Zavaros viselkedés
Hogy pontosan hogyan és miért alakul ki, arról nagyrészt találgatások vannak, de a kutatások közel háromnegyed részben a genetikai öröklődést teszik felelőssé.
A szülők ráadásul négyszeres eséllyel kapnak problémás kisfiút, mint kislányt, és a tapasztalatok alapján a lányok inkább a figyelemzavart mutatják, míg a fiúkat inkább az impulzív, hiperaktív tünetek jellemzik. Magzatkori környezeti ártalmak – dohányzó, alkoholizáló anya – szintén közrejátszhatnak a zavar létrejöttében.
Éretlenek
Az ADHD tünetei 5 éves kor előtt már felismerhetően jelentkeznek, sőt a legtöbb anya a terhességet is úgy éli meg, hogy a magzat nyugtalanul mozog, rúgkapál a hasában. A fokozott mozgásigény csecsemőkorban nyugtalanság, alvászavarok formájában jelentkezik – a babát nehezen lehet megnyugtatni, sokat sír, keveset alszik, álmatlan éjszakákra kárhoztatva a szülőket. Az ilyen kisgyermeket egy percre sem lehet magára hagyni, mert örökmozgó, mindennek nekimegy, állandóan veszélyes helyzeteket teremt maga körül, emellett nem eszik és nem alszik eleget. A hiperaktivitás mellett óvodáskorban beilleszkedési problémák is megjelennek, agresszív viselkedés miatt gyakran kerül perifériára a gyermek.
Később, az iskolaérettségi vizsgálatoknál inkább a koncentráció és a teljesítmény zavara tűnik elő. Ami az óvodában még betudható volt eleven, túlfeszített alaptermészetnek, az iskolai munkában már súlyosan zavaró tényező. Első évben, hat-hét éves korban születik meg általában a diagnózis, mivel a gyermek képtelen az órai munkán részt venni, bekiabál, felugrál, zavarja a többieket.
A zavar mérséklődik serdülőkorban, de a figyelmetlenség, a kontroll hiánya a magatartásban, illetve az impulzív cselekedetek megmaradnak. Az iskolai megfelelés gyenge, a kiskamasz sokszor a negatív énképe miatt deviáns csoportokhoz sodródik, és súlyos esetben felnőttkorra antiszociális magatartásformák fejlődhetnek ki, illetve társadalmi beilleszkedési zavarok is megjelenhetnek.
Figyelem és fegyelem
A figyelemhiány az ADHD egyik legmarkánsabb tünete – a gyermek nem tud sokáig egy dologgal foglalkozni, nehéz számára a koncentrált figyelem megtartása. Sokszor úgy tűnik, hogy nem figyel arra, amit mondunk neki, nem követi az instrukciókat. A házi feladatokat nem tudja megoldani, képtelen megszervezni a feladatokat, ezért inkább elkerüli azt a helyzetet, ami mentális erőfeszítést jelent, mivel nem bízik magában. Külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét, gyakran elfelejti a feladatait, mindent elveszít, nem tud vigyázni a tárgyaira.
Az impulzív, hiperaktív tünetcsoportba izgő-mozgó, állandóan mozgásban lévő gyermekek tartoznak, akiket egy percre sem lehet leállítani. Egyfolytában jár a kezük-lábuk, az órán felpattannak, nem tudják végigülni a tanórákat. Belebeszélnek mások mondataiba, bekiabálnak, a tanár szavába vágnak. Gyakran folyamatosan beszélnek, nem lehet őket leállítani, ezért családjuk mellett társaik és pedagógusaik is nehezen tolerálhatják viselkedésüket.
Szembesülnünk kell a ténnyel, hogy a gyermekpszichiátriában a jövő egyik nagy kihívása az ADHD pontos diagnosztizálása és kezelése. Súlyos esetben gyógyszeres kezelés válhat szükségessé, általában azonban a pszichológus és gyógypedagógus összehangolt munkája is jelentősen mérsékelheti a tüneteket. A megoldás kulcsa mégis a jellemző ADHD viselkedészavarok kialakulásának feltárása. Számos csoport megfigyelésével végeznek kutatásokat, így például az IVF- (mesterséges megtermékenyítés, lombikprogram) kezelés során megfogant gyermekeket is vizsgálták. Az IVF-kezelés és a viselkedészavar közötti kapcsolatot vizsgáló kutatások eredményei ellentmondásosak, ezért további vizsgálatok szükségesek.
Az éveken át gyermekért küzdő szülők esetében felmerülhet, hogy nehezebben szabnak határt a gyermekük számára. Ez talán érthető, hiszen olyan hosszú ideig vágytak arra, hogy szülővé váljanak, ezért mindennél jobban igyekeznek megadni gyermekük számára mindent, nehezen mondanak nemet a kéréseikre, lehozzák a csillagot is az égről. Ezért is fontos a meddőséggel küzdő párok pszichés felkészítése, hiszen számos olyan harcot kell megvívniuk a gyermekük megfoganásáért, ami a természetes úton szülővé váló párok előtt ismeretlen.
Rendszer
A viselkedészavarok megelőzésének hatékony eszköze a kötött, kiszámítható napi bioritmus biztosítása már csecsemőkorban, és a későbbiek folyamán is.
A túl korai beiskolázás is rontja a helyzetet: a gyerek nem tud megfelelni a követelményeknek, és az ADHD tüneteivel reagál. Pszichopedagógus segíthet a felzárkóztatásban, pontosan feltárva a probléma jellegét, kidolgozva a megfelelő terápiát.