Az Erasmus-kaland
2020-ra merész célként 20%-os átlagos hallgatói és tanári mobilitást kellene megközelíteni. A hazánkhoz méretben hasonló országok is jelenleg csak 3-4 százalékos szinten állnak.
Pedig manapság már nem csak a tanulmányi ösztöndíj segíti a mobilitást, szakmai gyakorlatra is lehet pályázni. A kettő nem zárja ki egymást, és kombinálható is. Ajánlatos az őszi félévre jelentkezni a hallgatói mobilitásra, majd amennyiben erre lehetőség van, a második félévre is hosszabbítást kérni. A második féléves kezdés esetében tanéveket átívelően nem lehet meghosszabbítani az ösztöndíjat.
Az intézmények között és a nemzeti iroda között is pontos szerződések szabályozzák a hallgatók mozgását. Érdemes előre az elfogadtatás szempontjából tisztázni a tanszékekkel, hogy adott intézményből hozott tantárgyak pontosan milyen hazai tantárgynak felelnek meg. Amennyiben olyan intézménybe szeretnénk menni, amelyikkel még nincsen kapcsolat, akár ezt is érdemes kezdeményezni, hiszen könnyen és modulárisan bővíthető az Erasmus-hálózat.
Bélik Márton
osztályvezető
Eötvös Loránd Tudományegyetem, Rektori Hivatal, Nemzetközi Képzési és Mobilitási Osztály
- Mióta küld és fogad Erasmus-diákokat az ELTE?
11. éve, és a szakmai gyakorlat is többéves múltra tekint vissza. Online pályázási rendszert is működtetünk, melynek egyszerűsége vonzóbbá teheti a jelentkezést. Fontosnak tartjuk, hogy a kiutazó hallgató tudja: visszaérkezése után tanegységei hogyan kerülnek elismerésre. Az első évesek figyelmét rögtön felhívjuk a mobilitási lehetőségekre, hogy tudatosan tervezzék egyetemi tanulmányaik ütemezését – pontosan azért, hogy a mobilitási időszak beleférjen tanulmányaikba. Ehhez minden karon és intézetben vannak nemzetközi tapasztalattal rendelkező koordinátorok. A BA/MA szintek különválásával ez a probléma felerősödött, hiszen rövidebb képzési időbe kell beilleszteni a külföldi részképzést, ezért egyre nagyobb jelentősége van az előkészítő fázisnak. Az ELTE EHÖK éves keretéből egyszeri szociális támogatással segíti a kiutazó Erasmus-hallgatókat.
- Hogy lehetne 2020-ra elérni a 20%-os arányt?
A kimenő és a bejövő hallgatói mobilitást egyszerre fejlesztve igyekszünk közelebb jutni a célhoz. Törekszünk a lehetőségek hatékonyabb népszerűsítésére az érintett hallgatók körének kiszélesítésével (pl. az UNICA egyetemi hálózat ExchangeAbility-projektje keretében a fogyatékkal élő hallgatók mobilitásba való bevonásán dolgoznak szakemberek). Fontos, hogy a kimenő és bejövő hallgatók létszáma egyensúlyba kerüljön, ezért népszerűsítjük magunkat a partneregyetemek által szervezett nemzetközi napokon, fórumokon, megjelenünk nemzetközi kiállításokon, és bővítjük az idegen nyelven tartott kurzusok számát.
- Ha önökön múlna, hogyan változtatnának a felsőoktatás törvényi környezetén?
Az Erasmus Mundus és más közös vagy kettős diplomát nyújtó mester- és doktori képzések szerepelnek újonnan az ELTE kínálatában. Ugyanakkor fontos lenne, hogy a megfelelő színvonalú intézmények számára egyszerűsödjenek az akkreditálási feltételek.
INFÓ
Erasmus-ösztöndíj www.tpf.hu
A Tempus Közalapítvány segít eligazodni a hivatalos pályázati ügyintézésben. Pályázni a hallgatói program esetében a saját felsőoktatási intézményben kell. A szakmai gyakorlati lehetőségekre pedig a befogadó felkutatása után közvetlenül az irodánál lehet.
Erasmus Hallgatói Hálózat www.esn.hu
Magyarországon országszerte 11 Erasmus hallgatói csoport működik, amelyek az ösztöndíj minden gyakorlati tudnivalójával rendelkeznek, sőt a külföldről érkező hallgatókhoz is megfelelő csatornákkal rendelkeznek, ami ugyancsak segítheti az orientációt.