Mol-kutakra pakkol a Posta

PostaPontokat alakítanak ki 55 Mol-töltőállomáson, erről állapodott meg a két társaság.

Gázos ügyintézés a postákon

Több postán is intézhetik közműügyeiket a Főgáz, a Tigáz és a GDF Suez ügyfelei - közölte a Magyar Posta Zrt.

Spekuláció hatására zuhantak a Mol-részvények?

A Mol spekulációnak tartja a Napi Gazdaság szerdai cikkét, amely szerint a norvég állami olajalap etikai okokból mérlegelheti Mol-részvényeinek eladását.

Megújul a Multipont

Megújítja a Multipont Programját az OTP és a Mol.

Piacbefolyásolás miatt vizsgálódik az MNB

A Mol és a Richter részvényeinek szerdai árfolyamesése miatt előzetes ellenőrzést indított a jegybank.

 

760 milliós csomagolás

Az állami résztulajdonú hazai multi, a Mol helyett az államot az útdíjrendszer kiépítésénél cserbenhagyó Getronics lehet a posta következő partnere.

A Magyar Posta több mint hétszázmillió forintot költ arra, hogy megspórolhassa a csomagkézbesítéssel járó munkát: olyan bankkártyaterminállal is felszerelt automatákat rendeltek, amelyekből a nap 24 órájában átvehető a pakk. A fejlesztés azonban a posta Mollal közös szolgáltatásának teremt konkurenciát.

A múlt szerdai Közbeszerzési Értesítőben jelent meg, hogy legolcsóbb ajánlattevőként a Getronics Magyarország Kft. nyerte a Magyar Posta bankkártya-elfogadó eszközzel ellátott, kültéri csomagfelvevő és kézbesítő automaták szállítására kiírt tárgyalásos közbeszerzést. A nyertes 763 millió forintért szállítja és telepíti a szerkezeteket, egy észt cég megoldását kínálva, ám ebből az összegből még a szükséges informatikai háttérmunkát is el kell végeznie a Getronicsnak.

A szerződés eredetileg becsült ellenértéke nettó 982 millió forint volt, a Getronics nettó 763 millió forintos ajánlattal nyert. Vesztett az osztrák Keba és egy lengyel cég. A Getronics neve az idén januárban csúfos botránnyal zárult útdíjtender miatt lehet ismerős. A használatáronyos útdíjszedési rendszerre a kormány jó egy éve írt ki közbeszerzést, 42 milliárdos keretösszeggel, amit – megint csak váratlanul olcsóbban – 34,5 milliárdos ajánlattal a Getronics nyert.

Az eredményhirdetést követően azonban visszalépett, mondván, nem látja biztosítottnak a munka elvégzését. Akkor azt állították, hogy a konkurenseik nyomást gyakoroltak alvállalkozóikra, hogy ne dolgozzanak a projektben. Ez egyelőre nem nyert bizonyítást, ám a társaság komoly kellemetlenségeket okozott a kormánynak. A társaság most a postai automatákkal mutathatja meg, hogy nem ígérget, és valóban jóval olcsóbb tud lenni, mint a megrendelő által becsült keretösszeg és a konkurensei.

Más lapra tartozik, hogy mi szükség van a tavaly már többmilliárdos veszteséget elkönyvelő postának erre a háromnegyedmilliárdos projektre? Az állami vállalat ugyanis még 2012 végén együttműködési megállapodást kötött a részben állami Mollal, hogy a töltőállomásokon alakítsanak ki olyan csomagátvételi pontokat, amelyek a posták nyitvatartási idején túl is kézbesítik a csomagokat. A szerződést a Magyar Posta Geszti László vezérigazgatósága idején kötötte.

Geszti korábban a Molnál is dolgozott vezető pozícióban, a szerződés megkötése után viszont, hivatalosan idén januárban, távozott az állami cégtől. Idén júliusban, Geszti távozása után több hónappal, a magyar olajvállalat és a posta mégis arról állapodott meg, hogy 65-ről 125-re növelik a csomagátvételt kínáló Mol-kutak számát. A posta vezetői azonban már a kezdet kezdetén sem bízhattak különösen a Mollal való együttműködésben, hiszen lényegében a molos szerződés aláírásával egy időben írták ki a közbeszerzési eljárást ezekre az automatákra.

Kérdés, miért van szükség az automatákra – az állami vállalat ügyeit ismerő informátoraink szerint a Mollal kötött együttműködés sem tartozott ugyanis a sikerprojektek közé. Több olyan kúton is jártunk, ahol a személyzet egy kezén meg tudja számolni a havonta kézbesített csomagok számát. A nagyobb pakkokat a kézbesítőkön át vagy a hivatalokban szokták ugyanis átvenni, míg a kisebb csomagok esetében a posta visszaszorulhat. Ezen csomagok forgalmának döntő többségét a webáruházakból érkező küldemények adják ugyanis, ám az áfaelőny miatt egyre több online bolt helyezi át székhelyét Szlovákiába, és nem a Magyar Postát választja logisztikai szolgáltatónak.

Az új automaták okafogyottá tehetik a Mol-együttműködést is, így az állami postánál tovább romolhat a magyar multik pozíciója. Az új (több egykori FHB-alkalmazottból álló) postavezetés mindenesetre szakítani látszik a cég régi kapcsolataival, más irányokat keres. Az Erste Bankkal – a hagyományos együttműködés ellenére – tulajdonképpen megszakadt a kapcsolat, egyelőre csak az OTP Bank maradt a ringben. A Magyar Posta azonban az FHB-val közösen vásárolta meg a Díjbeszedő Zrt.-t, miközben állami cégként az új Takarékbankban szerzett tulajdonrészt.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.