olyan bankkártyaterminállal is felszerelt automatákat rendeltek, amelyekből a nap 24 órájában átvehető a pakk. A fejlesztés azonban a posta Mollal közös szolgáltatásának teremt konkurenciát.
A múlt szerdai Közbeszerzési Értesítőben jelent meg, hogy legolcsóbb ajánlattevőként a Getronics Magyarország Kft. nyerte a Magyar Posta bankkártya-elfogadó eszközzel ellátott, kültéri csomagfelvevő és kézbesítő automaták szállítására kiírt tárgyalásos közbeszerzést. A nyertes 763 millió forintért szállítja és telepíti a szerkezeteket, egy észt cég megoldását kínálva, ám ebből az összegből még a szükséges informatikai háttérmunkát is el kell végeznie a Getronicsnak.
A szerződés eredetileg becsült ellenértéke nettó 982 millió forint volt, a Getronics nettó 763 millió forintos ajánlattal nyert. Vesztett az osztrák Keba és egy lengyel cég. A Getronics neve az idén januárban csúfos botránnyal zárult útdíjtender miatt lehet ismerős. A használatáronyos útdíjszedési rendszerre a kormány jó egy éve írt ki közbeszerzést, 42 milliárdos keretösszeggel, amit – megint csak váratlanul olcsóbban – 34,5 milliárdos ajánlattal a Getronics nyert.
Az eredményhirdetést követően azonban visszalépett, mondván, nem látja biztosítottnak a munka elvégzését. Akkor azt állították, hogy a konkurenseik nyomást gyakoroltak alvállalkozóikra, hogy ne dolgozzanak a projektben. Ez egyelőre nem nyert bizonyítást, ám a társaság komoly kellemetlenségeket okozott a kormánynak. A társaság most a postai automatákkal mutathatja meg, hogy nem ígérget, és valóban jóval olcsóbb tud lenni, mint a megrendelő által becsült keretösszeg és a konkurensei.
Más lapra tartozik, hogy mi szükség van a tavaly már többmilliárdos veszteséget elkönyvelő postának erre a háromnegyedmilliárdos projektre? Az állami vállalat ugyanis még 2012 végén együttműködési megállapodást kötött a részben állami Mollal, hogy a töltőállomásokon alakítsanak ki olyan csomagátvételi pontokat, amelyek a posták nyitvatartási idején túl is kézbesítik a csomagokat. A szerződést a Magyar Posta Geszti László vezérigazgatósága idején kötötte.
Geszti korábban a Molnál is dolgozott vezető pozícióban, a szerződés megkötése után viszont, hivatalosan idén januárban, távozott az állami cégtől. Idén júliusban, Geszti távozása után több hónappal, a magyar olajvállalat és a posta mégis arról állapodott meg, hogy 65-ről 125-re növelik a csomagátvételt kínáló Mol-kutak számát. A posta vezetői azonban már a kezdet kezdetén sem bízhattak különösen a Mollal való együttműködésben, hiszen lényegében a molos szerződés aláírásával egy időben írták ki a közbeszerzési eljárást ezekre az automatákra.
Kérdés, miért van szükség az automatákra – az állami vállalat ügyeit ismerő informátoraink szerint a Mollal kötött együttműködés sem tartozott ugyanis a sikerprojektek közé. Több olyan kúton is jártunk, ahol a személyzet egy kezén meg tudja számolni a havonta kézbesített csomagok számát. A nagyobb pakkokat a kézbesítőkön át vagy a hivatalokban szokták ugyanis átvenni, míg a kisebb csomagok esetében a posta visszaszorulhat. Ezen csomagok forgalmának döntő többségét a webáruházakból érkező küldemények adják ugyanis, ám az áfaelőny miatt egyre több online bolt helyezi át székhelyét Szlovákiába, és nem a Magyar Postát választja logisztikai szolgáltatónak.
Az új automaták okafogyottá tehetik a Mol-együttműködést is, így az állami postánál tovább romolhat a magyar multik pozíciója. Az új (több egykori FHB-alkalmazottból álló) postavezetés mindenesetre szakítani látszik a cég régi kapcsolataival, más irányokat keres. Az Erste Bankkal – a hagyományos együttműködés ellenére – tulajdonképpen megszakadt a kapcsolat, egyelőre csak az OTP Bank maradt a ringben. A Magyar Posta azonban az FHB-val közösen vásárolta meg a Díjbeszedő Zrt.-t, miközben állami cégként az új Takarékbankban szerzett tulajdonrészt.