Kövérgének

Éhségérzetet és anyagcsere-folyamatokat befolyásoló receptort azonosítottak a Columbia Egyetem sejtkutatói.

Megrázó élmény

Mint egy frontális ütközéses karambol – így jellemzi tömören és szemléletesen dr.

Potens növény

A maca (Lepidium meyenii, L.

Rettegett betegség

Minden második magyar szembesült már a családjában valamilyen rettegett betegséggel, és minden harmadik fél attól, hogy egyszer neki is ilyen betegséggel kell megküzdenie.

Vérbeli diagnózis

Vérkép, labor, bilirubin, koleszterin és vérsüllyedés– számok és adatok millimolban, amiből meszszemenő következtetést lehet levonni a szervezet általános állapotáról.

 

Zavaros viselkedés

Régen vásott kölöknek, pernahajdernek, égedelemnek, ördögfiókának mondták. Ma ADHD, alias hiperkinetikus fi gyelemzavar az udvarias elnevezése az elviselhetetlenül udvariatlan, figyelmetlen, örökmozgó gyerekek tünetegyüttesének. A komoly pszichés tehertől kimerült szülőket és nevelőket az sem vigasztalja, hogy a gyerek legalább annyira szenved, mint ők.

Hogy pontosan hogyan és miért alakul ki, arról nagyrészt találgatások vannak, de a kutatások közel háromnegyed részben a genetikai öröklődést teszik felelőssé.

A szülők ráadásul négyszeres eséllyel kapnak problémás kisfiút, mint kislányt, és a tapasztalatok alapján a lányok inkább a figyelemzavart mutatják, míg a fiúkat inkább az impulzív, hiperaktív tünetek jellemzik. Magzatkori környezeti ártalmak – dohányzó, alkoholizáló anya – szintén közrejátszhatnak a zavar létrejöttében.

Éretlenek

Az ADHD tünetei 5 éves kor előtt már felismerhetően jelentkeznek, sőt a legtöbb anya a terhességet is úgy éli meg, hogy a magzat nyugtalanul mozog, rúgkapál a hasában. A fokozott mozgásigény csecsemőkorban nyugtalanság, alvászavarok formájában jelentkezik – a babát nehezen lehet megnyugtatni, sokat sír, keveset alszik, álmatlan éjszakákra kárhoztatva a szülőket. Az ilyen kisgyermeket egy percre sem lehet magára hagyni, mert örökmozgó, mindennek nekimegy, állandóan veszélyes helyzeteket teremt maga körül, emellett nem eszik és nem alszik eleget. A hiperaktivitás mellett óvodáskorban beilleszkedési problémák is megjelennek, agresszív viselkedés miatt gyakran kerül perifériára a gyermek.

Később, az iskolaérettségi vizsgálatoknál inkább a koncentráció és a teljesítmény zavara tűnik elő. Ami az óvodában még betudható volt eleven, túlfeszített alaptermészetnek, az iskolai munkában már súlyosan zavaró tényező. Első évben, hat-hét éves korban születik meg általában a diagnózis, mivel a gyermek képtelen az órai munkán részt venni, bekiabál, felugrál, zavarja a többieket.

A zavar mérséklődik serdülőkorban, de a figyelmetlenség, a kontroll hiánya a magatartásban, illetve az impulzív cselekedetek megmaradnak. Az iskolai megfelelés gyenge, a kiskamasz sokszor a negatív énképe miatt deviáns csoportokhoz sodródik, és súlyos esetben felnőttkorra antiszociális magatartásformák fejlődhetnek ki, illetve társadalmi beilleszkedési zavarok is megjelenhetnek.

Figyelem és fegyelem

A figyelemhiány az ADHD egyik legmarkánsabb tünete – a gyermek nem tud sokáig egy dologgal foglalkozni, nehéz számára a koncentrált figyelem megtartása. Sokszor úgy tűnik, hogy nem figyel arra, amit mondunk neki, nem követi az instrukciókat. A házi feladatokat nem tudja megoldani, képtelen megszervezni a feladatokat, ezért inkább elkerüli azt a helyzetet, ami mentális erőfeszítést jelent, mivel nem bízik magában. Külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét, gyakran elfelejti a feladatait, mindent elveszít, nem tud vigyázni a tárgyaira.

Az impulzív, hiperaktív tünetcsoportba izgő-mozgó, állandóan mozgásban lévő gyermekek tartoznak, akiket egy percre sem lehet leállítani. Egyfolytában jár a kezük-lábuk, az órán felpattannak, nem tudják végigülni a tanórákat. Belebeszélnek mások mondataiba, bekiabálnak, a tanár szavába vágnak. Gyakran folyamatosan beszélnek, nem lehet őket leállítani, ezért családjuk mellett társaik és pedagógusaik is nehezen tolerálhatják viselkedésüket.

Szembesülnünk kell a ténnyel, hogy a gyermekpszichiátriában a jövő egyik nagy kihívása az ADHD pontos diagnosztizálása és kezelése. Súlyos esetben gyógyszeres kezelés válhat szükségessé, általában azonban a pszichológus és gyógypedagógus összehangolt munkája is jelentősen mérsékelheti a tüneteket. A megoldás kulcsa mégis a jellemző ADHD viselkedészavarok kialakulásának feltárása. Számos csoport megfigyelésével végeznek kutatásokat, így például az IVF- (mesterséges megtermékenyítés, lombikprogram) kezelés során megfogant gyermekeket is vizsgálták. Az IVF-kezelés és a viselkedészavar közötti kapcsolatot vizsgáló kutatások eredményei ellentmondásosak, ezért további vizsgálatok szükségesek.

Az éveken át gyermekért küzdő szülők esetében felmerülhet, hogy nehezebben szabnak határt a gyermekük számára. Ez talán érthető, hiszen olyan hosszú ideig vágytak arra, hogy szülővé váljanak, ezért mindennél jobban igyekeznek megadni gyermekük számára mindent, nehezen mondanak nemet a kéréseikre, lehozzák a csillagot is az égről. Ezért is fontos a meddőséggel küzdő párok pszichés felkészítése, hiszen számos olyan harcot kell megvívniuk a gyermekük megfoganásáért, ami a természetes úton szülővé váló párok előtt ismeretlen.

Rendszer

A viselkedészavarok megelőzésének hatékony eszköze a kötött, kiszámítható napi bioritmus biztosítása már csecsemőkorban, és a későbbiek folyamán is.

A túl korai beiskolázás is rontja a helyzetet: a gyerek nem tud megfelelni a követelményeknek, és az ADHD tüneteivel reagál. Pszichopedagógus segíthet a felzárkóztatásban, pontosan feltárva a probléma jellegét, kidolgozva a megfelelő terápiát.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.