Pestszentlőrinctől Mexikóig
Szomory Dezső prózai operáiban a főszereplők áriákat daloltak, duetteket hörögtek szerelmespárok, de mindegyik angyalszárnyon járó párbeszédek közt felbukkant egy frivolan köznapi linkóci pesti fickó.
A most a Shureban adja Takáts Zuárd szélhámoló atyát kedélyes szemfülesnek a kitűnő Ujvári Zoltán. Ő a komikus ellenpontja a tragikusra nagyzenekarilag hangszerelt műnek. Kerekes József egy mellékfigura (Horeb Homér), aki Szomory regényfőszereplőként is megmintázott. Kerekes finom jellemszínész. Horebje sem erős színekkel megföstött. Diszkrét, finom, erős színpadi jelenség. Andai Györgyi finom és vonzó analfabéta Markovits anya. Cs. Németh Lajos fegyelmezetten feszes inas. Segédfogalmazói ruhába bújtatottan.
A harmadik felvonásban felbukkanó, büntetlenül két évet leült Markovitsot Dolmány Attila játssza. Onnan tudni, hogy többre érdemes színész, hogy nem színészhangon beszél, nem emberien szól.
Agódom – gondolhatta Mikes Lajos Az Est lapok irodalmi szerkesztője, hogy irodalmi pártfogoltja, Szomory, tehetségéhez mérhetőnél csekélyebb színi eredményeket ér el. Rábeszélésére és tollvezetésével egyenes vonalú drámát írt.
Ráütött az író kezére, amint párbeszédeit orgonára hangszerelte vagy nagyzekari hangzatokra tört. Az előadás Gombaszögi Frida címszereplésével nagy siker. 136 előadás.
Az Asbóth utca kis színházban horgolt terítőkkel ékítettek az asztalok. Ómódi kézimunkákkal. Csipkék. Régen látott, naturalista színpadra illő akkurátus csipketerítők. A falon pergamenernyővel borított falikarok. És Tardy-Koós Géza professzor ebédlőasztali fölött középosztályi – korabeli – csillár. A terítékek alkalmi, olcsó vételek. Az étkezések illemében is található némi kifogás.
Benedek Miklós egyetemi tanár rendezése nem modernítette Szomory színre állítását. Igyekszik a polgári színjátszást utánalőni. Diszkréten, hivalgás nélkül.
1930-ban Gombaszögi Frida volt dr. Takáts Alice, az önálló nő. Tudós, takargatott bűnnel: Bécsben átsegített a halálba egy menthetetlent. A bűnért kiszabott két évet szerelmese, Markovits László ülte le helyette. Takáts Alice-ba szerelmes professzora, Tardy-Koós Géza. Áldott állapotba mégis széltoló fia ejti titokban. Mindez a doktornő önállóságát példázza. Modern nő. Maga akarata irányítja pötytyös életét.
1946-ban a Pesti Színházban Mezey Máriával újították fel. A háború után ugyancsak 136 előadást ért meg.
Gombaszögi is, Mezey is királytigris. Önakaratú asszony. A Shureban a tehetséges vendég Nagy Cilié a főszerep. Nem nagyvad. Inkább kislány. Szempillája, arcfestése, drámai énekbeszéde manapi naiva, semmint önmaga életét meghatározó asszony. Idejét múlta volna a határozó, önálló asszony izgató időszerűsége már, amikor nem Nóra, babaházi eltartott asszonyka a divat, hanem lábait és akaratát megfeszítő önálló asszonyember, aki miniszterségig is viheti világszerte.
A Vígszínház boldog véget csikart Szomorytól. Az összetartozó szerelmesek világgá kívánkoznak. Egzotikus távolba.
Végül ottrekednek bánatosan a pestszentlőrinci proli konyhában.