A szerk: 45
Kósa Lajos debreceni polgármester 2008-ban azt nyilatkozta: neki „elege van” abból, hogy a lakosság a várost szidja amiatt, mert az állami Volán rosszul működik, s „elfogadhatatlan, hogy az egész országban Debrecenben a legdrágábbak a buszra érvényes tanuló- és nyugdíjasbérletek”.
Majd levonta a következtetést: „Megérett a helyzet arra, hogy a problémák miatt esetleg más társaság lássa el az autóbuszos tömegközlekedést.” Kósa Lajos nemhiába fenyegetőzött: a cívisvárosban 2009 óta nem az általa sokat szidott állami Volán működteti a helyi közösségi közlekedést, hanem az önkormányzat saját cége, a Debreceni Közlekedési Vállalat. Meg is lett az eredménye.
Az Állami Számvevőszék megvizsgálta a társaság 2008–2012 közötti működését, s a jelentésében megállapította: a jegyárak 2008 óta 45 (!) százalékkal emelkedtek 2012-ig. A cég saját tőkéje 2008 és 2012 között 2,4 milliárd forinttal csökkent, a hitelállománya pedig több mint kétmilliárd forintra nőtt. A társaság 2008 óta minden évben veszteséget termelt, a mérleg szerinti eredménye 2010-ben már meghaladta az egymilliárdot – mínuszban. Szégyenletes adatok. Még szerencse, hogy az önkormányzati médiából tájékozódó debrecenieket a „narancstévének” becézett helyi televízió nem zaklatta föl a részletekkel.
Sőt. A városi hírportál a jelentésről kiadott sajtóközleménynek ezt a címet adta: „Rendben van a DKV gazdálkodása”. Jó, legyen rendben. De a lakosság kit szidjon, Kósa úr, ha elege van a 45 százalékos drágulásból? Ki legyen ezért felelős? Gyurcsány? Bajnai? Mesterházy? Netán Tavares?