Utcai harc a taxisoknál
A fővárosi önkormányzat kedden rendkívüli ülésen tárgyal ismét a taxisrendelet tervezetéről – itt határoznák meg, hogy csak sárga, megfelelően nagy csomagtartójú, korszerű autókkal lehet személyszállító tevékenységet folytatni Budapesten. Már önmagában ez sem tetszik az érintetteknek: a követelmények teljesítéséhez – a megfelelő szín eléréséhez – még azoknak is költeniük kell a kocsi megújítására, akik egyébként megfelelnének a szigorodó előírásoknak.
Több ezren lehetnek azonban azok, akiknél az új rendelkezés bevezetése után le kellene cserélni az autót is. Ha nincs ennyi pénzük, automatikusan elesnek eddigi kereseti lehetőségüktől. Igaz: ez célja is a rendelkezéseknek.
Az előterjesztések szerint az új szabályokkal „a túlzott létszámból eredő kedvezőtlen piaci hatások is mérséklődnek” – az 5500, engedéllyel rendelkező taxis helyett csak négyezret látnának szívesen. A beruházások megtérülését a főváros a megemelt tarifából garantálná a megmaradó személyszállítóknak.
Budapest eddig a kilométerdíjat 240 forintban maximálta napközben (éjszaka 336 forintot is el lehet kérni). Az árplafont akkor határozták meg, amikor a benzin még 250 forintba került. Ma 430 forintnál jár. A taxisok már 2011-ben áremelést akartak, és tüntettek: a rendelet felülvizsgálata ekkor került elő.
A főváros azóta, vagyis majdnem két éve egyeztet a fuvarozókkal, mégis jelentősebb tiltakozásokat váltott ki, amikor az önkormányzat pár hete előállt a konkrét javaslattal, amely a taxislétszám drasztikus csökkentésével számolt, és a fix, vagyis kötelezően alkalmazandó árak bevezetésével. Utóbbit két tényezővel támasztották alá: így minden utas tudhatja majd, mire számíthat, nem lesznek átláthatatlan tarifák, kevesebb lesz az átverés, ráadásul ezt javasolta a két, a mostani tüntetést is szervező taxis-érdekképviselet is.
Az új rendeletről határozni hivatott ülés előtt derült ki, hogy a javaslat több piaci szereplőnek nem tetszik: a Főtaxin és a City Taxin kívül a nagyobb budapesti fuvarszervezők (összesen kilenc cég) tiltakozott a bevezetése ellen, demonstrációt is kilátásba helyezve, holott a mostani 240 forint helyett 280 forintot számlázhatnának kilométerenként.
Az ellenérvek között szerepelt, hogy rövid az átállási határidő, nincs szükség sárga színre, de módosítottak volna a műszaki követelményeken is, hogy több már meglévő kocsi férjen bele az előírásokba. Valójában olyan fuvarszervezők álltak ellen, amelyek nem erős márkanevükkel, hanem inkább a telefonos rendelés esetén kínált olcsóbb áraikkal csábítanak a piacon.
Az egységes tarifa így nekik nem feltétlenül kedvező. A tervezett önkormányzati döntést elhalasztották, újabb egyeztetési kör kezdődött. A pénteken közzétett új előterjesztés több ponton engedett (2014-es a bevezetés, némileg enyhébbek a feltételek). A tiltakozóknak ez sem volt elég, ám örülhettek annak, hogy most már két tervvel számolnak a fővárosnál: az általános fix tarifa mellett szerepel olyan elképzelés is, amely a telefonos rendelések esetén meghagyná a maximált áras rendszert.
Ez annyit jelent: a beeső fuvaroknál (az utcáról felszedett utasnál) tisztul a kép, a telefonos rendszernél marad az árverseny. A fix árak bevezetéséért küzdő két szervezet, az Országos Taxis Szövetség (amely 2007-ig Magyar City Taxisok Országos Szövetségeként működött) és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete most ez utóbbi ellen kíván tiltakozni demonstrációjával. Érdekes módon pont abban az időpontban, amikor a fővárosi vezetés taxisfórumot is tart egy másik helyszínen. Most egyébként az érintettek mindegyike abban reménykedik, hogy kedden mégsem lesz végső döntés, és valahogy még további módosítás is elérhető.