Ahol megint repülhetnek a főnökök

Ismét gépre szállhatnak a vállalatvezetők, és már idén emelkedhetnek a bérek – legalábbis az autóiparban.

A szakmák várják a duális képzés bevezetését

Várhatóan 2012-ben bevezetik Magyarországon a duális szakképzést, ami új helyzetet teremt.

Hasra ütésből szakácstehetség

Bóka Péter szinte mindenféle ételt szeret enni, de még annál is elhivatottabban szeret főzni.

Majd én főzök!

Három órával azután, hogy kézhez kapta a figurális artisztika tanfolyam elvégzéséről szóló oklevelét, abszolút magyar bajnoki címet szerzett, az első nemzetközi versenyén pedig rögtön világbajnok lett.

Válogatott jövedelmek

Álállások, számlagyárak, arculatátviteli kontraktusok, ösztöndíjak – a sportolók fizetése a legkülönfélébb csatornákon jut(ott) el a megfelelő zsebbe.

 

Tűzoltás folyik a felnőttképzésben

Nem túl hízelgő megállapításokat tett az Állami Számvevőszék a hazai felnőttképzési rendszer működéséről. Szerintük a finanszírozás nehezen átlátható, a képzések és a munkaerőigény között nem teljes a harmónia, és a hatékonyság sem az igazi.

Az élethosszig való tanulás és az új munkapiaci igényekhez való gyors alkalmazkodás versenyképességi kérdés, ahol ezt komolyan veszik, ott előnyre tehetnek szert a gazdasági szereplők. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a 2006 és 2009 közötti időszak adatait megvizsgálva úgy látta, nálunk sem a célokkal van a gond, hanem a jogszabályrendszer bonyolultságával és hiányosságaival, a képzésben részt vevő intézményrendszer széttagoltságával és az ebből fakadó szervezetlenséggel. A felnőttképzésért felelős minisztérium 18 háttérintézményt működtetett, s a többszintű irányítási rendszer sem vált be. A képzésre vállalkozó cégek, intézmények száma igen magas volt, megközelítette a kilencezret, miközben érdemi munka, oktatás csupán egynyolcaduknál folyt.

A fi nanszírozásban rejlő kaotikus állapotokra is felhívta a figyelmet az ÁSZ. A fejezeti költségvetésből, elkülönített alapból, önkormányzati, uniós, vállalati forrásból a képzésre beérkezett pénzek – megspékelve az szja-kedvezménnyel – olyan kavarodást okoztak, amelynek kezelése meghaladta a oktatási, illetve a szociális és munkaügyi tárca kompetenciáját. Ráadásul a felnőttképzésre szánt források növekedése messze elmaradt az álláskeresők számának emelkedésétől. A vizsgált időszakban 43 százalékkal nőtt az álláskeresők havi átlagos létszáma, addig a központi források csupán 2,1 százalékkal bővültek.

S hiába jutott a 2006 és 2009 között 102 milliárd forint közpénz és 75 milliárd uniós és hazai társfinanszírozás a felnőttképzési rendszer működtetésére, a kiemelt célok, közte a régiós különbségek kiegyenlítése nem valósult meg, sőt a szakadék az elmaradott északmagyarországi és a fejlett közép-magyarországi régió között tovább mélyült. A vizsgált négy évben a felnőttoktatás valamennyi formáját egybevéve 105,5 ezer kurzust indítottak, ezeken 1,425 millióan vettek részt.

A közép-magyarországi régióban zajlott a képzések 60 százaléka, 850 ezer emberrel. Ehhez képest a dél-dunántúli és dél-alföldi régióra például 6 százalék alatti tanfolyamarány esik. Vagyis a központi régióban több képzés indult, több hallgatóval, mint az ország többi részén együttvéve.

A hallgatók közül 713 ezren tettek eredményes vizsgát, azaz kereken 50 százalékuk. Azt a pozitívumot az ÁSZ is elismeri, hogy a maturáltak aránya öszszességében évről évre nő, igaz nem mindenhol. Az állami irányítású regionális munkaügyi központok (RMK) által támogatott képzéseknél ellentétes a tendencia: ott a negyedik év végére 13,5 százalékos elmaradást mértek az eredményesen vizsgázók számában. Ebben a létszámkeret csökkenése is ludas, de leginkább a jelentkezők aluliskolázottsága: bő kétharmaduk nem jutott túl a nyolc osztályon.

Az önkormányzatokról is leszedi a keresztvizet az ÁSZ. A helyhatóságok 2006-ban még 1,8 milliárddal szálltak be a képzésbe, 2009-ben már csak 1,2 milliárd forinttal, nem utolsó sorban a válság miatt.

S amit a képzett, rugalmas és mobilizálható munkaerőre vágyó külföldi cégek és potenciális beruházók mindig is fájlaltak, a támogatott munkaerő-piaci képzések nem voltak összhangban a gazdaság érdekeivel. Olyan szakmákra képezték ki az embereket, ahol eleve kevés volt az elhelyezkedési esélyük. Jól mutatja ezt, hogy a végzettek közül csak minden második kapott munkalehetőséget. Az összes regisztrált álláskereső körében ez az arány még rosszabb, még a 40 százalékot sem éri el.

A képzések hatékonyságán bőven van mit javítani, mivel egy elhelyezkedett hallgatóra kétharmaddal több támogatást használtak fel, mint 2006-ban. A képzés minőségét illető kritikákra némi magyarázatul szolgálhat, hogy a tanfolyamok elavult költségnormáján nem változtattak: költséges, magas eszközigényű, de értékesebb tudást adó képzések kényszerűen háttérbe szorultak.

Az ÁSZ szerint a felnőttoktatásban megfogalmazott célok részben és hiányosan teljesültek, ezért törvénymódosítást javasolnak, kiemelten kezelve a hátrányos helyzetű térségek és emberek, valamint az idősebbek esélyeinek javítását. Szorgalmazzák egy követelményrendszer és az értékeléseket rögzítő központi információs rendszer felállítását is.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.