Tudással segítik az indulást
Ez a személet még nem honosodott meg itthon, pedig a jelen gazdasági helyzetben különösen fontos a fiatalok vállalkozó szelleme és innovációja – vélekedik Bakó Zsolt, a fiatal és innovatív vállalkozásokat támogató Colabs Startup Center egyik vezetője. Gondolatainak szomorú aktualitást ad az Apple vezérének közelmúltbeli halála: a világ második legértékesebb vállalkozása is egy az egyetem mellett létrejött garázscégből jött létre, s vált technológiai vezető vállalattá.
Ez a magyarázat arra, miért látták szükségesnek, hogy háromnapos egyetemi előadás-sorozatot és egy intenzív hét végi műhelyt rendezzenek több száz diák számára a startup – szárnyait éppen csak bontogató, ám piacképes ötletet vagy fejlesztést birtokló – vállalkozásokról. Bakó elmondta: a magyar egyetemisták vállalkozó kedve saját tapasztalataik alapján messze nem kisebb, mint Európa fejlettebb országaiban. Sőt tapasztalataik szerint a fiatalok többmint felét foglalkoztatja, hogy saját ötlete alapján vállalkozást indítson.
A vállalkozáshoz és a majdnani sikeres üzlethez persze jó ötletek, megfelelő képességek, tanult kompetenciák is kellenek, nem mellékesen pedig tőke is szükségeltetik hozzá. Épp ezért a hatnapos képzésen a diákok gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek a vállalkozások indításáról, mindezt pedig versenykörnyezetben. A képzések elméleti része ma ér véget, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, aMűegyetemen és a Corvinuson tartottak előadásokat. A hét végén egy intenzív, több mint ötvenórás gyakorlati foglalkozás és az abban részt vevő, már sikeres vállalkozók segítik bevésődni az elméleti ismereteket. Ez idő alatt csapatmunkában kell ötletelni, majd az adott projektet megvalósítani. A feladatokat zsűri előtt kell prezentálniuk, akár egy befektetőt kereső roadshow alkalmával. A hét végi gyakorlatra a részvétel a diákoknak ingyenes.
Nagyon intenzív képzésről van szó, melynek során az egyik legnagyobb eredmény, hogy a különböző tudományágakban utazó fiatal szakemberek találkoznak egymással, együtt is kell működniük a feladatok során, így amellett, hogy sokkal kooperatívabb tud lenni a csapat, a fiatalok megtanulják, hogyan szemlél egy ötletet egy olyan szakember, aki nemmélyült el az adott szakmában vagy tudományban. Tipikus példa erre az informatikai fejlesztéseknél a mérnök és a marketinges közötti szemléletbeli különbség. Ha a jövő szakemberei már fiatalon szembesülnek ezekkel, az tágítja a látókörüket, és ez pozitív hatással van a későbbi üzleti tevékenységükre. Végeredményben a hét végi gyakorlat során olyan kompetenciákkal rendelkező csapatok alakulhatnak meg, melyekkel egy terméket vagy szolgáltatást a piacra is lehet vezetni – mondja a szakember.
A Corvinuson, a BME-n és a MOME-n olyan előadók beszélnek a tapasztalataikról, mint Kaprinay Zoltán, a Bónusz Brigád alapítója vagy Gerő Viktor, a Vatera korábbi ügyvezetője. A szakemberek azt is el tudják mondani a diákoknak, mit jelent belevágni egy nemzetközi piacra készülő startup vállalkozásba a ma igen népszerű technológiai vagy éppen dizájniparágakban. A programozás, a dizájn, az üzletfejlesztés és a marketing iránt érdeklődő hallgatókból frissen formálódott csapatoknak 54 órájuk van arra, hogy egy alapötletből kiindulva megalkossák egy vállalkozás prototípusát.
Új felfogású támogatási modell
A Colabs Startup Center bejáratott programokkal segíti az induló vállalkozásokat, s immár a kockázati tőke bevonására is vállalkozik. A seed típusú befektetési programot a legígéretesebb technológiai startupprojektek számára hívták életre, mely eltér a hagyományos inkubációs és befektetési modellektől. A program során sikeres vállalkozók fektetik be vállalatépítési tapasztalatukat és tőkéjük egy részét a „csapatokba”, mint a ProfiPowert alapító Jankovich Ilona, Gerő Viktor, a Vatera korábbi ügyvezetője, Kovács Zoltán, a Kirowski vezérigazgatója, az amerikai piacon is sikeres WebLib alapítói vagy épp a Varga Zoltán által vezetett Centrál Csoport kockázati tőkealap-kezelő cége, a CenTech is.